• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I spår av Jappes LCHF redovisning...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Nu är veckan och helgen över och kanske dags för en kort redovisning...

Att äta på restaurang kan vara förödande under flera bemärkelser. Är man inbiten LCHF-are, då kan det vara vettigt att äta på lite finare ställen, kanske med Japan stuk(?).

Positivt: lite mat, ofta fler smårätter med betoning på havet och utan potatis/ris/pasta/rotfrukter.
Negativt: pris! Trots flera småportioner, man går hem mindre än lagom mätt!

Två dagar senare, dvs. i lördags, då var det dags för biografbesök med obligatorisk "lunch" på Linnégatans äkta Engelsk pub, John Scott. Dagens lunch var det mest onyttiga en LCHF-are kan tänka sig. Förutom flytande bröd (Tjeckiskt öl), huset bjöd på sin berömda hamburgare (i bröd) med ett berg av knaprig pommes och 3 sorters dipp (den rökta var godast). Efterrätten hette ÅNGEST!

Positivt: billigare än Japan restaurang och här blev man rejält mätt
Negativt: allt utom själva köttbiten (om man nu vill leva som LCHF-are)

Ångest kan framkalla ytterligare konstiga saker som t.ex. mera "flytande bröd" i biografens bar åtföljt av en popcorn kartong (stor & säkerligen GMO manipulerad), och som pricken över i-et ett avslut på dagen med en "gratis" Marabou (palmolja). Den bjöd biografen på så den var pytteliten i alla fall.

Tja, nu är det bara att simma vidare och ta lärdom av helgens synder...

[YOUTUBE]dRHetRTOD1Q[/YOUTUBE]
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Det var ett alldeles förskräckligt slarvande men den som är utan skuld, kaste första stenen.

Jag tror att brödet och ölen var de största bovarna i din matorgie på grund av gluteninnehållet. Gluten kan ha varit en oskyldig beståndsdel i bröd för 60 eller 100 år sedan men idag tillsätts t.o.m. gluten i det totalt söndermanipulerade vetemjölet och det medför stora risker för brödätaren eftersom gluten skapar inflammationer i buken även utanför tarmarna. Alltså: man behöver inte vara s.k. glutenintolerant för att råka ut för inflammationer; alla är i riskzonen. Det forskas mycket på det här området och mycket tyder på att många tarmsjukdomar och flera andra inflammationssjukdomar härrör från gluten i bröd och öl.

Ord och inga visor kanske, men många värkpillerätare idag borde ta sig en funderare på vad gluten kan ställa till med i människokroppen!

Googla på gluten och upplysen Eder!

Jappe

Psst. Jag har också varit brödätare och öldrickare men har nu slutat helt med det. Mag(buk)värk i flera år innan. Läkarna ville skriva ut det ena hiskliga läkemedlet efter det andra men jag vägrade och uthärdade. Till slut tog jag beslutet att sluta förgifta kroppen med gluten via bröd och öl och magvärken försvann efter ett tag. Helt besvärsfri idag.

Drick vin i stället. Stora fördelar, inget gluten och så slipper man springa på muggen hela tiden. :D
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Idag trillade poletten ner! Läste en artikel i GP "om kosten som vinner över alla andra dieter" som bygger på Charlotte Erlanson-Albertsson bok baserad på vetenskap och "åsiker". Charlotte är professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet.

För att göra historien kort, jag drar ut några ur Charlottes meningar (+ och -) beträffande olika kostråden. Tyckte det var mycket intressant då hon är helt neutral och opåverkad av varken det ena eller det andra. Dessutom ser hon pålitlig, påläst och snäll ut på bilden i tidningen.

LIVSMEDELSVERKETS rekommendationer:
+ bygger på vetenskapligt dokumenterat och stödjer allsidig kost
- tillåter för mycket socker, kött och charkuterier. Tar inte upp mjölk & gluten problematik samt nämner inget om ev. alternativ.

VEGETARISK & VEGAN kost:
+ minskar risken för cancer, hjärt-kärl sjukdom och fetma. Rikt på fibrer & antioxidanter.
- riks för brist på B12, järn, D-vitamin och protein vid ensidig kost. Hur ligger det till med soja (inflatoriskt och Alzheimer) & svamprodkter (tungmetaller) risker?

