• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Hydrauliska stödben som åker ner under färd

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
Jag har hydrauliska stödbenen från Goldschmitt vilka jag fått problem med. Om jag parkerar min husbil en stund, ca 1-3 timmar börjar panelen/dosan att varna att något av framstödbenen ej är uppfällt/indraget. Alltså har stödbenen åkt ner/tappat tryck ca 10-15 cm. Detta händer också under färd och det larmar. Det finns inget läckage av hydraulikvätska någon stans. När jag använder stödbenen för att få husbilen i plant läge tappat den aldrig kraft utan står kvar. Det är alltid något av framstödbenen som åker ner. Någon som haft liknande problem. Tacksam för svar.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Jag skulle tro att dina hållventiler läcker
Dom gör att stödbenen stannar i läge även om hydralslangarna går sönder .
På maskiner med stödben kan man oftast justera dessa med varierande framgång
Men kan du inget om Hydralik så är det bäst att lämna iväg jobbet
Skulle tro att Hymer center bara byter hela stödbenent
 

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
Har beställt tid på hymercenter men detta med hålventiler låter intressant...betydligt billigare än att byta stödben. Vart sitter dessa ventiler?
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Dom sitter vid slang/röranslutnigen på cylindern/stödbenet
Normalt har man två per ben en till vart ” håll” upp och ner
Jag vet inte hur det ser ut på din bil troligtvis finns där ett ventilhus på varje ben som slangarna el rören går in i . I det ventilhuset sitter hållventilerna
 

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
Hymer meddelade att jag behövde byta stödbenet då det åkte ner under färd och inte är säkert och jag pratade med deras mekaniker som är kunnig. Låter bra och tryggt men blir dyrare än byta en ventil
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hadde et slik problem på min bil med Goldschmit ben - det ble fikset på et kvarter på GTS Polch. Hva de byttet eller endret så jeg ikke. Det var alltid samme ben som gikk ned et par cm nok til at alarmen gikk, et raskt trykk på panelet og benet ble løftet på plass. Etter en slik løft fungerte det normalt i mange dager.
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Tack
Även vi har stödben på vår bil. Vi får signal från systemet vid färd. Vi kollar och alla ben är uppe. Vi har inte fått besked vad detta beror på. Jag har tålamod en tid medan de söker men jag tänker GTC har större erfarenhet och därför önskade besked om denna adress.
 

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
Om alla benen är uppe men att det larmar så beror det på hålventilen och detta går att åtgärda utan att behöva byta ett stödben, allt enligt Hymer center i Örebro.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hur gamla är era system som felar?

Jag har sen ett par år ett EP-system.
Haft programfel vid 2 tillfällen, händer inget när benen skulle gå upp.
Båda gångerna gjorde jag "fel",
jag slog på tändningen utan att parkeringsbromsen var ansatt.

Lösningen i båda fallen var att dra ur den stora kontakten med många kablar ur huvudenheten, efter omstart fungerar allt som vanligt igen för mej.
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Vårt system är säkert från när vår bil var ny 2010. Den köptes från Tyskland 2013 och vi är andra ägare i Sverige. Iveco Hymer B 779 XL har vår som betäckning.
Det är svårt att få tid så vår koll är den 19 aug när vi och gänget på Hymer är tillbaka efter semester.
 
Toppen