• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Illaluktande gråvatten tank

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Jag kände en starkare dålig lukt än vanligt igår, när jag tömde tanken efter ca 10 dagar.

Jag instämmer i ovan att tömma ofta. Så slipper vi använda kemikalier. Det blir enklare framåt hösten, när tempen sjunker.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag brukar tömma (om bet är möjligt) gråvattentanken efter att jag har kört bilen så får man ut ”sumpen”
 
F

F.d. 55554

Guest
Vi hade en 6 liter plastdunk att ta diskvatten och potatisvatten i för att inte slänga det i gråvattentanken.
Kan användas till att skölja toatanken, sedan en omgång med rent vatten.

Jojje
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag brukar tömma (om bet är möjligt) gråvattentanken efter att jag har kört bilen så får man ut ”sumpen”
Jag har samma uppfattning!
Man behöver inga kemikalier om vattnet skvalpat runt ett tag under körning.
En förutsättning är att man inte spolar ned fett som lätt härsknar i värmen, använd torkpapper för att ta bort fett ur stekpannan.
 
S

Sören-6830

Guest
Spolar ur den med slangen när vi kommer hem, använder inga kemikalier, inget problem med lukt.
 

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
Jag brukar tömma mitt gråvatten innan jag ger mig av hemåt.efter att ha varit ute på vägarna. Innan jag lämnar campingen besöker jag stationen för gråvatten tömning och häller i en flaska isättika och fyller på med vatten, ca 20 liter. Detta får sedanskakas om under hemfärden och tanken blir ren och luktfri. Funkat under alla år samt inte ett ogräs på den grusplan där jag har min HB stående och där jag tömmer ut denna blandning. Kanon helt enkelt.
 
Toppen