• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsspekulant

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Hymerkoncernen äger också Dethleffs, så de kontrollerar tillverkningen.
Vi valde mellan Hymer 778 och en Dethleffs Globetrotter XLi när vi skaffade husbil i vintras. Min uppfattning var när vi började kika på bilar att Hymer var så mkt bättre, men efter klämt och kännt på bilarna så valde vi Dethleffs. XLin var för våra behov bättre planerad och föll oss bättre i smaken. För övrigt så upplevde vi ingen kvalitetsskillnader på bilarna.
För att vi skulle få en bättre upplevd kvalitet så gällde nästa klass bilar med Niesmann Flair, Morelo mm.
Har nu snurrat ca 700mil och är ännu helnöjda.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hymer har hög konstruktionskvalitet, kan inte detaljerna runt dessa.

Dethleffs har modeller från enkla konstruktioner med trä och frigolit i stommen, till Lyxklass som dom kallar det. Dessa är träfria och har RTM skum i stommen.
Lyxklass är XLi och XXL.

En annan viktig sak är om det är ramfönster eller om rutan sitter i en list.

Detta om konstruktionen som har med livslängd att göra.
 

Ulf å Anneli

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26102
Medlemskap
2021
Tack ännu en gång.
Funderar på att köpa en Detlhefs ca 8.7m
Finns det risk att jag ångrar att jag köpt en för lång bil.
Med vänlig hälsning Ulf Markström
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Visst finns det det. Likväl som att du kan ånga dig om du köper en kortare bil som då kanske blir för trång inne.
Man vill ju inte ha en längre bil än nödvändigt men det som tvingar upp längden är ju behovet av utrymme i bilen.

Nackdelar som ofta följer längden:
- Högre inköpspris
- Högre driftskostnader
- Högre väg och färjeavgifter
- Tar mer plats parkerad
- Kan begränsa urvalet av campingar/ställplatser
- Svårare att manövrera

Helst skulle man vilja ha en uppblåsbar husbil..

Hur lång bil man känner sig bekväm med och vill betala för är ju högst individuellt och där får man känna sig fram själv var gränsen går.
8,7m är ju ganska långt och om det är en ny förstabil som skall köpas skall man nog vara ganska säker annars kan det bli riktigt dyrt att behöva byta direkt. Bara att du ställer frågan signalerar att du är osäker. Testa att hyra en i samma längd.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Tack ännu en gång.
Funderar på att köpa en Detlhefs ca 8.7m
Finns det risk att jag ångrar att jag köpt en för lång bil.
Med vänlig hälsning Ulf Markström
Den frågan måste du själv svara på genom att tänka efter hur du tänker använda bilen och hur många kommer ni att vara. Själv har jag haft fyra bilar, från plåtis 5,40 till NB 7,40. Alla har haft sina för och nackdelar. Visst ryms mer saker i en större bil men den blir samtidigt mera otymplig att köra och parkera. Visst har du bättre plats inne i en större bil men du är ju så mycket ute när du lever husbilsliv.
Just nu är min Hymer Exsis t 474 den perfekta bilen för mig och min gladbo. Den är bara 6,50 lång och ca en dm smalare än de flesta husbilar. Den har ett stort nog garage att rymma våra cyklar och allt annat vi vill ha med oss. Vi här övervintrat i den i Spanien och nu kör vi vidare här hemma. Liten och smidig att köra med sin korta hjulbas.
Gör en lista på dina önskemål på en bil, gå på Elmiamässan ett par dagar och studera och hyr sen gärna en bil liknande den du tror är rätt bil för dig! Lycka till!
 
Toppen