• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsregistreringarna ökade med 12,7% 2018

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
När bonus-malus-systemet infördes 1 juli 2018, så slutade HRV att redovisa husbilsförsäljningen månadsvis, eftersom den skulle bli helt missvisande med 2100 förregistrerade men osålda husbilar som stod ute hos handlarna.

Nu finns i alla fall årssammanställningen;

Husbilsregistreringarna ökade under fjolåret

Frågan är bara, hur många bilar är fortsatt osålda ute hos handlarna, kanske tillfälle att göra fynd?

TommyD
 
Senast ändrad:

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Har tidigare frågat/efterlyst om någon sett motsvarande statistik för andra länder, provar igen ?
// Janne

På den europæiske sammenslutnings hjemmeside: ECF kan du finde statistikker.

Og hvis du klikker dig langt nok ind, så kan du finde denne side: http://www.e-c-f.com/fileadmin/templates/4825/images/statistics/europazul-4.pdf

er det det de efterspørger?

Du har også mulighed for at finde tal for husbiler og husvagner i brug, men de nyeste tal er fra 2017
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
På den europæiske sammenslutnings hjemmeside: ECF kan du finde statistikker.
Og hvis du klikker dig langt nok ind, så kan du finde denne side: http://www.e-c-f.com/fileadmin/templates/4825/images/statistics/europazul-4.pdf
er det det de efterspørger?
Du har også mulighed for at finde tal for husbiler og husvagner i brug, men de nyeste tal er fra 2017

Nej, denna har jag koll på!
Jag efterfrågade "motsvarande statistik", d.v.s. märkesuppdelad.
// Janne
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det är nog intressantare se hur försäljningen blir när det stora lagret av husbilar som registrerades före 1:e juli är slut.
För den framtida nyförsäljningen blir det nog direkt avgörande vilken regering vi sent om sider får, om skatten blir kvar eller kommer att rivas upp.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har tidigare frågat/efterlyst om någon sett motsvarande statistik för andra länder, provar igen ?
// Janne

Satte mig och Googla på spanska sidor för att hitta det du söker, vad gäller den spanska marknaden.

Spansk statistik, turistmyndigheterna, branschpress och husbilsintressenternas webbsidor, är mina källor.

Resultatet i korthet:

- I perioden 2013 - 2017, har antalet spanska husbilar ökat från år från år. 2013 registrerades 1.292 nya husbilar, antalet 2017 var 5,782 nya bilar. En ökning med 352%, på 5 år! Ökningen är så stor att rubriken i EFE:motor blev; ”El boom de Las autocaravanas en Espana”
- Statistik för hela 2018 finner jag inte ännu, men under första halvåret registrerades 3.621 nya husbilar, vilket var 11% flera än samma period året innan. Finns inget som talar för att den ökningen skulle bli minska på helårsbasis.
- Försäljningen i juli har jag också funnit och lite mera detaljerad.
Nybilsförsäljning 528 hb’s (447hb 2017) Importerade beg.bilar 243 hb's (200hb 2017)
- Det finns idag över 50.000 registrerade spanska husbilar.
- Under den stora semestermånaden Augusti beräknar man att det cirkulerar över 150.000 husbilar på de spanska vägarna. På helåret, över 250.000 husbilar.
- Spanska husbilsägare använder sin bil vid 12 - 15 tillfällen under året och kör i snitt 15.000 km/år.
- Den mest sålda husbilen i Spanien är Hymer

- Annan statistik, för augusti som spanska Husbilsklubben tagit fram för att sälja in husbilarna hos kommunerna och belysa att det är en viktig inkomstkälla. Det är alltså en partsinlaga:
* I snitt är de spanska husbilarna ute 17 dagar i Augusti.
* Varje bil spenderar i snitt 100 Euros/dygn. (Turistmyndigheternas beräkning är 60 Euros/dygn och husbil)
* Totalt lämnar husbilarna 250 miljoner Euros efter sig. Speciellt viktigt för campingar, mindre kommuner med övernattningsmöjligheter, Stormarknader, restauranger och lokala affärer.
- Den spanska husbilsbranschen klagar på det dåliga intresset som vissa kommuner och städer visar för den här ökande fritidssysselsättningen. Madrid t.ex har fortsatt inte någon acceptabel övernattningsmöjlighet centralt för husbilar. Däremot Barcelonas nya ”CityStop” tar man upp som ett bra exempel på en bra ställplats anpassad till våra behov.
- Man påstår att kommunerna börjar få upp ögonen för husbilsturisterna, men att det i dagsläget bara finns 700 - 800 dedikerade husbilsplatser i landet, som kan jämföras med
Frankrikes över 6000 ställplatser.
- Det finns ett konsensus när man läser de olika källorna, att Spanien inte har varit förberedd på den här boomen, både nationellt som internationell och att infrastrukturen måste väsentligt förbättras.

När jag letat uppgifter har jag även sett de här internationella siffrorna för 2017:
- Tyskland 600.000 husbilar
- Frankrike 300.000 husbilar
- Storbritannien 50.000 husbilar
- Spanien 45.000 husbilar

Janne, hoppas det här var intressanta uppgifter som du sökte. Andra får redovisa andra marknader.

TommyD
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Kabe har ökad försäljningen av egna husbilar med 60% 2018. Leveranserna har skett huvudsakligen i andra halvåret, detta syntes redan i deras rapport från 3:e kvartalet. Adria är etta och Kabe tvåa på svenska marknaden, bra jobbat av Kabekoncernen.
Men man undrar lite då hur många bilar återförsäljarna står med?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Finns drygt 250 nya kabe till salu år 18-19 på blocket just nu. Känns som ganska många, ett flertal -18 med sänkt pris så det finns nog köpläge än.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Februarisiffrorna har kommit och det var ingen roligt läsning för branschen. Inregistrerade husbilar feb -19 är 93st jämfört med feb -18 då det var 183, dvs. en halvering. Visst lite tidigt på året att dra några stora slutsatser men tendensen verkar vara neråt.
Kabe har fortsatt tillverkat många husbilar kvartal-4 men det syns inte i statistiken. Antingen har handlarna stora lager eller så går exporten bra. Dock aviserade de att personalneddragningar är på väg så något har hänt.
http://husvagnsbranschen.se/wp-content/uploads/2019/03/2019-02-Husbilar.pdf

Husvagnarna klarar sig bättre, 86st feb-19 resp. 95st feb-18.
http://husvagnsbranschen.se/wp-content/uploads/2019/03/2019-02-Husvagnar.pdf
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
F

F.d. 56718

Guest
Finns ju fortfarande stora ’lager’ med 2018 modeller som sannolikt säljs av först. Så vi får nog vänta till mycket senare i år innan vi kan se riktiga siffror. samt att det nog är mer rättvist att jämföra med 2017 års siffror än den dopade 2018 försäljningen för att avgöra om 2019 är bra eller dåligt år.

Edit: Äsch, såg nu att det så klart redan tidigare diskuterats i tråden. Så inget nytt här :) /please ignore
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Kan möjligen visa sig bli väsentligt bättre att få ett grepp om verkligheten genom att slutligen slå ihop 2018+2019 års siffror och dela med två för att kunna förstå vart marknaden är på väg mot tidigare.
Den rejäla dipp avseende kvartal 1-2019, som möjligen gjort någon orolig, är ju knappast reell utan
helt enkelt ett resultat av att bilarna redan är diskonterade under 2018 (registrerade innan de sålts och levererats till slutkund på grund av statlig reglering...).

Jag citerar: -"Lögn, förbannad lögn och statistik ...

Njut istället av stunderna i husbilen och låt statistiken vara under 2019 :):music-icon:
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Jag har roat mig med att titta på de större husbilsföretagens hemsidor och där framgår i all tydlighet att det finns massor av osålda husbilar i lager och ofta rör det sig om åtskilliga husbilar av 2018 års modeller... plus ett stort antal av 2019 års modeller... och om 5-6 månader släpps 2020 års husbilar...!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den store släpp er ved messa i Dusseldorf månedskifte august-september. Noen fabrikker har da allerede produsert endel neste års modeller for salg, men de fleste har kun tatt frem preproduksjonsbiler for utstillingene.
 

Åke o Maria

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
19597
Medlemskap
2024
Det kanske blir så att nybilsförsäljningen bromsar in kraftigt och bättre begagnade husbilar
blir lättare att sälja..
Men man undrar lite över hur återförsäljarnas stora lager av nya fritidsfordon skall kunna omsättas.
Det kanske snart blir tillfälle för fynd.
Ett exempel från Hemnet. Om det är lagerbilar eller sålda bilar reserverar jag mig för.
Ca: 150 Adria Sonic till salu
Ca: 125 av dessa är årsmodell 2018-2019 resten äldre
För mig känns det som bromsen slagit till.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men från 2 till 10 bilar? Alltså mycket små tal, då blir ju procentsiffror väldigt dramatiska.
 
Toppen