• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I Kiviks hamn

F

F.d. 53087

Guest
Nu har dom satt upp mer bommar 2.3m höjd på p-platser i Kiviks hamn.Var där 1 maj ,hittade inte någonstans att ställa sig i hamnen.Någon som vet mer.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: I Kiviks hamn

Man brukar kunna stå strax söder om hamnen. Är den ytan också avstängd nu?
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: I Kiviks hamn

Vi var där i medio april. Då gick det utmärkt om man följde P skyltarna ca100 meter söder om hamnen.
 
Senast redigerad av en moderator:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jaha då behöver man inte gynna ICA och Bageriet i Kivik längre. Brukade alltid handla på ICA och Köpa kaffebröd hos bagarn. Får bli inköp Brösarp i stället och övernattning i Backarna. Bojkott?
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Den platsen söder om hamnen har aldrig varit annat än parkering, och skyltat med camping förbjudet!

//Tommy
OK. Bara parkering, men är det fobollsmål vid infarterna till parkeringen, bommar? Var parkerar bussarna då?
Jag brukar parkera på den platsen några gånger per år för att strosa i hamnen, fika, äta lunch eller kolla äppeltavlan veckan efter avtäckninen. Är det stopp för detta med bommar?
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
OK. Bara parkering, men är det fobollsmål vid infarterna till parkeringen, bommar? Var parkerar bussarna då?
Jag brukar parkera på den platsen några gånger per år för att strosa i hamnen, fika, äta lunch eller kolla äppeltavlan veckan efter avtäckninen. Är det stopp för detta med bommar?

Om det är fotbollsmål eller inte har jag inte koll på, men den första delen av parkeringen närmast vägen har varit/är bussparkering, och den inre delen parkering (här vet jag att det är många som har campat) fast det inte varit tillåtet så även vi. Närmare hamnen har det varit bommar så länge vi haft husbil.

Det jag mest reagerar på är när någon lägger in enkelspåriga uppgifter som tex att den är stängd, osv.

Varför inte när man gör en ändring lägga till lite förklaringar och en ny bild om hur området ser ut osv, vi strävar väl alla efter att ha en så bra poilista som går. Numera använder jag hellre någon av de appar som finns än hbk:s lista.

//Tommy
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Varför ska dom vara så hatiska mot husbilar ??? Vi tar knappast upp större plats på en parkering än en personbil. Vi gynnar affärer ,bagerier ,pizzerior,restauranger m.m. som jag tror många andra inte gör. Är våra pengar mindre värda för dessa kommuner som tillämpar detta eller vad är felet. ?????
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är inte bara husbilsbilister det gnälls på.

Tänk efter var det är störst problem och när det är problem. Det är i större städer (Sthlm, Gbg, Malmö, …) året runt och i populära sommarområden på sommarhalvåret. Vi har kanske kommit till en punkt där man, precis som i vissa orter kring Medelhavet, vill sätta en gräns på hur många besökare man vill ta emot.

De större städerna har en motig attityd helt enkelt för att de inte vill lägga ner pengar och möda på husbilsbilister när det ändå kommer tillräckligt med besökare. De vill att hotell, vandrarhem och campingar skall sköta det hela så kommunledningen inte behöver bry sig. De har fullt upp, tycker dom, med andra saker.

På Öland, i Bohuslän, på Gotland, på Österlen m.fl. ställen, vill nog de fastboende ha ett rimligt antal besökare eftersom det är det dom lever på. Problemet där är att med sommarboende, husbilsbesökare, besökare i vanliga bilar, campingboende så blir det så många (områdena är populära ju) att många får nog. Man vill helt enkelt ransonera. Det blir för mycket folk, man får trafik- och parkeringsproblem och tycker det är "trångt" (jämfört med övriga året). Det är inte speciellt husbilarna som är ett problem.

Allra mest vill nog sommarboende ransonera eftersom de har köpt ett sommarhus på orten för att "komma bort" från trängseln i storstaden där de bor om vintern.

Besök Öland på vintern så tror jag inte någon har problem med några husbilar.

