• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsköp

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Det är som vanligt, går int förklara för folk som int begrip som Stenmark en gång sa. Regelverket säger så här: Euro 6-normen skall tillämpas från den 1 september 2014 i fråga om typgodkännanden och från den 1 september 2015 i fråga om registrering och försäljning av nya fordonstyper.
Husbils tillverkare kan registrera sina fordon under egna märken typ rimor, Frankia, adria osv. Men husbilar byggda på Fiat chassie är från modellår 2015 alltid Eu6 för att få säljas inom EU. Sen finns det självklart andra marknader som inte har dessa krav vilket gör att tex Fiat tillverkar dessa chassien med äldre Eu5 motorer t.e.x Sydamerika, Afrika osv. Som sagt så bygger vissa tillverkare på äldre chassien som man sen säljer som både 2015 o 2016 års modeller trots att chassiet är äldre. Är likadant på bussar mm. Har ditt fordon inte Eu6 motor är chassiet tillverkat före sep -14. Är det registrerat i Sverige så är det givetvis lagligt, finns säkert många sätt att kringgå detta som ni märker.

Jag spekulerar inte, skriver jag något så vet jag vad jag talar om. Sen har jag som så många andra fel ibland, men inte i detta fall. Det går inte att lita på årsmodeller på husbilar, bussar och andra specialtillverkade fordon.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Min husbil tillverkades januari 2016.... Konstigt att den registrerades om den är olaglig? Eller är det bara som vanligt här? Att medlemmar spekulerar, tror massa saker, men vet INGENTING.
Tillverknings datum på bussar o husbilar styrs av första registreringdatum här i Sverige om du är registrerad som importör på transportstyrelsen. Därför uppstår dessa avarter. Finns vissa husbilar som stått flera år hos handlare och blir en årsmodell nyare varje år. Kolla noga på era bilar innan ni köper, be märkesverkstad kolla upp ert chassienr så ser ni när ert chassie är tillverkat från början men risken finns att ni blir besvikna.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Då är det 2014 på chassiet, hade själv en Lmc helintegrerad som står som 2015, men på ett 2014 chassie. Ett enkelt sätt att avgöra om det är ett -14 eller -15 chassie är att kolla om bodelsdörren låses med fiats originalfjärr. Blev stöd för det först från 2015 även om det inte är idiotsäkert, går självklart att lösa på tidigare bilar men gjordes inte på enkla o mellanklass bilar vad ja vet.

Går att låsa såväl bodelsdörr, förardörr samt div. luckor med Fiats originalfjärr.

Registrerades i Sverige 2017.

// Niklas
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Regelverket säger så här: Euro 6-normen skall tillämpas från den 1 september 2014 i fråga om typgodkännanden och från den 1 september 2015 i fråga om registrering och försäljning av nya fordonstyper.
Detta styr för fordon i Sverige, har ni inte Eu6 motor så är chassiet/drivhuvudet tillverkat före sep - 14 samt bilen är förregistrerad i Sverige före sep -15. Sen om det står årsmodell -14 -15 eller -16 har liksom inte med detta att göra. Tänk på att det är ca 9-15 månaders led tid på att bygga en husbil. Först ska fordonet tillverkas, sen ev till alko för ett nytt chassie där och sen till husbils tillverkaren för att bygga bodel mm. Sen till handlaren och sedan till slutkund. Bara transporter däremellan är säkert 1-2 månader. Och när bilen är registrerad på slutkund säger självklart ingenting om när den är gjord eller vilken ev. Årsmodell den har. Detta är en djungel och inte helt lätt att kontrollera. Detta har igenteligen ingen större betydelse heller, har du Eu5 motor så är det ju det som styr var du får köra ditt fordon, inte årsmodellen.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Tror vi är rätt många som vet att det tar tid att bygga husbilar och att chassiet byggs och levereras innan byggstart av bodelen och att det däremellan kan ske annan ombyggnad av chassie från ex. AL-KO.

Definitionen på när en årsmodell skall övergå till att registreras som nästa års årsmodell är inte knivskarp. Det vi konsumenter har att gå på är registrerad årsmodell. Resten är både överkurs och i sammanhanget irrelevant.

