• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsluff

F

F.d. 50672

Guest
Jag har ett fritt "arbete", vissa kallar mig förfatare men jag säger skriftställare, lever till 80% i en 30 år gammal husbil och flyter runt i tillvaron med minsta motståndets lag. Ligger ofta på ställplatser med tillgång till el och toa, men lika ofta utan. Detta med att skriva i en klubb för Husbilsfantaster går egentligen emot allt jag står för, då själva livet i min bil är en manifestation av mitt oberoende. Jag somnar ena dagen i Falsterbo och nästa i Flensburg, detta liv har gett mig så mycket av kontakter, de flesta ytliga men en och annan som blivit en vän för livet. Nu börjar dock min bil bli till åren, ni vet när man inte riktigt litar på gasolen och de 75 bensinhästarna verkar tröttare än Snövit efter att ätit häxans äpple. Det är då som man funderar på att köpa nytt. Jag går in i nya husbilarna och förstår att jag missat en utveckling som är enorm när jag jämför dessa vagnar med min trofasta vagn. Missförstå mig rätt nu när jag kommer med min litiania om de morderna husbilarna! Idag verkar det som om man ska sätta hjul på sitt hus eller lägenhet och ge sig ut på vägarna, observera, jag dömer ingen, alla gör som den vill, jag redogör bara för hur jag vill ha det, och annledningen till att jag skriver om det är bara för att knske finns det någon där ute som tycker lika dant, men tror sig vara ensam, det är i alla fall min fromma förhoppning, Nu var det inte detta som jag egentligen ville skriva om utan det att vi måste bli lite mer sociala, låt nya deltagare i vår hobby eller livsstil känna sig välkommna, dela erfarenheter med dem om ställplatser som är bra eller dåliga, och motivera, kanske din samtalspartner inte är lättstörd eller det faktumet att det är 15 km till närmsta ICA är ett helt ok bekymmer. Kanske är det dags att du som köpt ett rullande hem för nästan 2 miljoner att förstå att du är en individulaist och del av en livsstil för miljoner i Etropa, och du som köper en begangnad för en bråkdel av en ny, VÄLKOMMEN i gemenskapen. Om din granne har sina gardiner nere, då vill han nog vara i fred, men sitter han mitt emot så gå fram och hälsa! Väl mött på vägarna!
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Har också en gammal husbil, precis som du ser skillnaden mot moderna gillar jag enkelheten.
Då kan man fixa lite här och där, funktion är viktigast för mig. På resa vill jag bryta av mot hur det är hemma. För mig ligger avkoppling i att bryta mönstret.
Att det ska vara lite krångligt, och ta lite tid. Stressen försvinner när jag pysslar med vardagen i bussen. Att man inte kan rusa fram på vägarna i motorvägsfart.
Så som avkoppling helt oslagbart. En pratstund med andra efter vägen, ser jag som en möjlighet att byta idéer. Men det sociala är kanske inte alltid så lätt. Ett Hej vid möte efter vägen från någon i betydligt nyare husbil, känns ändå riktigt gott .
Så väl mött på vägarna.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg må si meg enig i det meste i denne tråden, det viktigste er funksjonen. I dag drukner ofte den i allt lull og bling som er puttet inn i nye husbiler. Glassvitriner og fancy lys er ikke nødvendig, har en den varme en trenger for å trives og god seng så er basis dekket. Det skader ikke med et fungerende bad og toa, men det trenger ikke å være et SPA som i mange husbiler i dag. Har en et fungerende kjøk med kyl og noen bluss samt behaglige stoler å slappe av i - gjerne forsetene snudd inn i sittgruppen. Hva mer trenger en?

Den beste husbilen jeg har hatt var faktisk en 1999 modell som jeg kjøpte i 2000 og hadde i 8 år. Byttet da kun fordi vi trengte litt annen sengeløsning, samme merke og modellrekke - litt større. Fortsatt uten en masse lull, men noe ekstra som vi egentlig ikke trengte. Også den hadde vi i 8 år før vi emigrerte og ikke kunne ta den med oss.
 

Kabekatten

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022
Jag ser ingen motsättning av att ha en gammal eller nyare husbil. Idén är troligtvis densamma, att man vill koppla av någonstans och mysa i den för dagen uppkomna väderleken!
För oss är det självklart att man hälsar och gärna umgås med övriga husbilsåkare.
Inte alla som vill och det får man naturligtvis respektera. Men att umgås och träffa nya människor är ju en del av det positiva här i livet tycker vi.
Hoppas på ett möte någonstans i vår rullande värld!
 
Toppen