• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsköp

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Just i Tyskland är det ett brott, även som privatperson, att undanhålla upplysningar om fordonet tex om den varit med om en olycka eller om mätaren bytts ut (vilket det itne är i Sverige) så att köpa i Tyskland känns ganska tryggt.

Annars gjorde jag som Lasseboy. Om man begär en urgent betalning så förs pengarna över snabbt dock finns inte mottagande banks tid med i den hanteringstiden vilket gör att man kan få vänta ytterliggare 1 dag eller 2.
 
S

Sören-6830

Guest
Talade med min bank Nordea innan vi åkte till Tyskland. Efter att ha kollat bil mm begärde jag en överföring vilket tog ett par timmar, hade kanske tur att det gick så snabbt?
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Din bank garanterar att pengarna går iväg, sen kan de inte garantera att mottagande bank gör sitt i tid.
Kompisen fick vänta från 9 på morgonen till sen eftermiddag, banken hade stängt men Husbilsfirmans bankman ringde efter banktid och sa att nu ser pengarna och att de överför dem till husbils firman dagen efter, så han fick börja åka hemåt på kvällen istället för att sova en natt.
 

Draget

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28831
Medlemskap
2024
Ok...tack för alla svar, känns ju lite tufft att förskottsbetala...men är det en stor firma så verkar det vara smidigaste lösningen, ka ju ta en Konsumkasse med cash annars.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Ok...tack för alla svar, känns ju lite tufft att förskottsbetala...men är det en stor firma så verkar det vara smidigaste lösningen, ka ju ta en Konsumkasse med cash annars.

De gånger vi har importerat (2 gånger) har vi alltid betalat via vår egna bank (SEB) som fört över pengarna. Detta är garanterat säkraste sättet. Och vad spelar det för roll, anser jag, om det tar 6 timmar i stället för 2? Det är till och med billigare att ta ytterligare en semesterdag och betala en extra hotellnatt (om pengarna inte registreras hos säljarens bank för än dagen efter) än att bli lurad.

Mitt tips är att ringa och prata med din bank. de kan ge dig råd hur du bör göra.

// Niklas
 

Draget

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28831
Medlemskap
2024
Japp...har talat med Swedbank och aktiverat tjänsten ”internationella betalningar”, som någon skrev så finns det ett ”urgent”-alternativ = transaktionen genomförd inom någon timme ( typ 50:- avgift) men sen hänger det ju på mottagarbanken som sagt.
......sen så får man ju se om Swedbank existerar när det blir aktuellt, men det finns ju andra :)
Jäkligt märkligt att det skall behöva kosta drygt 10 000:- i avgift om man använder bankkortet på ca 700 000. Hade ju varit enastående smidigt.
 

Draget

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28831
Medlemskap
2024
En fundering
Om man skulle öppna ett konto i en tysk bank, överföra pengar dit och ansluta ett kort och betala med det?Borde väl inte medföra några kostnader...eller tänker jag helt fel?
....låter lite väl enkelt, finns säkert någon hållhake.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Växlingen från kronor till euro kommer man inte undan, tyvärr rätt dyrt.
Sen kort betalning brukar inte många ta när det är så stora belopp, har frågat de 3 gånger vi köpt och de tar inte kort
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Första husbilen privatköp handpenning via överföring, resterande kontant. Inget jag rekommenderar då det är mindre roligt att gå med ett par hundra tusen i innerfickan på flygresan och på orten + kursen blir dålig.
Andra husbilen privatköp, handpenning via överföring. Kontroll av bil, samtal till bank. Säljaren bjöd på lunch. Efter lunchen ringde han till sin bank o fick bekräftat att pengarna var på plats på tysk bank, dock inte säljarens egen utan transaktionsbanken, men fick ok att köra hem. Var förberedd på att sova i husbilen en natt om det behövts.
De 3 sista husbilarna har köpts hos större handlare. Överföring några dagar innan hämtning. Allt klart vid upphämtning. Alla bilar har överensstämt med beskrivningen.
 

mhuusko

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
27343
Medlemskap
2025
Vi köpte nyligen en husbil privat i Tyskland.
Flög till München en söndag och inspekterade bilen, allt verkade ok.
Måndag morgon kontakt med SEB telefonbank som gjorde en överföring av köpeskillingen till säljarens bank och klockan 13 samma dag kom pengarna fram.
Köpte export skyltar, aktiverade import försäkringen och startade hemfärden sent samma eftermiddag.
 
F

F.d. 54240

Guest
Vad gäller med körkort om man tar hem en Flair 880 typ. Kan man köra den på B-kort taget före -96, precis som i sverige ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Javel, men unntaket for vektgrense 3500 kg gjelder PBII som kun finnes i Sverige. Wohnmobil som er tilsvarende i Tyskland er ikke nevnt i unntaket - kan føre til problemer.
 
J

Jarn

Guest
Har du tagit ditt körkort före 1999 så har Tyskland regler som säger att du får köra husbil upp till 7500 kg.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Med ett svenskt B-körkort utfärdat före 1/7 1996 får man köra en personbil (t.ex. ambulans eller husbil, om bilen är personbilsregistrerad) med en totalvikt som överstiger 3,5 ton.

Med ett "gammalt" tyskt körkort får man köra ett fordon med totalvikt upp till 7.5 ton.

En tyskregistrerad husbil är inte registrerad som personbil, utan som "specialfordon". Således gäller inte den svenska undantagsregeln vid hemtransport av en tyngre husbil.

Om du inte har ett tyskt körkort, utan enbart ett svenskt, gäller inte den tyska undantagsregeln vid hemtransport.

Pålle
 
J

Jarn

Guest
Pålle, jag har flera gånger under årens lopp bemött detta påstående från dig angående hur husbil klassas i Tyskland. Jag har bifogat flera texter från officiella myndigheter.

Trots detta ger du dig inte.....

Jag har också talat med Polisen i München och fått bekräftat att ett svenskt körkort fungerar utmärkt.

Husbil heter Wohnmobil och är samma fordonsklass som en vanlig personbil. Klass M1.
Det är fordon med max 8 passagerare förutom föraren.
"
Klasse M1
Fahrzeuge zur Personenbeförderung mit höchstens acht Sitzplätzen außer dem Fahrersitz (umgangssprachlich Automobile und Wohnmobile).
 
Toppen