OT: Begränsningen för där du INTE får köra med Euro5 är fn. inte speciellt omfattande och i de fall där det sätter stopp är det ofta enkelt att använda kollektivtrafik eller transportera sig med cykel/moped/scooter.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Chassinumret sätts ju av Fiat vid tillverkning av detta
Någon som vet hur man kan tolka detta mot tillverkningsdatum?
/Thomas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Husker ikke helt hvilket tegn i VIN nummeret til FIat som er produksjonsår - det er et tidlig fra venstre. Tegnet bytter i alfabetisk orden.
 

Draget

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28831
Medlemskap
2024
Att köpa en husbil i ex Tyskland och importera, om detta nu skulle vara en euro5 så borde detta inte vara ett problem vid registreringsbesiktningen .... eller?
Har sett att på den modellen vi är intresserade så finns den även i en variant med Citroën-motor, min känsla är att det är Fiat som dominerar och kan vara kokt att välja?
Tack för alla intressanta svar...egen import är numera ett starkt alternativ.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det nämns i tråden att det är 50-100 tusen kr billigare i Tyskland! Det är ju inte mycket tycker jag för det extra besväret. Samma summa kan man ju pruta på i Sverige!
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Det skiljer mycket från husbil till husbil. Vi fick hjälp av en firma att hämta hem en ny NB Arto för 5 år sedan. Efter alla kostnader blev den 300´ billigare än om vi köpt den i Sverige.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Plockade hem vår bil från Tyskland förra våren. Baserat på det lilla utbud som fanns i Sverige så blev i jämförelse ca250tkr ”billigare”. Att plocka hem en bil från Tyskland är inte konstigare än att jag skulle hämta en bil i Norrland.
Utbudet av bilar i Tyskland är dessutom större och de flesta objekt vi kikade på var bättre utrustade än de svenska.
Baserat på Euro6 diskussionerna så är vår bil en 2016 men har Fiats chassi med 3.0 motor som är Euro5. Vi sökte faktiskt denna drivlinan då den är starkare och snålare än den nya 2.3 motorn med Euro6.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
. Vi sökte faktiskt denna drivlinan då den är starkare och snålare än den nya 2.3 motorn med Euro6.

Av samma orsaker valde även vi denna kombination när vi letade och sedermera importera bil.

Frågan om det idag är tillåtet att registrera bilar med Euro5-motorer måste ställas till Svensk Bilprovning eller annan aktör på marknaden där registreringsbesiktning kan utföras.

// Niklas
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Varför skulle det vara ett problem? Att importera äldre bilar från Europa har pågått under många år utan bekymmer.
 

Draget

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28831
Medlemskap
2024
Kollat med bilprovning och transportstyrelsen för senaste info:
Begagnad räknas mer än 6 månader och 600 mil = ingen moms
Registreringsbesiktning ca 2700:- för en 3500 kg bil (inkl vägning)
Nyregavgift 600:- samt 2 x 90:- för nummerplåtar

Alltså totalt drygt 3000:- i kostnader
Tillkommer ”Bordershopen” :)

När det gäller Euro5 / Euro6 inga problem inom EU om bilen är godkänd i ex Tyskland
så gäller det även i Sverige, så en ny registreringsbesiktning har inget att göra med miljöklasserna på tidigare godkända i annat land. (Transportsyrelsens svar)
 

Draget

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28831
Medlemskap
2024
En praktisk fråga...betalning.
Hur har ni som importerat utfört själva betalningen till säljaren (Tyskland)
Med kort? Blir ju ett påslag på nästan 2%, Internationella betalningar (avgiftsfritt) finns det något som heter, blir ju lite överföringstider innan mottagaren ser beloppet? Kanske finns något annat praktiskt sätt?
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Enligt min egen erfarenhet funkade det helt ok med "internationella betalningar".
Litade på försäljaren, betalade några dagar innan och allt gick som smort. Inga problem. ;)
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Alla gånger jag handlat har jag betalt in en handpenning via europabetalning på swedbank.
Sen kan man göra en urgent betalning när man kommit ner och ofta då få sova över en natt så att resterande har kommit in hos säljaren, detta har vi hoppat över då vi handlat på lite större firmor som vi kollat upp och känns trovärdiga, så jag har betalt resterande 2-3 dagar innan vi har flugit ner. Du får ju ett kontrakt där dina skyldigheter och rättigheter finns, så skulle det va nått med HB som inte stämmer enligt beskrivning så har du rätt att häva köpet. Jag har alltid ställt frågor som tex finns det några repor eller skador osv.. Alla har vart ärliga och allt har stämt till 100 procent.
 
Toppen