• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket kostar kalaset egentligen?

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Om man hade varit smart så skulle man ha köpt en lite äldre husbil för ett par hundra tusen och behållt den, men nu är man inte så smart......:oops:

När vi var nya i det här med husbilar (1988), så köpte man en halvhyfsad och fixade till det ........åkte nån sommar och krängde den direkt efter semestern!

Sålde gjorde man på TV4, ett jäkla jobb med att lägga ut en annons men det det gick.
Bilarna var sålda på max en vecka men ett lagom förtjänst som man köpte en annan halvdan husbil för. Då helst sent på hösten;)

Ja så där höll man på. Skitskoj att åka runt hos firmor också och leta på bakgårdarna efter trevliga objekt som skulle fixas under vintern.

Fast vi köpte faktiskt en sprillans Solifer 1990. En Alkovbil med bensinmotor:rolleyes:. Jag vet att efter bilen var maxutrustad (Markis, cykelställ och radio) så kostade den 230.000 kr. Vi hade den ett år och bytte sedan bort den mot en annan ny husbil (Adriatik 610). Vi fick tillbaka varenda öre+ nån tusing, så läget var lite anorlunda då.

För att anknyta till tråden så var iofs anskaffningskostnaderna stora men ekonomiskt sett så var det rätt så OK ändå.

Samt att när man var ute på Campingar så kom folk fram och var ärligt nyfikna och frågade hur det var att åka husbil. Övernatta gick också fint att göra lite överallt utan att nån kom och jagade bort en! Det var ju inte så jättevanligt med husbilar då, även om det ökade på rätt så kraftigt med bilar i Sverige under 90-talet.

Mycket skoj har man haft med husbilsåkat och man hoppas att man får fortsätta med det.

Anders
 
F

F.d. 6297

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Oj! När jag skummar igenom kalkylerna och ser vilka husbilar många kör är det ju i princip sprillans nya ekipage för närmare miljonen, men vad skulle milkostnaden bli för mig om jag köper en begagnad diesel årsmodell -00 och uppåt på Blocket för mellan 200-300 000? Försöker söka på nätet efter uppgifter men får bara fram personbilar där en skapligt ny V70 skulle kosta ca 36 kr/mil.
Jag är helt med på detta att smakar det så får det kosta, det SKA vara ''gött å leva'' för man lever ju bara en gång! Längtar verkligen ut på äventyr under semestrarna och det har bara blivit sverigetrippar (inte så kul) för min del förutom en sväng till Danmark med husvagn då jag bara kände suget att åka längre och längre och längre...
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Åker du ner själv så blir kalkylen roligare :)
Denna Knaus Sky Ti 600UG, €28.900 för en -09, fräsch husbil som jag personligen varit in och tittat i (fördrev lite tid när våran gjordes klar).

Mycket bra handlare !

Peter :)
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Kostar det pengar att ha husbil - det var det värsta !! Så länge man har råd spelar det ingen roll alls. Livet är NU och det går inte i repris - det är ingen merit att vara rikast på kyrkogården

:yes:
 
F

F.d. 25491

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Jag hade en pappa som hela tiden skulle göra så mycket bara han blev pensionär, han skulle gå vid 64 års ålder var det bestämt, en månad innan han fyllde 64 dog han i cancer. han hann inte leva någon av sina drömmar. Min mor dog i hjärnblödning vid 75 års ålder hon hann inte heller med alla sina drömmar. Mina arbetskamrater ska göra såååå mycket bara de blir pensionärer. En syster som är 45 år är mycket svårt sjuk, hennes drömmar står på stand by.
Jag gör allt det där nu, husbilen är en av de absolut bästa ting vi tagit oss för what so ever, den är dyr, svindyr men värd vartenda öre. Lever hellre på brödkanter och makaroner än gör mej av med den. Det kan aldrig bli för tidigt att försöka realisrea sina drömmar, aldrig någonsin
:)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Jag hade en pappa som hela tiden skulle göra så mycket bara han blev pensionär, han skulle gå vid 64 års ålder var det bestämt, en månad innan han fyllde 64 dog han i cancer. han hann inte leva någon av sina drömmar. Min mor dog i hjärnblödning vid 75 års ålder hon hann inte heller med alla sina drömmar. Mina arbetskamrater ska göra såååå mycket bara de blir pensionärer. En syster som är 45 år är mycket svårt sjuk, hennes drömmar står på stand by.
Jag gör allt det där nu, husbilen är en av de absolut bästa ting vi tagit oss för what so ever, den är dyr, svindyr men värd vartenda öre. Lever hellre på brödkanter och makaroner än gör mej av med den. Det kan aldrig bli för tidigt att försöka realisrea sina drömmar, aldrig någonsin
:)

Samma historia här fast men med min mor och svärfar.