PALEOLITISK (stenålder) kost:
+ minskar risken för cancer, hjärt-kärl sjukdom och diabetes-2. Oprocessade råvaror utan socker, mjölk & gluten, lite salt. Rikt på mineraler, fibrer, antioxidanter och omega-3 fetter.
- hur bra är det med höga intag av protein och rött kött (inflamatorisk och svårsmält) som kan leda till cancer?

GI-kost: kontroll av blodsockervärden
+ sänkta blodfetter minskar risk för hjärt-kärlsjukdom. Inget socker & vitt mjöl samt massor av fibrer och antioxidanter.
- mycket kött, fruktsocker/sötningsmedel, tätt mellan måltider (tarmen får inte vila). Kokta rotfrukter är däremot OK och inget negativt som GI förespråkarna vill hävda!

LCHF: lågkolhydratkost med fokus på fett och protein
+ snabb viktminskning med lägre blodsocker och blodfetter. Inget socker, vitt mjöl och gluten.
- lågt fiberinnehåll (kan ge förstoppning), mycket fett & protein (risk för tarminflamation), samband mellan hjärt-kärlsjukdom och LDL- kolesterol. Kosten är surgörande vilket kräver optimal njurfunktion! (läs själv mer om detta!)

5:2 dieten: allt är tillåtet
+ viktnedgång leder till lägre blodtryck & kolesterolvärden och förbättrad insulinkänslighet.
- kaloriräknande, okontrollerbar hunger, koncentrationssvårigheter under fastan (forskas just nu mer i detta)

MEDELHAVSDIETEN: den mest intressanta!!!
+ skyddar mot diabetes-2, hjärt-kärlsjukdom, ålderdemens, åderförkalkning. Mycket fibrer & antioxidanter, sparsamt med kött, mättat fett och socker!
- kan bli om man äter "för mycket" pasta, bröd och charkuterier

Så här uppfattar jag Charlottes budskap: att allt är individuellt, men om man n ska se det globalt, då bör man titta lite närmare på följande:
+ ät allt med måtta men med tungvikt på kokta rotfrukter, baljväxter, fiberrika spannmål, havregryn, antioxidanter, nötter, olivolja, ost, osv... Vi bör komma bort från dietfixeringen och röra oss mer!
- vi bör undvika socker, vitt bröd, pasta, vitt ris, rött kött, kyckling och chark, mjölk, margarin och sötningsmedel

Jag är tacksam om att slippa en massa frågor efter ovanstående inlägg. Köp gärna Carolines bok där hon beskriver allt i detalj (jag har inte boken ännu), är själv nyfiken på vad hon menar med vissa påståenden och varför. Lite mycket text idag, hoppas att autokorrigeraren har varit "snäll" mot mig annars kan det finnas konstiga stavningsfel.

650@80.jpg
Bild: från nätet
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Det må vara en trevlig dam men hon tillhör "etablissemanget" och hennes beskrivning av LCHF verkar delvis komma från Livsmedelsverket.

Fibrer kommer i tillräcklig mängd från de grönsaker (och kanske lite rotfrukter) som ska ingå i LCHF-maten i rejäla mängder. Sambandet kolesterol och hjärt- kärlsjukdomar stämmer inte (finns mycket dokumentation på det: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/467729) och att kosten skulle vara surgörande stämmer inte heller. Det är däremot socker och spannmålsprodukter.

Totalt verkar hennes "kunskaper" förlegade och knappast up to date med de senaste forskningsresultaten. Jag skulle inte köpa hennes bok.

Den största risken med att "äta lite av allt" är riskerna med de inflammationer som gluten i spannmålsprodukterna ger, även för icke glutenintoleranta. Sötningsmedel är absolut förbjudna förutom Stevia och kanske lite honung någon gång.

Är man inte överviktig och kroppen omvandlar sockerintag till energi i stället för att öka på bukfetman så är faktiskt socker att föredra framför artificiella sötningsmedel, varav många har cancerogena egenskaper.

