• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsåkare som startat någon av skogsbränderna?

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Har vi några husbilsåkare som startat någon av sommarens skogsbränder? Det tror i alla fall chefredaktören på Norra Skåne i en ledare i lördagens tidning. Där jämförs vi med pyromaner. Utdrag 2018-07-28:

"Det är något som känns ologiskt med de många bränderna. Vi grillar säkert mer än förr. Men inte kan det orsaka dessa massbränder. När brandkatastrofen nått sitt slut måste den följas av en ordentlig utredning kring vad som hänt. Har vi fått en epidemi som spridit sig bland människor med pyromana drifter. Några sådana fall har rapporterats. Bidrar alla dessa husbilar som parkerar längs skogsvägar och kanske övernattar och plockar fram grillen till en ökad risk för utbrott av brand.

Lars J Eriksson, chefredaktör Norra Skåne"
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Nu är det väl inte allmänt förekommande, men vi råkade ut för detta utanför Ystad för några år sen. Tyskar som tände en låg grill direkt på det torra gräset.....
Nej, jag håller inte med redaktören. Det finns annat/andra som orsakar bränderna.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är klart att det finns oaktsamma människor överallt men att skylla på husbilsturister är väl att ta i. Det enda man med säkerhet vet är att en del av bränderna orsakats av tågtrafiken.
 
S

Sören-6830

Guest
Här i Kämpinge har det inte brunnit ännu, men flera av husbilisterna, speciellt de med små bilar, har använt öppen eld intill den torra gräskanten, både engångsgrillar och andra källor. Senast igår var det en bil som parkerat långt upp på vallen som dukat upp med bord och stolar med ett brinnande spritkök på bordet. Trevliga ungdomar som släckte omedelbart.
För några dagar sedan blev jag utskälld, på tjeckiska tror jag, av en man som grillade korv på engångsgrill intill gräset. Jag stod kvar tills han släckte grillen med en vattenflaska.
Det är väl inte så lätt när man kommer från ett annat land att veta att det är totalt eldningsförbud, tycker att info om det skulle delas ut vid samtliga gränspassager.
Sedan är uppfattningen också ofta att allemansrätten ger dem så gott som oinskränkta möjligheter att campa och grilla överallt.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Har chefredaktören helt missat att det varit/är osedvanligt torrt i markerna eftersom han tycker det är ologiskt med bränderna??
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Behovet av syndabockar tycks oändligt. Kan det vara undersysselsatta chefredaktörer som i nyhetstorkan är ute och tänder på för att få något att skriva om?
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Jag hjälpte en belgisk husbilsåkare att släcka en öppen eld 30cm från gräset på det kruttorra Omberg för 14 dagar sedan. Han tyckte först att skylten med eldningsförbud (2m bredvid) inte skulle gälla för folk hade ju grillar tidigare på samma ställe (stenar i ring på marken) men gav med sig efter en stund… så nog finns det husbilsåkare som förhöjer brandrisken, ingen tvekan om det men att dra en allmän offentlig slutsats att det är just husbilsåkare före vandrare, paddlare, cykelturister eller andra är väl lite drastiskt!
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Håller helt med i ovanstående analyser men saknar en (i alla fall i mina ögon) stark kandidat i sammanhanget och det är alla dem som vandrar omkring i naturen med en cigarett i nypan. Att det ska vara så förbaskat svårt att sitta still och röka. Måste man i så hög grad som tycks förekomma kombinera denna njutning med en samtida promenad i de knastertorra omgivningarna?
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Bara för att man är chefredaktör innebär det inte att det man skriver är en sanning. Det är fortfarande en personlig åsikt. Alla har rätt att tycka, men som chefredaktör, med all den makt det innebär, kan jag tycka att man har ett lite större ansvar för hur man uttrycker sig i media (anm. Min personliga åsikt). Sen håller jag med om vi ALLA måste vara försiktiga. Själva går vi på sallad, supergott och nyttigt.
 
F

F.d. 55939

Guest
Här i Kämpinge har det inte brunnit ännu, men flera av husbilisterna, speciellt de med små bilar, har använt öppen eld intill den torra gräskanten, både engångsgrillar och andra källor. Senast igår var det en bil som parkerat långt upp på vallen som dukat upp med bord och stolar med ett brinnande spritkök på bordet. Trevliga ungdomar som släckte omedelbart.
För några dagar sedan blev jag utskälld, på tjeckiska tror jag, av en man som grillade korv på engångsgrill intill gräset. Jag stod kvar tills han släckte grillen med en vattenflaska.
Det är väl inte så lätt när man kommer från ett annat land att veta att det är totalt eldningsförbud, tycker att info om det skulle delas ut vid samtliga gränspassager.
Sedan är uppfattningen också ofta att allemansrätten ger dem så gott som oinskränkta möjligheter att campa och grilla överallt.

Det delas ut en informationsfolder om att det råder totalt eldningsförbud i Sverige vid gränspassager. Detta görs av Polis samt gränskontrollanter.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Det delas ut en informationsfolder om att det råder totalt eldningsförbud i Sverige vid gränspassager. Detta görs av Polis samt gränskontrollanter.
Inte från Norge till Sverige. Ingen personal alls vid gränsen. Men innan Östersund var det en stor ”ljustavla” där det stod ”Total Fire Ban!!!!”. Lär vara svårt att missa om man nu skulle sakna sunt förnuft.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024

Jag menade att blodtörsten och behovet av att få såga någon (chefredaktören) plötsligt blev väldigt tydlig i en del inlägg. Oavsett om det var förtjänt eller inte.

När jag läste det inkopierade utdraget från ledaren läste jag det som att det slarvats bort lite frågetecken i texten på vägen.
Alltså tolkade jag det som skrevs som helt vanliga sunda spekulationer och frågeställningar och inte som konkreta påståenden eller anklagelser.

Kanske Kenth har mer text och kan förtydliga eller rätta innan vi stenar chefredaktören helt till döds?

.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Nej, det saknas inget i den inkopierade texten. Men chefredaktören kan mycket väl ha glömt frågetecknet. Det jag reagerade på var att han parade ihop pyromaner och husbilsåkare i guds fria natur. Husbilsåkaren har alternativet att laga maten inne i husbilen.

Vi besökte en camping i förra veckan. Där satt tältare med sina sprit- och gasolkök och eldade för fullt trots att alla hade fått en lapp med kommunens skriftliga förbud. Flera av bränderna genom åren har startats av rökare, den största jag känner till är Kräklingbobranden på Gotland.

Som sagt, är man chefredaktör får man nog tänka till innan man skriver ledare i tidningen.
 
Toppen