Håller med till 110%

Peter :)
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Jag hade en pappa som hela tiden skulle göra så mycket bara han blev pensionär, han skulle gå vid 64 års ålder var det bestämt, en månad innan han fyllde 64 dog han i cancer. han hann inte leva någon av sina drömmar. Min mor dog i hjärnblödning vid 75 års ålder hon hann inte heller med alla sina drömmar. Mina arbetskamrater ska göra såååå mycket bara de blir pensionärer. En syster som är 45 år är mycket svårt sjuk, hennes drömmar står på stand by.
Jag gör allt det där nu, husbilen är en av de absolut bästa ting vi tagit oss för what so ever, den är dyr, svindyr men värd vartenda öre. Lever hellre på brödkanter och makaroner än gör mej av med den. Det kan aldrig bli för tidigt att försöka realisrea sina drömmar, aldrig någonsin
:)

Hej

Mycket bra skrivet!

Håller med till 100% har ett flertal liknande händelser i bekantskapskretsen,
Förlorade dessutom min syster i cancer för ett år sen 56år gammal. Hon hann inte heller...........

Är själv 61 och pensionerar mig i höst.
Hellre fattig på pengar, o rik på tid, än tvärt om.

Ett fett bankkonto när man ska kila vidare, har för mig inget värde alls.
Som sagt, det går inte i repris!!!!

CARPE DIEM

Hejs
Claes 105
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Jag hade en pappa som hela tiden skulle göra så mycket bara han blev pensionär, han skulle gå vid 64 års ålder var det bestämt, en månad innan han fyllde 64 dog han i cancer. han hann inte leva någon av sina drömmar.



Detta är tyvärr exakt vad jag också varit med om. Tyckte detta var så enormt orättvist att detta skulle hända en människa som jobbat och slitit hela sitt liv han om någon var det så väl unnat att få några sköna kvalitetsår efter ett långt yrkesverksamt liv.

Så jag sade till mig själv den dagen jag börjar närma mig den ålder då det är dags att gå i pension, ta den så tidigt du kan om du har råd.

Pengar är inte allt och jag tvivlar på att livet går i repris.

:mcride:
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Man kan ju onekligen ta sig en funderare om det är rimliga kostnader att vara husbilist!

I mitt exempel, som säkerligen inte är heltäckande på något vis, men kanske heller inte så långt ifrån ett genomsnitt, utgår jag från en ny, svenskköpt bil á 700.000 av årsmodell 2007 och som endast körts ca 2000 mil.

Vid tankar på att ev. sälja bilen så får man tydligen räkna med en värdeminskning av åtminstone 50.000 per år eller 100 kronor per mil.

Skatt 5000, försäkring 6000, service 3000, gasol och diverse annat för bilens skötsel och förvaring 2000, inköp av småprylar lågt räknat 1000, samt 17000 kr dieselbränsle. M a o är kostnaden för ca 1000 mils körning per år totalt ca 33000 kronor.

Kostnader för camping-, ställ- resp andra parkeringskostnader är så personligt varierande så de tas inte med här. Men ändå blir den årliga kostnaden i detta exempel 133 kronor per mil resp 88.000 per år. Ganska häftigt, eller hur?!?

Hur andra ser på detta vore intressant att höra.

Hej

För att återgå till ursprungsfrågan:

Vi ser inte detta enbart som en kostnad, utan som en INVESTERING till ett högkvalitatvt liv.

Allt kan(bör) inte omsättas till kronor och ören.

Ännu en högst personlig åsikt.

Hejs
Claes 105
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Livskvalite vad är det, kanske ytterst att råda över sin egen tid? Kanske en "känsla/-or" som ska upplevas under del av eller under hela livscykeln? I en parsituation kanske mest för ena parten ... för ev överlevande part kanske tillgångar/dvs medel för livskvalite blivit förbrukade?

För vår del vill vi ha en känd "uthållig" livskvalite men intressen och medel (= prylar) har givetvis varierat genom åren. Vi ser mot vår bakgrund inte husbilsinnehav som slutstation i vår strävan efter livskvalite men husbilen ger i nuet ett bra bidrag till vår livskvalite men den får inte bli allt för oss!

