Husbilsköp

Tråd startad i 'Husbilsköp o Import' av Draget, 22 Mars 2019.

Taggar:
  1. Draget

    Draget HBK Intresserad

    Inlägg:
    11
    Kommun:
    Linköping
    Hej,
    Efter två fina hyrsäsonger, en till Nordkapp och ifjol till alperna/norra Italien så känns det lockande med köp av husbil.
    Vårt problem är en något kort garageuppfart, men ca 7m klarar vi.
    Har tittat och blivit intresserad av Burstner 726, visserligen 7,14 men lite kantboll på att det funkar.
    Finns några på begmarknaden...budget under 700k. Någon som har erfarenhet av modellen?
    Kvalite? Annat att tänka på ... har dålig koll på var Burstner ligger i kvalite och komfort mm.
    Långbäddar samt taksäng helt perfekt för oss.
     
    Senast ändrad: 22 Mars 2019
    möllarmor gillar detta.
  2. Draget

    Draget HBK Intresserad

    Inlägg:
    11
    Kommun:
    Linköping
    Hej igen,
    Blev lite väl inriktat på Burstner. Självklart intressant med något liknande som klarar 7m kravet ...absolut max 7,15.
    Långbäddar och nedsänkbar dubbelsäng.
     
  3. Lasseboy

    Lasseboy HBK Medlem

    Inlägg:
    992
    Kommun:
    Borås
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11736
    Draget gillar detta.
  4. Draget

    Draget HBK Intresserad

    Inlägg:
    11
    Kommun:
    Linköping
    Ja...exakt, tycker den verkar trevlig med tanke på måtten.
    Man ser ju att prisbilden är klart fördelaktigare i ex Tyskland , kanske sämre andrahandsvärde på import? Sen är det garantier mm?
     
  5. Lasseboy

    Lasseboy HBK Medlem

    Inlägg:
    992
    Kommun:
    Borås
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11736
    Har importerat 3 husbilar och aldrig fått nått problem med varken fiat garantin som är världsomfattande eller bodeln på Sunlight , Mc louise jag har haft, Bara man sköter fukt kontrollerna hos auktoriserad verkstad. Alltid fått ut det vi begärt när vi sålt. Men det är upp till var och en om man vill betala säljarens fina lokaler!
     
    smålänningen, hansyngve0319 och Bennsan gillar detta.
  6. hansyngve0319

    hansyngve0319 HBK Medlem

    Inlägg:
    535
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    18108
    Hejsan ! Det man kanske ska tänka på i en "halvintegrerad" är om det blir trångt att komma ut/in vid nedfälld taksäng, annars säkert en bra/fin husbil
    Har också likt Lasseboy importerat flera husbilar och inte upplevt svårigheter vare sig med själva importen eller vid garanti/reklamation våra importbilar har varit av märket Dethleffs som vi upplever som bra och välbyggda, men som många säger "smaken är som baken"
    Lycka till önskar
    Hasse & Ingegerd
     
    Lasseboy gillar detta.
  7. Draget

    Draget HBK Intresserad

    Inlägg:
    11
    Kommun:
    Linköping
    Intressant....öppnar ju upp en betydligt större marknad. Blev nu väldigt intresserad av import, verkar vara typ 50 - 100k billigare på en bil i 6 - 700k klassen.
    Någon som har koll på när Euro6 motorerna blev standard?
     
  8. Avarage

    Avarage HBK Medlem

    Inlägg:
    1,190
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269
    Euro6 motorerna infördes 2016 men det året såldes Euro5 motorer parallellt. Så årsmodeller 2017 har samtliga Euro6. Om inte jag minns helt fel.

    // Niklas
     
  9. Topaz

    Topaz HBK Medlem

    Inlägg:
    453
    Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    20987
    Från 2015 är det lag på Eu6, kolla dock lite extra noga på helintegrerade finns 2014 chassin som står som 2015.
     
  10. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,529
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Topaz. Vad mear du med lag på Euro6?
     
