• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbyte vid vinterväglag med sommardäck

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Är på gång att byta husbil de närmsta veckorna och funderar på hur man löser transporter till och till från Husbilshandlaren.
Bilen vi köper har sommardäck monterade men det är ju vinterväglag just nu så då måste man ju ha vinterdäck när jag läser på Transportstyrelsens hemsida ser jag att det finns undantag från krav på vinterdäck men jag tycker inte att det passar in vid detta tillfälle.
Vinterdäck - Transportstyrelsen
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Du har tolkat Transportstyrelsen rätt. Det blir till att köpa vinterdäck (eller låna) så att du tar dig hem. Är det inte för lång väg så kan du ju bogsera. Det går kanske också att vänta med att få bilen registrerad på dej en dag & låna saluvagnsskyltar av handlaren.
 
F

Fd.47585

Guest
Själv skulle jag aldrig chansa med husbilen, inte kul om man glider av. Vi fick nya vinterdäck med när vi köpte vår husbil förra året i februari, det gjorde att vi körde hela förra vintern och även denna vinter är vi ute varje helg. Så vinterdäck är toppen, ställplatserna är denna årstid väldigt tomma även om vi inte är ensamma alltid.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Har använt detta faktum att man inte får köra ut bilen från bilhallen med levererade sommardäck som förhandlingsargument för att få med vinterdäck i priset några gånger för personbilar - brukar vara svårt att bemöta för handlarna att de levererar en olaglig produkt som inte får användas på allmän väg.... ;-)
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Är det ingen snö eller is på vägbanan är det bara att köra det är lagligt. Du kan också göra en provtur med den och ställa den hemma och sedan skriva papperen , då står handlaren på den och då är det lagligt att köra den.
 
Toppen