Läs här: Myter och påståenden om lågkolhydratkost - Jonas Bergqvist

Läs om gluten och spannmål: Gluten och spannmål - Jonas Bergqvist

Utdrag ur länken ovan:

Sammanfattning spannmål och ohälsa

Det är uppenbart att NCGS (Non-celiac gluten sensitivity), celiaki och därmed spannmål har en negativ påverkan på flera olika vävnader i kroppen – mage, tarm, hjärna, sköldkörtel, hud, könskörtlar etc genom ett spektra av olika proteiner och kolhydratkedjor. Flera olika sjukdomstillstånd är statistiskt kopplat till NCGS och celiaki och i flera fall finns det vetenskapliga underlag som stödjer detta. I andra fall finns övertygande klinisk evidens som kan lyftas fram. Jag har träffat kunder som varit hyperkänsliga mot havre, majs, ris och andra stärkelsekällor som normalt inte betraktas som de mest retande för immunförsvaret. Celiaki är med största sannolikhet underdiagnosticerat och därutöver har vi flera immunologiska reaktioner än vad vi vet och vad skolmedicinen har diagnosmetoder för.


Till detta kan läggas alla pesticider och herbicider som den stackars spannmålen utsätts för liksom bin, humlor och andra insekter m.fl. djur.

Kalifornien förbjuder glyfosat: https://newsvoice.se/2017/06/28/glyfosat-cancerframkallande/

bespr. miniatyr.jpg

Jappe

Psst. Ät mer fisk, gärna fet sådan som sill och lax. Östersjöfisk bör undvikas! Den är förbjuden i hela EU förutom i Sverige. (!)

S.k. Norsk industrilax (Norsk fjordlax) bör också undvikas eftersom den innehåller många tillsatser och omega6-innehållet är för högt samtidigt som omega3-innehållet är lågt. En vacker (på ytan) produkt men klart olämplig som människoföda. Dessutom finns ett visst mått av djurplågeri i fabriken.

Psst 2. Hade Hippokrates sett vad människan gör mot planeten Jorden och dess invånare idag, så hade han vänt sig i sin grav!

Psst 3. Sanningens största fiende är människans oreserverade respekt för auktoriteter!
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Ett problem jag har när det gäller val av mat i hemmet, är att det finns så mycket att läsa om. Bertydligt lättare att knalla in i affären och bara handla. Dina referenser Jappe bjuder på flera timmars läsning innan man kan bilda sig en uppfattning och bestämma sig för "dagens rätt". Jag har gjort ett utdrag ur länkar ovan (efter 45 minuters läsning), valt ut det som berör mig mest och kommer att hålla mig till följande så lång jag bara kan:

Hälsoråd
Ekologiskt odlade plantor och ekologiskt kött innehåller inga glyfosatrester.

  • Köp därför helst ekologiska rena, färska råvaror, avstå från framför allt amerikanska industriframställda matprodukter (Kellogs Kraft, Heinz mfl), men även importer från länder såsom Brasilien eller Nestlés barnmatsprodukter som är laddade med majs, soja och socker (GMO).
  • Köp ekologiskt kött om du kan. (Sverige använder inte GMO)
  • Undvik fisk som inte är vild och fångats i öppna vatten.
  • Avgifta kroppen kontinuerligt, börja morgonen med citron, riven ingefära och varmt vatten och sedan en hempressad grön juice (grönt äpple, morötter och selleri som bas).
  • Ät antioxidantrik mat och ta extra C vitamin och resveratrol, D-vitamin och K2 samt magnesium.
Utdrag ur texten av: Kerstin Unger-Salen

PS. Mitt mål riktar sig inte främst på att förlänga livet, livet tar slut när det är dags, men jag vill gärna undvika slutet på lasarett, eller att ligga någon annan till last. DS.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Idag har jag fått bekräftelse på att det mesta som Jappe skriver om och refererar gällande LCHF stämmer! Ibland var jag lite skeptiskt till referenser och referenter som ofta grundas på sammandrag/åsikter/tycken ur olika publikationer, böcker och studier.

