• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil under 6 meter! WHY not?

F

F.d. 955

Guest
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Tack Threefoot!

Jag söker och söker men nu är fältet smalare...för jag vet UNGEFÄR vad jag vill ha! :spinny:

CU later!
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Tack Threefoot!
Jag söker och söker men nu är fältet smalare...för jag vet UNGEFÄR vad jag vill ha! :spinny:
CU later!

Hej,

Trevligt att Du kommit fram till att en "plåtis" passar Dig!

Vi köpte en helt ny "normal" husbil (Bürstner T-star med Mercedeschassi) men kom efter ett halvår fram till att den inte passade oss alls.

Så istället köpte vi oss en Hymer Car 322 (plåtis). Med den är vi stormförtjusta!

Jag vill nämna en sak som jag tror Du skall överväga att ta hänsyn till.
Det finns plåtisar som har totalvikten 3.300 kg och det finns också de som har totalvikten 3.500 kg. Skillnaden i pris är ca. 5.000 kr.

Vi är själva mycket glada att vi valde den högre totalvikten, vi använder bilen ofta även för att köra last (t.ex. möbler).

Mvh Bengt
 
F

F.d. 955

Guest
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Tack Urzula-Bengt!

Jag har sneglat på en Burstner Nexxo T 569...fram tills för bara ett par dagar sedan. När jag började titta "på allvar" vad som dolde sig bakom begreppet "plåtis" så var det som att "komma hem" i den ännu oprövade husbilsvärlden.

Jag är verkligen lite nördig när det gäller utseendet, och jag KAN bara inte ha en vit bil eller husbil eller campingbil... Det går inte. Den måste vara vinterduglig och pålitlig om jag kör ensam på ensliga platser, och jag får många hejarop om att skaffa en ny Pössl - de verkar hålla vintermåttet för oss i norden nu!

En annan detalj jag funderar på är om inte en "plåtis" är något säkrare mot inbrott. Eftersom jag mestadels kommer att åka själv (med undantag, såklart!) vill jag ju att det ska vara ett fort när jag gått in för natten.

Menar du försäkringen? Vägtrafikskatten? Är det någon av dem som kostar 5 000 kr mer per år när bilen väger 3,5 ton istället för 3,3 ton? Eller menar du inköpspriset?

Tack för dina tankar, Bengt!

MVH Berit
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Hej,

Jag menade 5000 kr högre inköpspris för en ny plåtis med 3500 kg totalvikt, än för en med 3300 kg. Det är främst frågan om kraftigare fjädring.

Mvh Bengt

PS. Kasta en blick på "Visa Min husbil" till vänster.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 955

Guest
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Urzula-Bengt!

Jättefina mysbilder från er campingplåtis!!! Det här med att öppna dörrarna bak, och kika ut från sängen...Så ljuvligt! (Vid rätt väder, alltså:wub:)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Tack Urzula-Bengt!

En annan detalj jag funderar på är om inte en "plåtis" är något säkrare mot inbrott. Eftersom jag mestadels kommer att åka själv (med undantag, såklart!) vill jag ju att det ska vara ett fort när jag gått in för natten.

!

MVH Berit
Nja, det där är nog en sanning med modifikation. Framdörrarna är Fiats och de låsen verkar buset har särskilt bra utbildning på!
För ett par år sedan fick vi inbrott när vi sov över på Östgötaportens rastplAts. De bröt sig in genom att vrida upp låset i förardörren och stal GPS:en som låg i handskfacken men hade den goda tonen att låsa igen efter sig. Allt medan jag och Ing-Britt sov så gott i bilen.
Dock det är lätt att åtgärda med tex Heo-safe.lås. KAMA Fritid
// Göte J
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Standard låsecylindre i de fleste bildørene kan lett "låses opp" med en skruvmeisel, og låsen er etter det helt verdløs. Buset vet dette så det er ingen ekstra risiko i å omtale dette.

Vårt problem ved denne teknikken er at med noe trening behøver det ikke å bli noen lyd.
 

Kennet & Catti

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
1552
Medlemskap
2024
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Hej ! Kolla in 3 bäddars Rapido 927 F den är 599x233 och jättebra planlösning med vinkelkök,soffa och vinkelsoffa som får plats med 6 personer vid bordet. Även den har storkyl och frys med automatic. Och även med toarum med dusch kabin. En jättebra och behändig husbil.
:)
 
F

F.d. 15367

Guest
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Hymer B544 är 5,97, den har bra utrymmen. Vi har en, och det är toppen att den inte är större, både för färjor och stadsparkeringar.
Lisa
 

sport

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Haninge
HBK-Nr
10223
Medlemskap
2024
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Oj oj...jag bara måste gnälla av mig... Jag letar och letar och letar... Begagnade och nya...Ingenstans (nästan) finns kloka husbilar under 6 meter. Hittade en fin på Burstners hemsida...och så är den 616 centimeter :mad: !

Eftersom jag är Gotlandsfrälst och färjan där tar mer än dubbelt så mycket för husbilar över 6 meter så är mitt val nu självklart.

Varför finns så få sådana bilar i Sverige...?

"Kära hälsningar från GNÄLLFIA"
:)
PILOT Aventura 600 Skoklostes Husbil Daniel Kolla
 
H

Hagefalk

Guest
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Detta är mitt första inlägg som medlem och snart (ev.) ägare av en Pilote G600LPA. Åker i morgon från Götet till Bålstad för att titta på en ny bil. Jag har kollat på nätet efter erfarenheter av Pilote utan att hitta så mycket.
Är tacksam för kommentarer ang. märket och service.
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Två tips! Jag har en VW California och tidigare haft en Swift Mondial. Båda perfekta bilar. Californian har jag som vardagsbil och semesterbil, sommar som vinter, toppen enligt mitt förmenande med bl a tanke på höjd och längd.
Elisabeth
 

Roffanbe

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
15455
Medlemskap
2021
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Håller med dig - det var inte lätt - Hittade en Byrstner på Cittra i Varberg. En -90-a på 570cm. Är själv Gotlänning så jag har samma tanke. Lycka till :spinny:
 
F

F.d. 25224

Guest
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Laika,Solifer och Pilot har modeller som är under 6 meter.
Mvh/Roland R
 

Gunerk

FD HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Lerum
HBK-Nr
14526
Medlemskap
2023
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Har köpt en Sunlight T59. Smidig. Har hitintills kört ca 2600 mil på 1,5 år. Har taksäng, vilket gör den väldigt rymlig och luftig.
 
F

F.d. 56335

Guest
Sv: Husbil under 6 meter! WHY not?

Hej hopp!
Körde hem min första husbil någonsin i tisdags.
Det är en knappt 6 meter lång, lättkörd, lättparkerad och känns dessutom rymlig och luftig invändigt.
Vet inte om jag ska döpa den till Plåtis eller Knaus Kastenwagen. Det är i alla fall vad det är frågan om.
Den är köpt hos Bengt i Örkelljunga. Jag vet att Pukavik har ett stort sortiment av 6-metersbilar. Kolla där.
 
Toppen