• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbrand i Ystad..

Status
Stängd för vidare inlägg.

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
aftonpladet :

Fem till sjukhus efter husbilsbrand
Fem personer, två vuxna och tre barn, har förts till sjukhus efter en brand i en husbil på Nybrostrands camping utanför Ystad vid 22-tiden på söndagskvällen.
– En person, en man, ska ha fått brännskador på armar och ben. Övriga är förda till Ystads lasarett på grund av chock eller på grund av att de andats in rök, säger Mats Hammar, informatör vid Skånepolisen.
Polisen har än så länge ingen information om vad som orsakat branden.
TT
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Finns det uppgifter om hur det gick till, användes gasollampan inom- eller utomhus eftersom husbilen antändes också?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Gasollampor brukar vanligtvis kopplas till s.k. engångsbehållare, men skruvar man inte åt ordentligt vid monteringen av lampenheten kan det bli en liten läcka med liknande följder om man försöker tända lampan.
(förstår faktiskt inte varför man har "campingbelysning" när det finns tillgång till 12volt i bilen. Men kanske bäst att avvakta det slutliga resultatet av den troliga orsaken)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Måste nog ta upp frågan från inläggen ovan.

Vad f.... håller man på att fibbla med gasollampa för, nu i lysdiodernas tidevarv, och dessutom inomhus i husbilen :confused:.

Nu menar jag inget så elakt som att han får skylla sig själv, utan bara, varför ens komma på tanken.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Vår HB blev totalfördärvad genom brand för drygt ett år sedan. Detta har resulterat i en nästan överdrivet stor försiktighet när det gäller el, gasol och installationer till el och gasol.
Vår bil började ryka under framrutan vid ratten. Från första observation av rök tills bilen brann explosionsartat tog det mindre än 5 minuter!

Fick dokumenterat helaförloppet genom dels Iphonekameran samt min systemkamera, där framgår det ju exakt tid på sekunden när bilden togs. Det blev några hundra bilder!
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

aftonpladet :

Fem till sjukhus efter husbilsbrand
Fem personer, två vuxna och tre barn, har förts till sjukhus efter en brand i en husbil på Nybrostrands camping utanför Ystad vid 22-tiden på söndagskvällen.
– En person, en man, ska ha fått brännskador på armar och ben. Övriga är förda till Ystads lasarett på grund av chock eller på grund av att de andats in rök, säger Mats Hammar, informatör vid Skånepolisen.
Polisen har än så länge ingen information om vad som orsakat branden.
TT
Tur i oturen att de stod på en camping där avstånden gäller.
Tur att det inte var en vanlig parkering där man inte är så noga med avståndet.
Det är inte frågan om det händer när bilarna stårt tätt mer frågan när det händer.
2179:music-icon:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Det diskuteras på radio att avstånden mellan fordonen på campingplatserna är för små. Vet inte om det var så i just detta fallet.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Klippt ur regelverke:
Avståndet mellan två campingenheter, eller mellan en campingenhet och ett tält, bör vara minst fyra meter. Avståndet mellan två tält bör vara minst tre meter. Kortare avstånd kan användas mellan högst fyra tält eller campingenheter om de berörda campinggästerna önskar det.​
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Säger detta regelverk något om vad som får finnas, eller inte får finnas, i detta mellanrum om fyra meter? Jag kan livligt föreställa mig att det är stor skillnad på två husvagnar med fyra meter tomt mellanrum och samma uppställning med en personbil emellan.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

...eller överförfriskade personer som kladdar och fumlar med tändare, gasollampor, grillar, brännbara vätskor och annat mitt mellan bilarna, gärna när det är sent, mörkt och efter ett rejält alkoholintag. Nära husbilar i sig bryr jag mig inte om, men dessa allmänfarliga individer vill jag ha ett stort säkerhetsavstånd till, var god håll er långt borta från mig, min husbil och min familj.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Det är nyligen diskuterat om avstånden mellan enheterna vid uppställning, det där med fyra meter harnoginte räddningstjänsten rekomenderat för ro skull, men många vill ju inte ta åt sig uppgifterna upp fattningen är ju att det bara gäller camping och att en husbil inte kann brinna, jag har blivit närmast idiot förkllarad för min uppfattning om avståndet på ställplatser.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Bertil, du har så rätt. På en camping är husvagnen grupperad med stödben och uterum. Det tar en stund att komma ifrån den grupperingen.

Men en parkerad husbil utanför en camping kan ta sig från platsen på mindre än en minut.

Det är markägaren som bestämmer avståndet mellan husbilarna.

Det är husbilsägaren som är ansvarig för var man placerar sin husbil. Vill man stå lite luftigare åker man till en annan plats. Man bråkar inte om avståndet mellan husbilarna med andra.

Varje husbilsägare måste hela tiden göra bedömning huruvida man står säkert eller inte. Det är inte bara brandrisk utan även annat som kan hända. Det kan vara inbrottsrisk, risk för översvämning, risk för skador på elektronik pga blixt mm mm.

Vi är dessutom ansvariga för att inte utsätta andra för fara som t ex mixtra med värmeljus, grillar, gas och el.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Bertil, du har så rätt. På en camping är husvagnen grupperad med stödben och uterum. Det tar en stund att komma ifrån den grupperingen.

Men en parkerad husbil utanför en camping kan ta sig från platsen på mindre än en minut.

Det är markägaren som bestämmer avståndet mellan husbilarna.

Det är husbilsägaren som är ansvarig för var man placerar sin husbil. Vill man stå lite luftigare åker man till en annan plats. Man bråkar inte om avståndet mellan husbilarna med andra.

Varje husbilsägare måste hela tiden göra bedömning huruvida man står säkert eller inte. Det är inte bara brandrisk utan även annat som kan hända. Det kan vara inbrottsrisk, risk för översvämning, risk för skador på elektronik pga blixt mm mm.

Vi är dessutom ansvariga för att inte utsätta andra för fara som t ex mixtra med värmeljus, grillar, gas och el.
Jo det kan så vara men det kan inte vara fel att sräva efter rätt avstånd även på en ställ plats, en timmas gångtid men inträffar något på natten så räcker inte dett,
vem har sagt att man skall bråka med andra.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Jo det kan så vara men det kan inte vara fel att sräva efter rätt avstånd även på en ställ plats, en timmas gångtid men inträffar något på natten så räcker inte dett,
vem har sagt att man skall bråka med andra.

Om jag fattat rätt så är du "Teknisk ansvarig i Mhf camping club".

Hur jobbar du där för att få avstånden mellan husvagnarna att bli "säkra" enligt din mening.

I Finland är man tydligen mer konsekvent vad man anser om 4 metersgränsen.

88256d1407485989t-img.jpg
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Det är markägaren som bestämmer avståndet mellan husbilarna.

Mycket bra inlägg i debatten Kenth. En liten komplettering kan dock var på sin plats. Det är markägaren som har ansvaret, men om det är en bygglovspliktig ställplats så har kommunen (Räddningstjänsten) skyldighet att utföra inspektioner och kan förelägga markägaren om vissa åtgärder, så som minsta avstånd mellan enheterna/husbilarna.

Johan K.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen