• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilslarm

Kjenyh

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Luleå
HBK-Nr
154
Medlemskap
2024
Hej!

Som ny husbilsägare och medlem i klubben har man många frågor som man vill ha svar på av Er med lång erfarenhet av husbilslivet. Finns det någon där ute i cyberrymden som använder SIKURA AZ 2003? Jag skulle vara väldigt tacksamm för någons synpunkter. Kjelle
 

Kjenyh

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Luleå
HBK-Nr
154
Medlemskap
2024
Sv: Husbilslarm

Hej Bigge!

Jag undrar hur användar vänligt det är? Hur fungerar det när man har larmat det? Falsk larmar det ofta eller beror det på handhavandet? Är det lätt eller svårt att installera larmet?

Jag får passa på och framföra mitt tack till Er som ser till att denna fantastiska hemsida fungerar. Jag har då svårt att hålla mina fingrar borta.

Kjelle
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Husbilslarm

Varsågod och välkommen Kjenyh, vi alla som håller på hoppas att ni inte ska kunna hålla fingrarna borta utan hela tiden, hitta nya intressanta saker att skriva och läsa om, och ju fler vi är på sidan ju bättre blir det.

Larmet installerades av Codat i samband med att vi köpte bilen -04.
Vi har inte haft några problem falsklam någon gång och är mycket nöjda med larmet.

Vi använder alltid larmet när vi är ute och ligger över på ställplatser osv., det är väl endast när vi någon gång står på en camping som vi inte använder larmet.

Larmet är uppdelat i ett skallarm och ett inre larm plus startblockering och spänningsfallsavkännare.
Skallarmet tar hand om alla luckor, dörrar och motorhuv medan det inre larmet består av en rörelsedetektor och två ultraljudssensorer.

När man larmar med ett tryck startar man både skallarmet och det inre larmet, på natten använder man bara skallarmet och då trycker man två gånger direkt efter varandra när man ska larma, den andra tryckningen stänger då av det inre larmet.

Vi har detta larmet och ett narkoslarm.

Bigge
 

Kjenyh

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Luleå
HBK-Nr
154
Medlemskap
2024
Sv: Husbilslarm

Hej Bigge!

TACK! Det var ett upplysande svar till en som är helt grön när det gäller husbilar. Husvagn har man släpat på i många år och mil och har ganska god erfarenhet av de. Jag bor i Lule med fjällan och hund och har alltid tyckt att vintern varit ok. Efter att vi ställde undan husbilen i september så längtar jag vareviga dag på att den här satans vintern tinar bort.

Kjelle
 

Ollej

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
136
Medlemskap
2024
Sv: Husbilslarm

Hej Pojkar o. Flickor!

Jag undrar var hittar man
SIKURA AZ o. vilken prisnivå.

Är det någon som har erfarenhet av larm som säljs av.ex Kjell o Co.
Gripo 5200 - Larmpaket(Trådlöst larm med 2 sektorer) pris 1599:-eller något annat hemma larm av den typen. http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPDF/41-50/50/50649/50649.pdf , som tydligen matas m. 12 V.

Gärna fler tips av er som har lång erfarenhet både vad gäller larm o. backkameror.

Det är ju så fort det är något till bil eller båt så brukar det kosta några tusen extra för samma funktion.


Keep swing it!:wink:


Bästa hälsn. o. trevlig helg.

Olle


PS Jag upprepar min undran, om det inte kanske borde finnas lite fler ämnen på forumet
t.ex navigering, backkameror, värmare, fon, husbilsplatser, resmål o. res tips ....., så att inte allt hamnar under den gemytliga delen (Under Markisen Här snackar vi om vad som helst och har det gemytligt)?
De "mjuka" ämnena samlas ihop o ."hårdare" ihop

Detta inte sagt av ondo en hel del av dessa avdelningar finns redan, utan allt skall naturligtvis vara gemytligt, men det kanske blir lättare att hitta och större chans att få svar. Det kan bli svårt att hitta något speciellt ämne om ett år eller så när forumet redan haft mer än 40000(Fantastiskt:D) Det är ju ett mycket livligt forum med massor nyttiga och roliga saker precis, som det skall vara, när man skall trivas tillsammans.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbilslarm

Hej, Olle o ni andra oxå.

Bra tanke detta med att på nåt vis sortera ämnena - typ någon form av uppslagsverk för tex larm, vikter, ljud, TV eller .......
Måhända svårt att hitta rätt nivå, men husbilsdoktorns struktur kanske påminner om din tanke.
En början kan vara att vi föreslår rubriker i en särskild tråd för ett blivande "uppslagsverk", handbok, PM eller nåt.

Hälsningar

Dag
icon7.gif
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Husbilslarm

Väl medveten om avstickande uppfattning så tycker vi så här:
Hör och häpna, vi är inne på vår fjärde husbil och har aldrig haft larm. Vår första husbil var en beg.(inköp 1997) och vi var inte så mycket ute och körde, bara några hundratals mil i Sverige och Danmark.
1999 köpte vi vår första nya husbil som vi stack i väg med till Italien direkt och vi körde en hel del med denna bil i Italien och Tyskland.
Nästa bil vi bytte till 2001 var också ny, inget larm. Vi var med denna underbara Pilot på Sicilien och en stor del av Italien, Tyskland mm. Nästa ägare har installerat larm vet jag!! 2004 bytte vi igen. Fortfarande inget larm. 2007 , fortfarande inget tanke på larm
Vi har övernattat på rastplatser som finns på kartan, i skogen på platser som endast är en öppen plats i naturen, ställplatser i Tyskland, rastplatser längs europavägar, parkeringsfickor när vi har behövt sova, mitt i städerna om det har behövts osv. Vi har lämnat husbilen på parkeringsplatser mm för att gå på stan eller för att gå ut och äta på kvällen. Vi har stått helt solo eller tillsammans med många. Vi har aldrig känt någon form av oro någon gång. Vi har aldrig större värdeföremål med oss, endast sådant som mobiltelefon och dator . I dagen läge kan jag knappast anse att detta är saker en tjuv eftertraktar. Vi har aldrig guld, smycken och /eller andra värdeföremål med oss på grund av att vi inte äger sådana. Det förenklar, tycker vi!
Släpp rädslan, ta aldrig med er sånt som är värdefullt, (lämna det i bankvalvet eller hemma) och börja lev, var inte rädd, det är det största hindret för ett bra husbilsliv, det är vårt råd!
Men installera självklart larm om det känns mer tryggt, vi har ju alla ett fritt val! Man vet aldrig, en dag kanske vi också vill installera larm. Ja, sedan ett år tillbaka har vi förståss Oskar som larmar. Liten men naggande gó, som man brukar säga.