MVH
Hans
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Varför ska dom vara så hatiska mot husbilar ??? Vi tar knappast upp större plats på en parkering än en personbil. Vi gynnar affärer ,bagerier ,pizzerior,restauranger m.m. som jag tror många andra inte gör. Är våra pengar mindre värda för dessa kommuner som tillämpar detta eller vad är felet. ?????
För att många husbilister tillämpar principen här kommer jag, inga skyldigheter bara rättigheter. T.ex. full camping på bussparkering och frågan är då : varför har man bussparkering och var skall bussarna parkera när platsen är ockuperad?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
För att många husbilister tillämpar principen här kommer jag, inga skyldigheter bara rättigheter. T.ex. full camping på bussparkering och frågan är då : varför har man bussparkering och var skall bussarna parkera när platsen är ockuperad?
Javisst det finns husbilsägare som som missköter sig, men det finns personbilars ägare som missköter sig också. Man stänger inte ute alla personbilar för det. Det är något annat som triggar förbudsdjävulen när det gäller husbilar.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jovisst stänger man ute personbilar. Det är bara det att sättet är litet mera förfinat. Man gör det genom att begränsa parkeringen. T.ex. "Max 2 tim" eller "60 kr per timme i avgift" eller helt enkelt P-förbud.

MVH
Hans
 
F

F.d. 24550

Guest
Det är väl inte så konstigt egentligen. Kivik är en liten ort. Det är väl inte så kul att ha en mur av husbilar mellan byn och havet? Det gör ju liksom att byn mister sin attraktionskraft om havet inte är tillgängligt för alla. Om man tillåter husbilar så är det ju inte så att det bara kommer en eller två utan en mängd husbilar, och det är ju många andra som också vill besöka Kivik.
 

idemis

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
14043
Medlemskap
2025
Var förbi nere i hamnen med husbilen i mitten av maj. De första parkeringarna är stängda med ska fotbollsmål. Nästa parkering söderut är skyltad med camping förbjuden. Den var i stort sätt full med husbilar. Tyvärr campade ett flertal av dem med bord, stolar, solsängar, markis ute. Jag reagerade, här bryr man sig inte utan kör sitt eget race. Det såg ut som en campingplats och ingen parkering. Förstår fullt ut att boende o komunen reagerar nör husbilsägare inte bryr sig om regler och skyltar.
Som man bäddar får man ligga!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om ingen bryr sig om ifall skyltarnas text efterlevs eller inte så blir det ju på detta vis. Då är det bättre att ta ut en vitesavgift på ex.vis 500:- vilket skall framgå tydligt på skylten. Naturligtvis är det nödvändigt att kontrollera att förbud efterlevs annars är förbud & skyltar meningslösa. Varför inte hänvisa till en annan plats där man inte irriterar omgivningen?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag tycker det är bättre om en lokal förening ordnar en legal plats att stå på som tex Kåseberga i stället för furbudsskyltar och fotbollsmål. Det finns ju flera ytor som kan användas. Och föreningen får in en slant och några ungdomar har sommarjobb. Alla tjänar på det. Jag brukar rasta och fika i hamnen och när det är äppeltavla beundra den ( då får man stå på grönytorna mot betalning) Sover aldrig över i hamnen och från och med nu avstår jag helt från att besöka Kivik. Inget fikabröd från bageriet och ingen mat från ICA. Tråkigt!
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Har pratat med ansvarig på Simrishamns Kommun och hon säger att anledningen om övernattningsförbudet är att det är rena campingen och att man slänger sopor i området samt att urinerar i närområdet !
Nämde även närboendes missnöje !

Jojje
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Då har det hänt igen, man har brett ut sig med möbler, grillar, markiser mm. Att slänga sopor omkring sig & pissa bland bilarna, varför? Det finns ju papperskorgar & toalett finns ju i så gott som varje bil. Man kan förstå att närboende blir irriterade. Nu har iaf den här kommunen talat om vad dom menar med camping. HB-åkare har gjort bort sig igen.
 
Toppen