  11. Gbgivan

    Gbgivan HBK Intresserad

    Inlägg:
    18
    Kommun:
    Göteborg
    Klart intressant bil är Eura mobil integra 680 Qb
    699 lång helintregerad och byggd helt utan plyfa och fuktsugande träreglar mm, som ett flygplan är byggt ungefär inga skruvar utan limmade fogar gör att man slipper oroa sig för fukt(10 års fuktgaranti)
    Pris under 600 t för en 13 års modell
     
  12. Sören-6830

    Sören-6830 HBK Medlem

    Inlägg:
    1,743
    Kommun:
    Vellinge
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    6830
    Så är de flesta husbilar uppbyggda idag, vissa med plastskal, andra med aluminium.
     
    Senast ändrad: 23 Mars 2019
  13. Gbgivan

    Gbgivan HBK Intresserad

    Inlägg:
    18
    Kommun:
    Göteborg
    Tyvärr inte, finns fortfarande bilar som inte är det, bla Rimor,Ahorn, mm
     
  14. Avarage

    Avarage HBK Medlem

    Inlägg:
    1,190
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269
    Vår bil, av årsmodell 2015, har Euro5-motor (Fiat 3.0, 177hk).

    // Niklas
     
  15. Topaz

    Topaz HBK Medlem

    Inlägg:
    453
    Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    20987
    Bilar av modellår 2015 måste uppfylla Eu6 för att få säljas inom EU.
     
    Bennsan gillar detta.
  16. Topaz

    Topaz HBK Medlem

    Inlägg:
    453
    Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    20987
    Då är det 2014 på chassiet, hade själv en Lmc helintegrerad som står som 2015, men på ett 2014 chassie. Ett enkelt sätt att avgöra om det är ett -14 eller -15 chassie är att kolla om bodelsdörren låses med fiats originalfjärr. Blev stöd för det först från 2015 även om det inte är idiotsäkert, går självklart att lösa på tidigare bilar men gjordes inte på enkla o mellanklass bilar vad ja vet.
     
  17. Torsbobosse

    Torsbobosse HBK Medlem

    Inlägg:
    18
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27471
    Lag? jag har 2016 Euro 5, köpt ny i Sverige = EU. Är den olaglig?
     
    smålänningen och Kenth B gillar detta.
  18. Gbgivan

    Gbgivan HBK Intresserad

    Inlägg:
    18
    Kommun:
    Göteborg
    hade själv en Renault Rimor tillverkad 2015/11 men såld 2016/07 med euro 5 motor som utan problem fick regestreras och brukas, har för mig att det fanns nån typ av dispens fram till 2017 för euro 5 motorer att nyreggas!
     
  19. Torsbobosse

    Torsbobosse HBK Medlem

    Inlägg:
    18
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27471
    Min husbil tillverkades januari 2016.... Konstigt att den registrerades om den är olaglig? Eller är det bara som vanligt här? Att medlemmar spekulerar, tror massa saker, men vet INGENTING.
     
    Starcadia, EVTOAK, hansyngve0319 och 1 annan gillar detta.
  20. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    16,993
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Ser ut til at EU har lært av overgangen Euro3 til Euro4 hvor de satte en dato for første gangs registrering og de enkelte land måtte lage unntak i mange måneder for å levere biler som var under bygging og ikke klare for registrering. Norge håndhevet EU forskriften bokstavelig, og nyere bruktbiler med Euro3 registrert første gang i utlandet etter denne datoen ble nektet omregistrert til norske skilter. Var selv nær på å gå i den fella, en N+B Clou på Iveco Eurotruck chassi Euro3 registrert av fabrikken en mnd for sent og brukt som pressebil. Sjekket heldigvis opp muligheten for registrering før kjøp - så den bilen ble i Tyskland. Kjøpte i stedet en N+B Flair på Iveco Daily med samme planløsning og Euro4 for omlag samme pris.

    Ut fra hva jeg har lest så er det i de nyere overgangene chassiproduksjonen som styres, slik at biler under påbygging kan selges i en periode etter forskriftens dato. Det er sikkert en cutoff dato for salg nå også, men av naturlige grunner plager dette ikke meg, har en 2018 Euro5 Iveco Daily lastebil her i Australia.
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.