• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HVO 100

F

F.d. 53814

Guest
Kopierar ett tidigare inlägg.
Om den är baserad på en fiat så skulle jag kolla med Fiat för säkerhets skull.
Jag mailade dem nyligen.
"Tack för att du kontaktat Fiat kundtjänst. Vi använder för tillfället inte drivmedelsprodukten HVO (diesel) i våra fordon. Vår produktchef har bekräftat att alla bränslen som klarar standarden European standard EN590 är godkända att använda. I annat fall godkänns bara en inblandning av 7% biodiesel. (US standard ASTM D975 är nästan samma som EN590 men skiljer sig i densiteten och kan av den anledningen orsaka problem med insprutare etc). "
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Hej!
Väcker upp den här tråden igen för att höra om det tillkommit fler erfarenheter senaste året om att köra Fiat (euro 5 och senare) på HVO100. Jag kör vår personbil, Peugeot 508, 2012 på HVO100 sedan några månader utan kända problem men Fiat har väl till skillnad från Peugeot/Citroen inte sagt OK till HVO100 än?
Känns onekligen lockande att minska CO2-belastningen av nöjesresandet med 90% på ett bräde - någon mer som testat?
 

leihag

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11558
Medlemskap
2023
Jag ringde till Fiat i Italien förra året och frågade om man kunde köra husbilen med HVO 100 och svaret blev att det inte var lämpligt, men det kanske har ändrat sig.
leihag
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag ringde till Fiat i Italien förra året och frågade om man kunde köra husbilen med HVO 100 och svaret blev att det inte var lämpligt, men det kanske har ändrat sig.
leihag

Det kommer dom att svara så länge inte något, eller någon, tvingar dom att faktiskt testa HVO100. Svaret gör att de har "ryggen fri" om någon påstår att en skada beror på HVO100.

Det enda som skiljer HVO100 från vanlig diesel är att HVO har någon procent lägre densitet. Det har avhandlats i en annan tråd som säkert går att hitta med litet sök.

MVH
hans
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Funderar på att testa HVO100 i vår euro3 Ducato, nån som har någon reell fakta för varför det inte skulle vara bra? Vet att Fiat inte sagt ok till hvo och att de tillverkare som gjort det gett ok för euro 5&6. Men finns det några egentliga risker att köra en euro 3 på hvo?
Nån som gjort det över tid? Delge gärna erfarenheter isf
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Det hade onekligen varit bra om Fiat godkände HVO i sina motorer, känns lite riskfyllt att köra med något som inte tillverkaren har godkänt.
Jag tänker skriva till Fiat i Sverige och fråga. Bra om många gör samma sak för att få lite tryck på dem.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Jo, ska också maila dem, men det blir nog bara det vanliga standardsvaret som andra fått skulle jag tro. Därför jag gärna skulle vilja veta om någon kört tex en euro3 motor på hvo100.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Jag kör Fiat på HVO 100 dock en
Euro 6 Min Volvo Euro 6 och min ” gamla” husbil
Renault Euro 5 körde jag på HVO 100
Gamla Iveco sent 90 tal och upp till nya gamla maskiner
dieselvärmare funkar inga problem
Varför vissa tillverkare sätter sig på tvären kan man bara spekulera i .
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag tror inte man skall se det som att "vissa tillverkare sätter sig på tvären". Jag har en bestämd känsla av att det där med HVO är en skandinavisk (svensk?) fråga. Söderöver i Europa tror jag inte frågan finns. Går det att köpa HVO i Tyskland och söderöver?
Fiat kommer inte att göra någonting förrän någon "vrider om armen" på dem. Varför skulle de lägga pengar och tid på att verifiera HVO om ingen (EU?) kräver det av dem? Kostnaden är ju inget de kan räkna hem på något sätt.

Ingen av alla ni som har använt HVO (privat och i jobbet) tycks ha haft något problem och med tanke på vad HVO är, så är det synnerligen osannolikt att det kan uppstå problem. HVO är på håret identiskt med vinterdiesel.

MVH
Hans
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Ser att Tanka blandar i 35% HVO i sin vanliga diesel, det är ju lite intressant... Man skulle ju iaf kunna blanda 50/50 vid pumpen om man känner sig osäker. (vilket jag till viss del ff gör)
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Att Iveco godkänt HVO är särskilt intressant för mig. Detta då min 3,0:a av 2008 års modell är en Iveco-motor (väl?). Kan det därmed för mig vara helt ok att köra den på HVO?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Räcker tillgången på HVO-bränslen till annat än tunga fordon?
Även om talloljan skulle blandas in i större grad är det ändock en begränsad resurs.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Det hade onekligen varit bra om Fiat godkände HVO i sina motorer, känns lite riskfyllt att köra med något som inte tillverkaren har godkänt.
Jag tänker skriva till Fiat i Sverige och fråga. Bra om många gör samma sak för att få lite tryck på dem.
Mailat dem nu och frågat hur de ser på 35% hvo inblandning. Blir intressant att se om de svarar lika stelbent som tidigare.
 

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand
Svaret från Fiat är att bränslet ska uppfylla normen EN590 , det är det enda svaret dom kan ge eftersom dom inte gjort tillräckligt mycket tester på bränslet. att lägga ner energi och pengar för att testa en motor av utgånget datum kommer inte hända...
Tills att man testat så är svaret exakt det samma som står i din instruktionsbok EN590... Det enda som hindrar HVO100 från att uppfylla normen är densiteten.
(har kört provbil på miljöbränsle i Euro 5 & 6 (Rme/Hvo) åt en av europas större lastbilstillverkare)

(upp till ca 40-50% kan blandas in utan att hamna utanför EN590)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Problemet för tillverkarna är inte om motorn håller eller inte, utan att bilarna inte är avgastestade/certifierade med detta bränsle. (HVO 100)

Som nämnts ovan, det kommer inte hända att dom omcertifierar äldre motorer för detta Svenska önskemål.
 
Toppen