Eva & Hasse HBK 9
 
F

F.d. 2061

Guest
Sv: Husbilslarm

Hej,vi har ett sikura AZ2003,ett trådlöst larm med möjlighet att enkelt bygga ut med extra dörrkontakter.Det har också ultraljudssensorer.Som tillbehör finns en gasenhet som klarar allt. Larmet har alla tänkbara olika inkoppl.möjligheter,lättinstallerat.Det är inte godkänt av stöldskyddsföreningen,SSF,kolla med dittt förs.bolag vad dom kräver.Försäljning:www.meca.se info:www.sikura.se > Startsida Lycka till, Dick.
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Husbilslarm

Har åtminstone en gång haft nytta av vårt alarm. Sommarsemester i Rimini och vi hade parkerat på stranden mitt på ljusan dag. Massor med folk i rörelse. Vi var borta ca 30 min och när vi kom tillbaka märkte vi att bilen alarmerat och passagerarlåset var uppbrutet, men tydligen hade man blivit avskräckt p.g.a. alarmet så ingen hade varit inne i bilen. Tummen upp för alarm från vår sida. När man köper alarm ska man tänka på att det ska vara enkelt att koppla bort rörelsesensorerna så man kan ha alarmet aktiverat även om man befinner sig inne i bilen

Helena o Tom
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Husbilslarm

Zubac.
För att det skall larma.
Varför skall det larma?
Tänk tanken Zubac, att någon tar sig in i din bil när du
inte är där. Denna någon bäddar din säng, sätter friska
blommor i en vas på bordet, diskar upp och därefter försvinner.

Själv bäddar jag min säng och har larm.

Hälsningar från farbror Claes som har upplevt flyglarm.
Han var då liten och han frågade sin mor: Varför tjuter det?
:twitcy:
 
F

F.d. 55276

Guest
Sv: Husbilslarm

Har mest nytta av larmet när husbilen står uppställd,i ett industriområde på jobbet.
Larmet,(ett Cargard T70C med urkopplingsbar inre detektor och kontakter på alla luckor),har en GSM-modul som skickar medelande om larmet löser ut samt om batterispänningen är för låg.
Man kan kolla status,starta Webasto och överfallslarm mm. med SMS.
Man sover lite lugnare i alla fall!
 

Ollej

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
136
Medlemskap
2024
Sv: Husbilslarm

En undran..varför skall man ha larm:)


sigpic1306_4.gif

I brist på CITROËN
så åker man FIAT



Vad menar du????????????? är du så trygg i din tillvaro, som många av oss andra inte är, när det gäller ett försök att undvika obehagligheter av andras oärliga tilltag i t.ex våra rullande hem, när det görs ett ärligt försök att undvika dessa obehagligheter för oss och för allas bästa? Det är intressant att läsa hur olika vi är!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Husbilslarm

Bigge,

Jag har mycket interesse i ett sådant alarm, vad ligger det totala priset på. Finns det någon site där man kan läsa mera detaljerad.
 
F

F.d. 16448

Guest
Sv: Husbilslarm

En frågan..jag planerar att få ett carguard T70c installerat med skalskydd + garageluckor samt bodelsdörr,inre rörelsesensor + möjlighet att stänga av inre och behålla yttre skydd när man går och lägger sig. Pris jag fått är mellan 7-10 000 monterat och klart. Några synpunkter om det verkar vettigt eller om det finns godkända billigare larminstallationer förutom om man gör det själv ?
Tack på förhand

/Niklas
 
F

F.d. 55276

Guest
Sv: Husbilslarm

Ska man ha ett godkänt larm monterat,så får man tyvärr räkna med dom pengarna,eftersom det är mycket arbetstid på en husbil.
Priset stämmer med vad vårat T70C-larm med samma funktioner gick på.
Sedan är det upp till var och en,om man tycker det är värt pengarna!
Vad har man inte betalt i försäkringar,under årens lopp?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilslarm

När vi köpte vår bil för fem år sedan så satte jag i ett Biltemalarm för 300kr.
När bilen skulle försäkras var jag ner till LF och ville att dom skulle besiktiga bilen och se att den var i ett perfekt skick.

Killen som grundligt gick igenom bilen frågade till slut om jag hade larm på bilen.

Med nedböjt huvud var jag tvungen att erkänna att jag satt dit ett Biltema larm för 300kr som inte är godkänt.

Han tittar på mig och säger: Det bestämmer jag om det är godkänt eller inte.
Du har monterat en extra rörelsedetektor ihop med det här larmet och det tycker jag är perfekt.

Godkänt och klart med en kostnad av 300kr. :ball-icon: Tycker det var helt OK:ball-icon:

Så mitt förslag till er som funderar på larm. Ta kontakt med erat försäkringsbolag så kan ni definitivt komma billigt undan.
 
Toppen