• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Iconer till Locus map

F

Fd.16159

Guest
Kan bero på att någon fil i "Icon_packat.zip" innehåller å ä ö eller något specialtecken i filnamnet. T.ex Företag.png. Byt ut tecknen mot andra så att det står Foretag.png.
Det innebär att du får packa upp zipfilen och därefter göra namnbytena på filerna och sedan komprimera alltihopa.
Alternativt kan du prova med min fil "Egna ikoner" som ligger i de första svarsinläggen. Den innehåller inga specialtecken.

Bosse
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Har fått till det nu, ser ikonerna när jag ska byta, men får felmeddelande att filerna är förmodligen inte filformatet UFT-8 format. Men detta kommer nog att gå och fixa. Men värre är att jag tappade kartorna när jag ominstallerade appen och nu finns bara Sverigekartan som Lantmäterikarta. De kartor jag hade innan finns inte att ladda ner från "Maps".
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Helt sjukt, jag hade båda zip filerna inlagda. Kunde se båda men fick felmeddelande. Tog bort Jojjes, då syntes ingenting. Ändrade å i vågstation till ett a, lade in Jojjes zip fil, och vips kan jag se båda filerna utan felmeddelande. Detta är datavärlden i ett nötskal. Men jag hittar inte tillbaka så jag kan ladda ner kartorna.
 
F

Fd.16159

Guest
Förmodar du menar dina offline kartor som du har sparat på SDkort.
Eftersom du installerat Locus på internminnet får du ändra sökvägen manuellt till SDkortet
Screenshot_20180613-161259_Locus_Map[1].jpg
Screenshot_20180613-161343_Locus_Map[1].jpg
Screenshot_20180613-161404_Locus_Map[1].jpg
Screenshot_20180613-161450_Locus_Map[1].jpg
Screenshot_20180613-161616_Locus_Map[1].jpg


Beroende på var du hamnar i filträdet så gå längst upp i trädet enligt nedan


Screenshot_20180613-163134_Locus_Map[1].jpg
SDkortet på min heter Storage

Screenshot_20180613-163215_Locus_Map[1].jpg

Screenshot_20180613-163243_Locus_Map[1].jpg

När du hittat din katalog med kartfilerna markera blå bocken.


Screenshot_20180613-161946_Locus_Map[1].jpg

Starta om Locus och håll tummarna
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Är rädd för att jag tappat kartorna också för jag hittar dom inte. Jag kan se att jag laddat hem dom i Locus historik men hittar dom inte i filerna. Har också letat med hjälp av datorn. Hur gör jag nu för att ladda hem nya kartor, hittar inga under "Maps" eller "Maps Store".
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Låter som om du är framme vid vägs ände - avinstallera Locus Map fullständigt och installera om.

Och, jag aktar mej för att flytta en app's mappar eller ändra i en app's mappstruktur med t ex en filutforskare, vill man göra det ska man använda mappens eventuella egna funktioner, t ex för att lagra på SD-kortet.

Locus verkar ha tappat licenser/kartfunktioner den senaste tiden; dessa är de enda jag har tillgängliga:

2018-06-14 07.58.35.jpg 2018-06-14 07.58.49.jpg

Plus några ytterligare landspecifika varianter. Jag har iofs inte försökt leta efter andra, OSM Classic är okay för mina behov.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Det är detta jag också har, ska prova att få tillbaka mina kartor via supporten då de finns i appens historik.
Vet du om dom kommer att få tillbaka sina licenser eller det är idé att försöka hitta en annan app eller andra kartor?
 
F

Fd.16159

Guest
Jag använder OpenAndroMaps till Locus för offlinevisning. De är OSM kartor med inriktning på cykel o vandring men de fungerar lika bra för fordonstrafik med navigering.
Kartorna uppdateras en gång i månaden och är gratis/donation.
De går att få nedladdade direkt till Locus i telefonen men hamnar då i internminnet och uppackningen av filen tar tid.
Jag väljer oftast att ladda ner dem med datorn, packa upp dem och därefter lägga dem på SDkortet.
Kartor för Europa
European Cycle and Hiking maps download for Android Smartphones
Kartor för Tyskland
German cycle and hiking topo maps download for Android Smartphones

Blev också av med några Locus Store nedladdade kartor vid ominstallation men saknar dem inte efter användande av OpenAndroMaps

Bosse
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Mina Icon_pack.zip ligger precis som dina, har för säkerhets skull en omg på SD-kortet och en omg i internminnet där Locus map finns.
Jag raderade allt från plattan och började om från början, någon mening var det eftersom jag hittat en karta som var och är betydligt bättre än de jag laddat ner innan. Allt fungerar toppen både on- och offline och allt fungerar att ladda in från HBK,s sidor utom nya iconer. Får bara felmeddelande att det inte finns något i mappen från "filpaketet" på hemsidan. De Icon filer som finns i tråden är genomgångna så det finns inte otillåtna tecken (åäö), fick dom att fungera innan jag raderade allt. De filer som ligger i Locus map innehåller png zippade filer men programmet tar dem ändå inte.
Men en sak är säker, nu är jag NOG nära!!



2018-06-11-21-47-13-jpg.149617
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Så här har jag mina Icon pack.
Screenshot_20180615-071958.png
Detta är meddelandet som kommer när jag laddar in Icon pack från hemsidan.
Screenshot_20180615-071801.png
Denna karta har jag hittat.Screenshot_20180615-071936.png

Suck, tar på psyket o krafterna.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Hej, förstår inte riktigt vad du menar med "laddar in Icon pack från hemsidan", du har ju redan zip-filen på rätt plats. I felmeddelandet du visar framgår ett helt annat namn på en zip-fil. Jag tror inte att din platta hittar på ett namn, så det är en fil som finns någonstans i internminnet eller på SD-kortet. Har du sökt efter den var den finns?
Under Settings, Miscellaneous, Default directories finns det en inställning för Root directory. Kan du ta en skärmbild på den. Ta även en skärmbild på Default directories som visar var Maps, MapsVector etc är placerade.
Följer du BoErs instruktion i inlägg 7 exakt?
Eftersom det har fungerat på din platta tidigare och det fungerar för andra användare ser jag bara två möjliga orsaker. Fel i sökvägar/andra inställningar eller handhavande (ta det inte som ett påhopp) :(

/CG
 
Toppen