• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil genom Slovenien

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Hej allihop, Vi tänkte åka till Kroatien med husbilen eruoclass 3. Finns det något speciellt att tänka på angående resan genom Slovenien?
 

inbart11

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
18322
Medlemskap
2024
Hej. Man måste köpa vinjet och klistra på framrutan, något annat tror jag inte man behöver tänka på. Mvh Ingemar
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Det beror på om det är en lätt eller tung husbil. Upp till 3,5T köper ni vignette vid gränsen. Över 3,5T så behövs en elektronisk dosa för att färdas på Slovenska vägar. För mer info gå in på DarsGo . Dosan kan skaffas vid gränsen, men vill ni slippa köa och få problem vid registreringen så beställ gärna boxen med leverans hem till dörren. Boxen kostar 10€ inkl frakt. Man laddar upp sitt registreringsbevis och om miljöklass saknas även intyg om fordonets miljöklass.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Ok tack, det här med dosan förmodar jag att det gäller även om man bara skall rakt igenom till kroatien?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Tror säkert att det är vackert där också men det är ju inte så mycket kust där. Det är att bada som det längtas mest efter.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Så då gäller kusten från Trieste? Där kan du hoppa över motorvägen
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Ja kanske de. Vet faktiskt inte något om var det är bäst att stanna nån vecka och bada. Vi är lite folkskygga också och det hjälper ju inte till.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Vilken kustväg menar du? Jag körde den här vägen till Koper förra veckan med personbil. De hade kontroll av vignetter 150 meter efter gränsen från Italien så vet inte hur de kommer att hantera tung trafik från 1 April. Förra året gick det bra att köra tung husbil den vägen utan att betala något, men vi får som sagt se. Enligt Dars ska man behöva dosa den vägen med när jag frågade. upload_2018-2-14_18-11-49.png
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Där har jag också kört fel. Ta till höger vid gränsen in på den lilla vägen, så hamnar man parallellt med motorvägen
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Menar ni att man bara behöver darsgo om man kör motorväg och då att vanlig landsväg är avgiftsfri? Kan man komma till exempelvis Plovanija utan att man måste köra långa omvägar inåt landet?
Kan lägga till att det är en husbil över 3.5 ton.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Observera att bilderna i det länkade inlägget har några år på nacken. Sannolikt stämmer de inte med verkligheten idag, vägen som sådan finns dock kvar.
Skulle gissa att det numera finns betalstation även på sträckan med betal- / vignette-väg!
:bye: Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Menar ni att man bara behöver darsgo om man kör motorväg och då att vanlig landsväg är avgiftsfri? Kan man komma till exempelvis Plovanija utan att man måste köra långa omvägar inåt landet?
Kan lägga till att det är en husbil över 3.5 ton.
Fråga 1: Svar JA!
Fråga 2: Det är ett val man gör! Vill du inte se den slovenska landsbygden och har bråttom till Kroatien då får man betala en rel. liten avgift för att det skall gå fort!
:)Julian
 

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Vi åkte genom Slovenien sensommaren 2017. Jag vill varna för att vägarna kan vara mycket skakiga. Framför allt där det är cementbelagda vägar. Vi hade tagit bytt från hårda, fast fina s k allrounddäck, som satt på när vi bytte husbil i somras. Jag satte på nya tysta, mjuka och bränslesnåla sommardäck. Det var tur! För jag/vi visste inte att det skulle bli en så skakig tur ner genom Slovenien och andra länder ner till Kroatien.

Jag berömde och tröstade mig med att vi tog beslutet att köpa nya däck före resan istället för efter den. Jag kollade i tabeller på nätet innan jag handlade, för att få ett så tyst och bränslesnålt C-däck som möjligt och som låg i rätt prisklass.
Så rådet är att byta däck om du har gamla hårda däck som sitter på. Gäller annars också för det blir stor skillnad med färska även om det är bra mönster på däcken. Det handlar också om trafiksäkerhet.

Lycka till med resan. Den är värd att göra.

Hälsar Johnny och Inga-Lill
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vad kostar det att köra motorvägen genom Slovenien med tung bil? kopplar du kreditkort till dosan?
 
Toppen