• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 24523

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Säkert ett jättebra köp, tror nog att alla nya vagnar är jättebra. Det är väl så att inredningen
skall passa familjen, långbäddar, garage, m.m
Lycka till med den nya bilen. Golfar du?

Lasse/ Staffanstorp:wink:
 
F

F.d. 50190

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag slog mina första slag 1955 och har numera 9,8 i hcp samt Flommen som hemmaklubb. Spelar du själv Lasse?
 
F

F.d. 24523

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jajamensan, från 10,2 till 16,0
har inte haft tid med golfen enär jag är pensionär. Du vet, tiden.
Spelar på Malmö Burlöv en gång i veckan. Skall bättra mig, vi är ett
gäng som spelar varje Tisdag, men det skall bli två ggr. i veckan.

Lasse:twitcy:
 
F

F.d. 24523

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Försökte att trycka iväg ett svar. Undrar om det gick iväg. Har spelat i 15 år. Var
som lägst med 10,2. tiden har inte räckt till så nu har jag 16,?. Spelar på >Malmö
Bulöv varje Tisdag om det inte regnar ,blåser eller är fö kallt. Golf skall vara ett nöje
vänliga hälsningar Lasse( lars norte ):twitcy:
 
F

F.d. 50190

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Vi kan väl se om vi kan spela en rond tillsammans till våren - själv är jag också "Livsnjutare" sedan nio år tillbaka.
God Jul på dig Lasse.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Min mobiltelefon....

Mitt ryggskot kommer att sitta i áratal. Väntar pá 2 operationer till.
Först skall dom ta ben ifrán höften och tillverka nya ryggkotor och sedan försöka fá ordning pá diskarna...

Det har ringt en mycket intreserad köpare som har sett bussen.
Först sa jag att jag inte vill sälja den, men ett lángt tänkande om nár jag kan använda den 100% kommer att ta mánga ár eller alldrig. Nu ár frágan hur mycket skall man begära för den ?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Min mobiltelefon....

Mitt ryggskot kommer att sitta i áratal. Väntar pá 2 operationer till.
Först skall dom ta ben ifrán höften och tillverka nya ryggkotor och sedan försöka fá ordning pá diskarna...

Det har ringt en mycket intreserad köpare som har sett bussen.
Först sa jag att jag inte vill sälja den, men ett lángt tänkande om nár jag kan använda den 100% kommer att ta mánga ár eller alldrig. Nu ár frágan hur mycket skall man begära för den ?

Be om ett bud först, utgå från det sen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsbygge av buss

Ja, hesthandlerens gamle teknikk er god når en ikke må selge fort.

Gi kunden muligheten til å gi et åpningsbud og fortsett så med omvendt prutning: nei det er for lavt. Og kommer ikke budet opp i noe som passer så er det da fortsatt greit å si NEI.
 
F

F.d. 50190

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Hej!
Låter avancerat med din "egen" kroppsrenovering. Kanske ska du vänta med en försäljning tills du har en prognos på hur länge du måste avstå från ett HB liv. Det är dock ett fantastiskt "livsverk" du har genomfört - skynda långsamt.
Hälsningar och vi håller tummarna för att du kommer åter till ett normalt liv snart.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Ja det blir sá, han gav mig ettt skambud och trodde att jag var tvingad att sälja. Dessutom hade han inget C körkort och trodde att han kunde köra den med ett B kort.

Sá fort jag känner att jag kan fortsätta sá kommer jag att färdigställa den.
Det enda som fattas är ju sängen ávanför förars¨stolen och slutdekorationen.
Att sätta turbo pá motorn är ju en lyx som kan vänta. Ett stort problem är dock plánboken som har tunnats ut med att jag inte har kunnat jobba.
Myndigheterna pratar om att ge mig en invalidpension och den är inte heller sá tjock. Jag fár nog verkställa en uppfinning. Eller kanske starta en camping:twitcy:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Nu har bussen státt helt orörd i över 3 ár, och jag máste flytta den.
I helgen satte jag i batterierna vred om nyckeln, men ingenting hände mer än att batterimäteren sjönk ner. Inte ens ett klick. Jagtänkte dá att leta upp 2 nya batterier, men dom visade full styrka. Dags att kolla upp kablarna. Och till min glädje ság jag att kabeln till det stora reléet var urkopplad. kanske hade jag dragit ur den som stöldskydd. Provade igen men samma sak. Tog nu en metallbit och gjorde en kortslutning pá startmotorn för att se om batteriet hade den styrkan. Och vips bussen startade pá sekunden. Kollade säkringarna och upptäckte att den säkringen var borta. Nu startar den perfekt med nyckeln.

Skall leta upp en försäkring och köra den till ett annat ställe där den kan stá i nágot ár.
min famlj och jag kommer att flytta till Sverige och bo där i nágra ár.
Pojken 13 ár har kmmit in i grundskolan i Vellinge fast han borde in i gymnasiet. Flickan 16 ár blir oksá erbjuden sista áret i grundskolan. Men hennes engelska är mycket bra sá hon skall troligtvis börja pá en internationell skola i Malmö. Bladins mycket trevlig och hjälpsam personal.

Barnen vill absolut studera i Sverige och se sitt hemland med kultur snö mm.
min fru kommer att studera Engelska och Svenska. Jag fár lyssna pá dom och i min nuvarande situation har jag inga förbindelser.

Ett stort problem som vi har är att vi hittar ingen bostad att hyra till ett humant pris. Nágon som vet nágonting. Isolerad sommarstuga tills vidare. Tills man har hittat nágonting att hyra eller ev köpa. Vellinge komun
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsbygge av buss

Hej Juan!

Roligt att höra av dig igen. Flyttar bussen till Sverige också?

:)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Nej bussen blir tyvärr kvar här,
Jag kan inte sitta längre stunder. Flyget tar 3.5 timmar och det kommer att kännas.
Bussen vágar jag inte heller köra en sá láng sträcka första resan. Sista gángen jag körde den sá kokade den. Men efter att talat med MAN sá sade dom att arbetstemperaturen pá den motorn ligger strax under 100º.
Eftersom jag inte har mycket glykol i systemet kan det bero pá det. kokpunkten ligger lágt. Samt att jag inte hade nágon termostat.
när jag blir av med mitt ryggskott sá kommerden att köras.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Har du ingen termostat i motorn så förstår jag att den kokar.
Termostaten öppnar för interncirkulation i motorn när den är kall för att undvika "hotspots" i cylindrarna.
När motorn blir varm stängs interncirkulationen och passagen till kylaren öppnas för att kyla motorn.
Saknas termostaten kommer en del av kylvätskan att cirkulera internt i motorn och inte passera kylaren.
Ett bra sätt att få motorn överhettad är att ta bort termostaten.
 
Toppen