Med kalkyl- och ekonomisk medvetenhet går det att tillgodose och uppehålla en önskad livskvalite på olika sätt och under skilda perioder. I vårt fall har vi haft perioder med "olika berikande intressen/hjälpmedel" som bidragit till vår livskvalite (t.ex);
¤ sport & camping
¤ snabba MC
¤ intressant och stimulerande familje- och yrkesliv
¤ båtliv inkl kappsegling
¤ husvagnsliv och sommarstuga
¤ husbil och villa, för närvarande

I framtiden väntar förmodligen "hemmet" om vi inte hittar på något annat än just husbilar som skapar "guldkant" på tillvaron innan dess. Men när det är dags för "hemmet" så vill vi båda vara i stånd att välja liv/trivsel även där, det kan också vara värt en och annan krona innan man vänder upp tårna!

Ser "ekonomisk ordning och reda, åtm delvis baserad på enkla kalkyler" som en förutsättning/medel för att upprätthålla också en framtida önskad livskvalite (obs även för den efterlevande partnern)!
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Det ekonomiska efter vårt husbilsliv( om vi nu får nåt sånt) har vi i så fall tänkt att finansiera med restvärdet av husbilen.

Hejs
Claes 105
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Jag hade en pappa som hela tiden skulle göra så mycket bara han blev pensionär, han skulle gå vid 64 års ålder var det bestämt, en månad innan han fyllde 64 dog han i cancer. han hann inte leva någon av sina drömmar. Min mor dog i hjärnblödning vid 75 års ålder hon hann inte heller med alla sina drömmar. Mina arbetskamrater ska göra såååå mycket bara de blir pensionärer. En syster som är 45 år är mycket svårt sjuk, hennes drömmar står på stand by.
Jag gör allt det där nu, husbilen är en av de absolut bästa ting vi tagit oss för what so ever, den är dyr, svindyr men värd vartenda öre. Lever hellre på brödkanter och makaroner än gör mej av med den. Det kan aldrig bli för tidigt att försöka realisrea sina drömmar, aldrig någonsin
:)
Samma här också, fast det var min sambo och livskamrat. Som tur var övertalade jag honom gå vid 61 så det hann bli lite resor och golf. Gick bort vid 64. Synd bara att vi inte skaffade husbil i samma veva, den drömmen förverkligade jag själv för ett par år sedan. Vilket många tyckte var konstigt - ett ensamt fruntimmer med hund... :D Men det är "här och nu" vi lever. Det gäller att ta vara på den tiden!
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Jag hade en pappa som hela tiden skulle göra så mycket bara han blev pensionär, han skulle gå vid 64 års ålder var det bestämt, en månad innan han fyllde 64 dog han i cancer. han hann inte leva någon av sina drömmar. Min mor dog i hjärnblödning vid 75 års ålder hon hann inte heller med alla sina drömmar. Mina arbetskamrater ska göra såååå mycket bara de blir pensionärer. En syster som är 45 år är mycket svårt sjuk, hennes drömmar står på stand by.
Jag gör allt det där nu, husbilen är en av de absolut bästa ting vi tagit oss för what so ever, den är dyr, svindyr men värd vartenda öre. Lever hellre på brödkanter och makaroner än gör mej av med den. Det kan aldrig bli för tidigt att försöka realisrea sina drömmar, aldrig någonsin
:)


Detta var det bästa inlägg jag läst på vårt forum. Tack Anders. Vi lever bara en gång och livet går fort. Det kan ta slut närsomhelst. Livskvalitet kan inte mätas i pengar. Som sagt - det får kosta vad fan det vill så länge man klarar det. Livet är nu - inte sen
:yes:
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Jag hade en pappa som hela tiden skulle göra så mycket bara han blev pensionär, han skulle gå vid 64 års ålder var det bestämt, en månad innan han fyllde 64 dog han i cancer. han hann inte leva någon av sina drömmar. Min mor dog i hjärnblödning vid 75 års ålder hon hann inte heller med alla sina drömmar. Mina arbetskamrater ska göra såååå mycket bara de blir pensionärer. En syster som är 45 år är mycket svårt sjuk, hennes drömmar står på stand by.
Jag gör allt det där nu, husbilen är en av de absolut bästa ting vi tagit oss för what so ever, den är dyr, svindyr men värd vartenda öre. Lever hellre på brödkanter och makaroner än gör mej av med den. Det kan aldrig bli för tidigt att försöka realisrea sina drömmar, aldrig någonsin
:)

Säjer allt- mitt i prick:)

Husbilen är absolut suveränt det bästa vi har gjort för livskvaliteten och här och nu är det som gäller. Vi får inte flera chanser att göre det om:swoon:
 
Toppen