• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hydrauliska stödben.

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Nu blir jag bekymrad. Detta är inget som vi blivit upplysta om eller finns att läsa i de manualer som finns med när de monterade EP-stödben på vår bil, att hjulen måste vara "fixerade". (Adria Matrix Supreme 670SC, 4400kg). Håller med vad tidigare skrivit. Hela idén med stödben är väl att slippa klossar etc. Vår bil står uppställd på stödbenen med bägge framhjulen "hängande". Automatiken klarar inte av det utan vi kör manuellt upp bilen i våg enl fjärrkontrollen.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Vi har som sagt använt våra ben flitigt och har inga problem med att något/några av hjulen hänger i luften. Det ju liksom tanken med dessa hydraulben att slippa trista klossar.
Installation varierar beroende på fabrikat och montör men räkna med ca55-60tkr så är du hemma.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Vi läger också några träklossar under hjulen om de hänger i luften. Att AL-CO har stötdämpare som klarar att hänga som någon skriver har ju inte så stor betydelse då de sitter på bakhjulen och det är väl ingen som hissar upp dom i luften för då är ni illa ute.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Vi läger också några träklossar under hjulen om de hänger i luften. Att AL-CO har stötdämpare som klarar att hänga som någon skriver har ju inte så stor betydelse då de sitter på bakhjulen och det är väl ingen som hissar upp dom i luften för då är ni illa ute.

Varför skulle man vara illa ute om man hissar upp bakhjulen?

Hälsar
Bettan o Einar
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Eftersom handbromsen sitte på bakhjulen så skulle inte jag hissa upp dom i luften utan då vänder jag hellre bilen om för att undvika att den rullar iväg för stödbenen lär inte hålla den kvar om inte hjulen bromsas
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Kan hålla med om att bakhjulen sällan/aldrig är i luften vid "normal" användning.
Vet dock flera som hissar upp samtliga hjul vid t.ex. däckbyte (fast man friskriver sig från detta i manalen).
Har även fått rekommendation att hissa upp stödbenen fullt och göra rent vid plattorna och avsluta med att spraya de helt utfragna kolvarna med 5-56.
Står också i manualen att man kan släppa på handbromsen då bilen är "i våg" under förutsättning att en växel ligger i.

Hälsar
Bettan o Einar
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Vi har som sagt använt våra ben flitigt och har inga problem med att något/några av hjulen hänger i luften. Det ju liksom tanken med dessa hydraulben att slippa trista klossar.
Installation varierar beroende på fabrikat och montör men räkna med ca55-60tkr så är du hemma.
Uj! Jag trodde runt 20'... :-(
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Jag använder mina med till däckbyte men tar en sida i taget. Hissar man upp hela bilen är det mycket lätt att ramen viker sig om bilen kommer i obalans
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Jag använder mina med till däckbyte men tar en sida i taget. Hissar man upp hela bilen är det mycket lätt att ramen viker sig om bilen kommer i obalans
Till mig sa Miro, som har agenturen i Sverige och har sin verkstad i Skene mellan Borås och Varberg, att man inte ska hissa upp en sida i taget utan hissa upp fram och bak var för sig.
Bernt
 
Toppen