• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbröd, ekologiskt och LCHF

F

F.d. 25023

Guest
I dag fick jag igen smaka en jättegod husbilsbröd som Anita lagar från början till slut i stekpannan på gasspisen i bilen. Bilderna är från i går och visar en rågbröd med torkat apelsinskal som krydda. Detta har jäst över två nätter, behövs kanske för rågmjölsbröd.

Husbilsbröd (Large).JPG

Receptet kan varieras med att använda olika kryddor eller mjöl.

Bröd i stekpannan (Large).JPG

Här kommer Anita recept och råd:

HUSBILSBRÖD I STEKPANNA
(NÄSTAN HELT UTAN DISK OCH SLABB!)

Anvånd gärna keramisk stekpanna (Teflonpannornas hälsofaror må de kloka tvista), en flat lock behövs för stekning och för att kunna vända brödet under stekning.

- 2 tsk surdegsbas
- 2 msk bra olivolja
- 1 ekologisk ägg
- 2,5 dl vatten
- 1 tsk havssalt
- ekologisk dinkel- eller rågmjöl
- kummin eller pomeransskal eller torkad citron-apelskal för krydding

På kvällen:

-Rör ner alla ingredienser i stekpannan med träslev.
- Fyll på med mjöl tills degen fårsamma konsistens som en tjock sockerkakssmet.
- Lägg på locket och låt vila och jäsa över natten på spisen utan värme

Nästa morgon:

- Sätt stekpanna med locket på gasspisens lägsta låga i c:a 30 min
- Kontrollera att brödet inte sitter fast i pannan (om fast, lossa försiktigt med träsked)
- Gör försiktigt en pannkaksvänding med hjälp av locket

Fortsätt gräddningen ca:30 min under locket eller tills brödet sprider en god nygräddad doft och låter ihåligt när du knackar på det.

Låt brödet svalna i pannan innan du tar upp och skär upp det.

Ger ungefär lika mycket bröd som en hålkaka....

Hälsning
anita&jyrki:)
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Husbilsbröd, ekologiskt och LCHF

...G/I värdet på mjölen...
LCHF går ut på att minska mängden kolhydrater i maten, då har GI-värdet föga betydelse.

Lågt GI innebär att "kolhydraten" i fråga är svårsmält och att det tar tid innan den kommer in i blodomloppet. Har den riktigt lågt GI, som t.ex. bönor, så hinner de ända ner i tjocktarmen där bakterierna tar hand om dem och producerar gas med känt resultat.

/ Erik Edlund
 

Jörgen & Veronica

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
10353
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbröd, ekologiskt och LCHF

GI- värdet är inte intressant när man äter lchf-kost. Då vill man äta lite kolhydrater och mycket fett. Alltså inget vanligt mjöl från spannmål, istället mandelmjöl m.m
 

Gunbritt o Rune

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Mark
HBK-Nr
5640
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbröd, ekologiskt och LCHF

Urspårad tråd. Anita har bjudit på ett recept som enligt min uppfattning ger ett riktigt gott bröd men inläggen därefter har handlat om helt andra saker. LHCF osv.
Tack Anita för ditt bröd o fina foton. Finns det fler njutningsbara bröd att tillaga ovanpå gasolspisen? Vi har ingen ugn i vår bil.
Rune
 
H

hianders

Guest
Sv: Husbilsbröd, ekologiskt och LCHF

Gunbritt o Rune!! Kolla in på Omniaugnen och även på hemsidan. Där finns brödrecept! Har bara gjort banankaka i vår Omnia men skall prova andra bröd i sommar.

Lycka till!

Inger
 
Toppen