Jag brukar skumma igenom Mariannes Må Bra tidning, (2017 Nr 11, sida 9), tja, bara att erkänna att jag även läser damtidningar, hmmm. Där fanns en notis "Lev längre utan socker" hämtad ur Dagens medicin där man vetenskapligt har bevisat att sockret är boven och inte fettet, dvs Dagens medicin stödjer LCHF tänket. Nu får vi bara hoppas på att även Livsmedelsverket är läskunniga och tar lärdom av dagens kliniska studier! Jappe startade kampen mot sockret redan 2012 om jag minns rätt...

Läs här hur du kan bli av med "sockerberoendet", publicerat för ett år sen i Må Bra tidning, skrivet av Anna Sundesten.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Helveteseld eller bältros, en lömsk följdåkomma efter att man haft vattenkoppor som liten. Sänkt immunförsvar på äldre da'r (vanligt efter 50+ ), kan skapa rätt mycket kaos i tillvaron, bl.a. genom att väcka liv i dom små virus-rackare som mumsar friskt på ens nervrötter. Känns ungefär som när man bryter ett revben fast med ihållande värk, oavsett hur man ligger eller vrider sig. Det positiva är att det går att behandla om man sätter in "ciclovir" inom 48 timmar, vilket jag lyckades med. Jag har småhustat och varit småfebrig i ca 3 veckors tid vilket troligen var den utlösande faktorn. Sensmoral i det hela borde vara: VAR RÄDD OM kroppens immunförsvar!

OK, då är nästa fråga, vad inom LCHF stärker immunförsvar? Fett? Knappast! All min tid nu kommer att ägnas åt immunförsvar-frågan. Jag är helt medveten att som LCHF nybörjare, att jag har slarvat en hel del och levt på ganska ensidig kost under all experimenterande! För lite "D" vitaminer? Kokosfett, vad är det för något, räcker inte med olivolja? Järn får man tillräckligt mycket av med LCHF, så...!

qwertyuiop.jpg
Källa: internet
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

C- och D-vitamin, vitlök. Oregano är populärt när det gäller att stärka immunförsvaret. Grönsaker och frukt.

Något som man har fått upp ögonen för på senare tid är gluten som ställer till det rejält för immunförsvaret. Svårt naturligtvis att sluta äta bröd och dricka öl m.m. men det kan ge mycket positiva resultat när det att stärka immunförsvaret och minska inflammationer. Det tar dock lång tid innan glutenfrihet ger resultat, från 3 månader till bortemot ett år.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Det går nog lika bra med blåbär som på senare tid har seglat upp till en riktig topposition när det gäller nyttiga bär. Naturligtvis gäller det riktiga blåbär och inte den frysta industriodlade varianten. Bäst är att plocka bären själv såklart.

Jappe
 

Hobby Toskana

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
25129
Medlemskap
2022

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Det blev frusna blåbär för hela slanten efter några broccoli piroger med basilika och feta ost i filodeg (minimalt med deg). Känns faktiskt väldigt bra, antingen det var verksamt eller bara inbillning (placebo). Tack för alla tips, fortsättning följer...

blåbär.jpeg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Kanske inte senaste nytt, men troligen helt nytt för vissa?

Ulrika Davidsson: Tillhör du blodgrupp 0 eller B? Grattis då är LCHF mat någonting för Dig.

Som Jappe brukar skriva: läs detta!

Här kommer "litet" sammandrag över alla blodgrupper. Jag får snart sluta med allting och börja leva på bara persilja...

Blodgrupper.jpg

Blodgrupp_1.jpg
 

wildas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Jag undrar hur hon har kommit fram till detta. Det verkar vara hittepå.

Mycket bra med olivolja i tre blodgrupper men samtidigt skall man undvika oliver och svarta oliver! Hur fick kostrådgivare Davidsson detta att gå ihop?
Då jag har diabetes föredrar jag LCHF som har gjort att jag minskat mitt insulinberoende från hundra till trettio enheter på en månad, detta i kombination med motion i form av snabba promenader.
Nere i Spanien ersatte jag chips och annat onyttigt med paprika vid tv-tittandet men vaknade på morgonen med högt blodsocker innan jag fattade att kolhydratintaget med paprikan omvandlades till socker under natten.
Ofta när man tittar på olika dieter för viktminskning passar det sällan in på en diabetiker ex. Frukt är värdelöst för min del för då sticker blodsockret direkt.


Lasse Larsson
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen