• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilspalats

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Fick för en tid sen hem en husbilstidning gratis. Den var en total hyllning till mängder av husbilsföretag som expanderar och bygger stora "palats" som någon skall betala för. Räntan är låg för närvarande.

Efter kriget så föddes det stora barnkullar 40-talister , här har vi den stora gruppen husbilsåkare.

Efter dessa kommer ständigt minskade barnkullar och vi skall alla arbeta längre. Vem skall köpa husbilar på en som jag ser det krympande marknad?

Hur ser begagnathandeln ut när de äldsta 40 talisterna inte orkar åka längre?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Vi har nog nått toppen på konjukturen för denna gång och en del handlare med stora nybyggda ”palats” kommer att få det svårt när försäljningnen minskar. Däremot så tror jag att husbilar och mobilt boende även i fortsättningen kommer att attrahera allt fler och då även yngre. Det finns en hel rörelse med yngre som gillar compact living, det är föräldrar till häst och crossåkande barn som satsar allt för sina barn och de yngre har ofta mycket hög lön för att finansiera det hela.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Jag tror du har rätt i att majoriteten av de som ÅKER husbil idag har hög medelålder men jag är inte helt övertygad om att de som KÖPER husbil idag enbart finns i denna kategori. Läste i Husbil och husvagn nr 2/2018, finns på Readly) en intervju med Kabes VD som säger att han inte längre kan ge ett enkelt svar på hur den specifika kunden ser ut. För några år sedan var det en homogen grupp men nu är det "barnfamiljer, singlar i 35-årsåldern, äventyrare, idrottsutövare, och de som allmänt ämnar vara mobila på sin fritid"
Jag har svårt att tro att just 40-talisterna skulle stå för den stora ökningen i nyförsäljning de senaste 3 åren?
Är det inte istället så att fler grupper i samhället har fått det bättre och nu har råd med husbilsintresset?
Om detta sedan räcker för att hålla liv i begagnatmarknaden framåt i tiden med en ev sämre tillväxt är svårt att veta?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Det blir minskad nybilsförsäljning. Den konstlade högkonjunkturen är över för denna gången. Senare i år kommer superskatten.
Jag håller med Lasse om att 70-talisterna har väldigt mycket pengar och där tror jag vi har nästa husbilsköpare. De flesta av dessa har bra jobb och behöver inte köpa bilar med egna pengar.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Tror tyvärr att hårdare miljöregler och dramatiskt ökade miljöavgifter kommer att sätta stopp för det fria liv som vi nu njuter av och älskar. Nuvarande bilar kommer troligen att få utskrotas långt innan de är utslitna. En modern träfri husbil kommer att hålla minst 25 år kanske längre. Jag skulle vara mycketr förvånad om den får köras för rimliga kostnader så länge till. Vi får troligen övergångsregler under kanske tio år men knappast längre än så. Det blir troligen att poletera sin elcykel på tåget och tälta eller hyra rum som man gjorde förr.
Det fungerade det också fast då var vi förstås yngre.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag är mer optimistisk, jag tror på utveckling av alternativa drivmedel fossilfria sådana. Problemet på den sidan är politikerna som inte kan låta bli att beskatta de fossilfria alternativen inklusive eldrivna fordon. Har man vant sig vid ett säkert inflöde av skatter från fordons sektorn är det svårt att släppa fram lågskattealternativ.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
När jag ser mig omkring och läser om fossila bränslen's sista suckar, alternativa lösningar osv..., då tänker jag bara på en sak: HUSVAGN!
  • Tänk på att en husvagn kan dras med en hybridbil, elbil eller liknande (vad hade Jappe sagt nu?)
  • Man ställer upp husvagnen på ett ställe, antingen period-eller-årsvis och kan åka runt med den prisvänliga och tidsanpassade "bilen" vart man än vill utan att bli ruinerad.
  • Det är fortfarande billigt att flyga, så varför inte stationera en XXL-husvagn i södra Europa för "billig" peng (ca 4 000:-/månad) och ha den där år efter år
  • Att köpa en lägenhet söderut kan ses som en bra investering, men det kostar och är ingenting man "kan ta med sig" (i vår ålder) när det är dags. Kanske bra för yngre entusiaster?
  • Vill man strosa, mysa och upptäcka nya saker i olika Europeiska länder då kan man ta 2 jobb och kanske jobba ihjäl sig för att betala många andra som ska ha "sitt" bara för ens nöje & nyfikenhets skull.
Jag tror i alla fall att vi är den sista "diesel" generation som får strosa runt för billig peng!

/mariannes sämre halva
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Tror tyvärr att hårdare miljöregler och dramatiskt ökade miljöavgifter kommer att sätta stopp för det fria liv som vi nu njuter av och älskar. Nuvarande bilar kommer troligen att få utskrotas långt innan de är utslitna. En modern träfri husbil kommer att hålla minst 25 år kanske längre. Jag skulle vara mycketr förvånad om den får köras för rimliga kostnader så länge till. Vi får troligen övergångsregler under kanske tio år men knappast längre än så. Det blir troligen att poletera sin elcykel på tåget och tälta eller hyra rum som man gjorde förr.
Det fungerade det också fast då var vi förstås yngre.

Varför så negativ? Domedagspredikan har givits förr. Det är val nu i september, gör din röst hörd. Varje röst räknas. Givetvis ska vi tänka på miljön mm.
På 70-talet, under energikrisen, frågade man sig: ”Vad ska ha för bil när bensinen kostar 3,50 per liter?” Vad kör vi för bilar idag? Och vad kostar bränslet nu? Med sikten i backspegeln, jag tror att utvecklingen inte kommer att gå så fort att vi inte ”hinner med”.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Utan diesel stanna Sverige, mycket bra slogan som kommer hålla länge till.det går några år så kommer dem på något annat. Dem måste lyssna på väljarna med. Håller med föregående. Din röst gör skillnad.
Mats
 

Åke o Maria

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
19597
Medlemskap
2024
Det blir minskat utrymme för många av oss när den den dopade räntan har gjort sitt. Jag tror att de senaste tio årens högkonjunktur är en följd av den låga räntan.En nedgång på börsen och en höjd ränta räcker för att bromsa upp hela fritidssektorn. Passa på och njut så länge kalaset pågår.
Så länge man får vara frisk och får äta sig mätt så löser det sig på något sätt.
Det är ingen ide att oroa sig för mycket för morgondagen.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
På 70-talet, under energikrisen, frågade man sig: ”Vad ska ha för bil när bensinen kostar 3,50 per liter?” Vad kör vi för bilar idag? Och vad kostar bränslet nu? Med sikten i backspegeln, jag tror att utvecklingen inte kommer att gå så fort att vi inte ”hinner med”.
Svaret var: FIAT

En intressant iakttagelse om Diesel: Priset har brakat i höjden vid flera tillfällen, med olika argument, för att plötsligt bli jättebra att använda. Undrar vad som händer när man upptäcker att dieselmotorerna är bra, för dom renar luften i staden?
 
Toppen