• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

hur värderar ni extrautrustningen

susanne

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2024
Har tittat på en husbil med Efoy bränslecell 1200 och Inverter 2000W 1000 i vissa kontakter i bilen och tält till markisen har svårt att bedömma vad som är rimligt att betala för dessa extra grejjor naturligtvis finns mera utrustning menn det är det jag undrar över.susanne
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: hur värderar ni extrautrustningen

För min del beror det ju på vad man är intresserad av. Om det finns massa extra tillbehör som jag inte vill ha så så ger det mig inget mervärde och då vill jag ju inte betala för det heller. Om det är något man är intresserad av så får man titta på vad det kostar extra och se om priset stämmer.

Men visst, kan vara svårt att bedöma och svårt att veta om det är något man vill ha. I detta fall har jag inga synpunkter på vad som medföljer, jag hade inte varit intresserad av några av dom.

Hälsningar/hike
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: hur värderar ni extrautrustningen

jag säger så här finns det så är det ok men jag skulle aldrig betala extra för något
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: hur värderar ni extrautrustningen

Svårt att säga..
Hade en samtal med en kollega, där vi var båda överens om att om man tittar på 2 likvärdiga bilar för samma pengar.. då är det extra-utrustningen som avgör.
Även om det är utrustning man inte är intresserad av.


Men eftersom du inte verkar imponerad eller kanske inte behöver den extra utrustningen, då håller jag med föregående talare, då är den egentligen inte värd nått..
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: hur värderar ni extrautrustningen

I mitt fall anser jag bränslecell också inverter inget värt. Däremot solcell som laddar batterierna fullt hela tiden. Vilken 220 apparat är nödvändig i en husbil? För vår del ingen.
Håkan
 

carina jk

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
9061
Medlemskap
2024
Sv: hur värderar ni extrautrustningen

När vi beställde vår nya hb så valde vi att ta med bränslecell och en invertor på 1500 watt och vl är jättenöjda :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: hur värderar ni extrautrustningen

Önskemålen varierar!
När jag köpte den senaste husbilen fanns endast två bilar som uppfyllde grundkraven att välja emellan, en i Sverige och en i Tyskland. Den svenskreg föll bort eftersom det inte gick att eftermontera drag för 2 ton på den bilen (nödvändigt för att kunna dra båtsläpet).

Trots att den begagnade bilen redan hade hade rätt omfattande extrautrustning så beställde jag ändå diverse ytterligare som jag inte vill vara utan och som jag gärna hade betalat extra för om det hade funnits någon motsvarande bil med denna utristning:
En inverter för 1.740 € på 1500W (värdefull för att ladda div batterier, ex.vis till elcykeln och till mina kameragrejer), en Efoy 140 för 4.359€ (ovärderlig för mig som campar i vildmark) och naturligtvis både Webasto dieselmotorvärmare och dessutom elektrisk motorvärmare (också nödvändiga prylar för den som vintercampar i vildmark).

Om det hade funnits en annan motsvarande begagnad bil med denna utrustning redan monterad så hade jag gärna betalat åtminstone halva nypriset för att slippa köpa nytt (vad gäller bränslecellen under förutsättning att den inte är belastad med många gångtimmar).

aake

redigerat stavfel
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: hur värderar ni extrautrustningen

Det måste vara en fantastisk inverter som kostar runt 15000 kr! 174€ låter rimligare.

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: hur värderar ni extrautrustningen

Det måste vara en fantastisk inverter som kostar runt 15000 kr! 174€ låter rimligare.

Jappe

Det är en om inte fantastisk så dock väldigt bra inverter (MT 1500SI-N) som med automatik kpplas in på alla 230V-uttag när landströmmen bryts. Pris enligt min ngr år gamla Movera-katalog 1.139 €, men montering och inkoppling lär dessutom ha tagit ett antal timmar.

aake

PS. Den blev nog lite dyr, men dels var det säljarens marknad när bilen var den enda av denna modell till salu i Tyskland och dels är det totalpriset som avgör. Dragkrok och motorvärmare fick jag till riktigt bra pris.
 
Senast ändrad:

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: hur värderar ni extrautrustningen

När jag köpte min bil tyckte jag mest det var jobbigt när ägaren visade alla extragrejer som jag inte var intresserad av och jag hade inte varit villig att betala extra för dom.

Men nu efter ett tag när jag kommit underfund med grejerna och bl.a. ser på forum vilka sniklösningar som förekommer, uppskattar jag dom fullt ut. En del hade jag t.o.m. kunnat betala för..

/M
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: hur värderar ni extrautrustningen

Problemet med extrautrustning är att den inte är värd ett vitten vid ett inbyte, men när företaget ska sälja då lägger man på ett rejält tillägg eftersom "det finns så mycket extrautrustning".

Trist, men tyvärr är det den krassa verkligheten.

Lurade blir vi tyvärr alltid vid inbyte/köp!!!

Det är bara att hoppas att vi som köpare trots allt blir nöjda.
 
Toppen