• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbrand i Ystad..

Status
Stängd för vidare inlägg.

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Om jag nu lyssnar på experterna i denna tråd så är alkohol, innanför västen, en bidragande orsak till ökad risk för brand. Varför inte förbjuda alkohol i samband med camping allt för att öka säkerheten, för vi är väl inga suputer som måste ha alkohol för att njuta av livet. Camping utan alkohol skulle säkert också ge goda effekter på vårt familjeliv.
Gert
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Bra Lilian o Reidar, då vet ni också hur man jobbar med riskhantering. Reducera sannolikheten är A och O vid både camping och petrokemi. Av den anledningen krävs större avstånd på campingplatser( där vi hanterar öppen eld, gasol, tält, markiser, alkohol osv) än tex vid en vanlig parkeringsplats. Vid en övernattning med husbil utsätter vi oss inte för dessa risker och då kan vi minska avståndet men ändå behålla en låg risknivå.
Vid säkerhetsutbildningar som jag håller har jag alltid en övning där risken för brand skall bedömas vid grillning med kolgrill. I nästan samtliga fall blir resultatet att största risken är alkoholförtäring i kombination med antal "grillexperter". I sådana fall vill jag nog ha en sexmetersgräns till grannen och med näsan på husbilen åt rätt håll. Vid parkering på P-plats räcker det med mindre avstånd
PS. Påståendet "Skitsnack utan saklig grund" får stå för dig, inom petrokemin har man lång erfarenhetav riskhantering och avfärdar inga risker som skitsnack.DS

Bra då är vi överens i sak frågan.
Ja vi skall ha ett säkerhets avstånd på minst 4 meter.
Vid endast parkering är det en annan sak helt rätt.
2179:music-icon:
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

När man läser några medlemmars rädsla för brand samtidigt som de hävdar en 4 meters gräns som ett säkert avstånd så undrar man om de någonsin sett en husbilsbrand på nära håll, om ens någon brand över huvudtaget.

Sen undrar jag hur många husbilar som fattat eld när de stått parkerade för natten som föranleder denna rädsla? :)

Det ända säkra vid en brand är att så fort som möjligt flytta sig själv och sin husbil bort från platsen.

Några enkla frågor fundera på detta:
Hur många har förarstolen rättvänd och nycklarna i tändninglåset när man lägger sig?
Även sett till och ha fria utrymnings vägar ut och utanför bilen??
Lätt är det inte när brandröken är kolsvart glöm inte vindriktningen.Vilken väg bodelsdörren eller föraredörren det måste du bestämma.
Ligger du och sover blir det knepigare att hinna i väg.
Ja Gunnar det har vi gjort innom brandväsendet likaså i jobbet på kemiska fabriker där olika senarior testas så jag vet.
Vi har även testat med tidtagare hur snabbt man hinner evakuera.
Jag menar inte att skrämmas utan endast mana till lite eftertanke.
Lite överkurs eller hur Bertil?
2179:music-icon:
 
Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Det var det inte på den campingen då men det blev när brandmyndiheyen hotade att stänga campingen, hur det nu vet jg ej,
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Några enkla frågor fundera på detta:
Hur många har förarstolen rättvänd och nycklarna i tändninglåset när man lägger sig?
Även sett till och ha fria utrymnings vägar ut och utanför bilen??......................

På campingplats är det tyvärr inte många som har vidtagit några säkerhetsåtgärder alls, typ de du nämner. Trots att det är där som risken är störst för brand genom vårdslöshet med kol- och gasolgrillar samt de så populära gasolvärmarna i förtälten.

Under alla år jag kört runt i Europa och mestadels övernattat på någon ställplats, många gånger med endast "armlängds lucka" mellan husbilarna, har jag alltid förberett mig på att snabbt kunna lämna platsen. Upplever att även andra på dessa platser gjort liknade förberedelser.

För att ingen skall tro något annat så vill jag framhålla att jag absolut inte har något emot stora avstånd mellan husbilarna om den möjligheten finns.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

På en stellplats blir en 4 m åpning en invitasjon til en franskmann eller italiener - her er det plass til en til - resultat under 1 m mellom bilene. Selv 3 m kan bli utnyttet på denne måten.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Några enkla frågor fundera på detta:
Hur många har förarstolen rättvänd och nycklarna i tändninglåset när man lägger sig?
Även sett till och ha fria utrymnings vägar ut och utanför bilen??
Lätt är det inte när brandröken är kolsvart glöm inte vindriktningen.Vilken väg bodelsdörren eller föraredörren det måste du bestämma.
Ligger du och sover blir det knepigare att hinna i väg.
Ja Gunnar det har vi gjort innom brandväsendet likaså i jobbet på kemiska fabriker där olika senarior testas så jag vet.
Vi har även testat med tidtagare hur snabbt man hinner evakuera.
Jag menar inte att skrämmas utan endast mana till lite eftertanke.
Lite överkurs eller hur Bertil?
2179:music-icon:

Jag som seglar ibland blir fundersam omsäkerhetsavståd i hamn, vad jag förstår händer betydligt fler bränder i båtar än husbilar. Vad har brandväsendet gjort för att hjälpa båtturisterna, det finns inte en hamn som har mer än några decimeter mellan båtarna?
gert
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Nog tur att ni inte är och kör nere i Europa, så här ser det oftast ut på ställplatser. Bilden är tagen i Tyskland. 1 till 1,5m avstånd.

Kan rekommendera prenumeration av den tyska husbilstidningen Promobil. Mycket innehåll till ganska ringa pris, just nu får man t ex ett Black+Decker SOS-kit på köpet när man beställer 12 mån abonnemang (ca SEK 500:).
I varje nummer presenteras ca 15-20 ställplatser utförligt, mestadels tyska. Så som deras foton över ställplatserna visar ser det oftast också ut under vår och sensommar/höst.
Alltså inte alls tättparkerade bilar utan oftast mycket god plats mellan bilarna.
Tätaste parkeringarna vi varit på är Berlin Mitte, Köln m fl större städer där avståndet mellan bilarna varit 2-4 m.
För att inte tala om Elmias parkering......
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Obs! Vill varna för en kanske något för stark bild för vissa husbilsägare. Bodde på denna ställplats i helgen som inte är så långt hemifrån när jag besökte världens största dieselmotor när man körde den en liten stund.
 

Bilagor

  • Citycamp.jpg
    Citycamp.jpg
    2 MB · Visningar: 15
Senast ändrad:

kråkekull

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
9462
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Lägg märke till vem som står som samarbetspartner. :)

Bra att samarbeta och ha en bra dialog.
SCR är samarbetsparter ja, MEN även Caravan Club.
Är det bra och saklig info, så bryr jag mig inte så mycket om vem som samarbetar med vem, bara man gör det. :)

//Kråkekull
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Husbilsbrand i Ystad..


Här ser man lite av problematiken när en bil brinner, som det ser ut på bilden är det WW buss, den står parkerad på rätt sätt som det ser ut. Var skulle den stått om inte på en parkering eller......

Gunnar, informationen om avstånd gäller campingplatser då är det väl inte konstigt att CC och SCR är samarbetspartner till MSB. Tänk om även HBK kunde stå där som partner till MSB.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen