• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket kostar kalaset egentligen?

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Sedan får man hoppas investeringen är värd
priset. Vare sig det gäller det ena eller det andra.

Hade inte Hasse Alfredsson ett upptädande i TV om just "vilket lönar sig/återbetalar" inversteringen mest.
Frågan var om han och frugan skulle inverstera i ett barn eller en traktor:):)
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Man ska roligt medans det går!!!! 20 - 30 varv till runt solen så ligger nog flesta de på hemmet eller skiter ner sig på långvården, man kan ju också ha en sten på kyrkogården!
:swoon::swoon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Hej
100,000Kr låter mycke för 5 månader,som de flästa har HB:n igång.
/Vidhem
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Om man leker lite med vad kalaset kostar enligt trådens rubrik och sätter in allt som hör till själva bilens kostnader i enkel kalkyl, så kan det se ut som följer - bilens inköpsvärde 1 Mkr, används under 7 mån och körs 1000 mil/år (ca kostnader/år);

Bilskatt & reg-hålln; 4.360:- (7.390)
Försäkringar; 4.300:- (snitt på-/avställd)
Garagekostnad; 2.200:-
Besiktning; 400:-
Avskrivning (i varje fall de 3 första åren sedan succ lägre); 100.000:-
Alt rte-kostnad 4% (= mkt låg rta), för eget/alt lånat kapital netto (hela bilvärdet); 28.000:- (= 70% netto)
Normal service och slitagekostnad; 4.000:-
1) ------ s:a mer eller mindre fast bilrelaterad årskostnad ------ cirka 143.260:-

Drivmedel; 15.000:-
Gasol; 1500:-
Nattplatser av olika slag; 3.000:-
Färjor/vägavgifter; 4.000:-
Småköp "bra att ha .. ; 2.000:-
2) ------- s:a påverkbara kostnader i vår användning 1000mil/7mån ---- ca 25.500:-

3) === vår totala kostnad/år enligt ovan 1+2 blir då i vår "kalkyl" === ca 168.760:-

Slutsatser enligt uppgifter ovan?
¤ Vi gör för vår del som strutsen, vi kör ner huvudet i sanden och försöker glömma kalkylen alt låtsas som det regnar, vår "kalkylsits" är omöjlig att försvara inför en ekonomiskt medveten omvärld - tom mycket värre än våra tidigare båtar, etc!
¤ Vi noterar att vi har ytterligt ytterligt små möjligheter att påverka de stora fasta kostnaderna enligt 1) efter köpets genomförande!
¤ Vi noterar att vi kan påverka de mindre direktanvändarrelaterade kostnaderna 2) men som synes så påverkar det knappt vår kalkyl!

Vill man botanisera i kalkylen så går det bra, t.ex blir vår;
¤ milkostnad; 168.760- : 1000 mil = ca 169:-/per körd mil!
¤ i kalkylen ser man ex hur lite kostnaderna för nattplatser av olika slag påverkar just vår totalkostnad!

/ Kunde inte avhålla mig ifrån att sammanställa vad många ovan pekat på för en"kalkylsituation" men denna gäller just oss, "ni andra kan säkert stoppa in era egna siffror som kanske passar er "kalkylsituation/förutsättningar" bättre?
 
Senast ändrad:

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Vilken tur att vi inte gjort någon kalkyl!
Då skulle vi aldrig haft råd. Vi har nu husbilen som enda bil och tar varje tillfälle att vara ute med den.
Detta är vår livskvalitet och än så länge går det ihop sig.
Naturligtvis räknar vi inte värdeminskning osv., det får man bara frossa av.
Vi kör drygt 2000 mil och det året om.

OK, det är barnens arv vi åker runt i men deras åsikt är att vi ska njuta vilket vi gör!

/Brogu
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Med gammal kvalitetsbil blir mina kostnader inte alls i närheten av första insändaren.

FFB 92a

Skatt halvt år 2205

Försäkring dito 1489

Byte 2 damasker oljebyte besiktning 2000

Summa 5600

Resekostnad ex Italien Disel 8000

Gasoll Tyskland 1 Åhus 1 350

Planerade inköp MPPT rgulator 670 Kr
Snipe parabol 8000Kr
Nytt fönster 235€

Resten massor av Mat och vin .
 

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Vilken tur att vi inte gjort någon kalkyl!
Då skulle vi aldrig haft råd. Vi har nu husbilen som enda bil och tar varje tillfälle att vara ute med den.
Detta är vår livskvalitet och än så länge går det ihop sig.
Naturligtvis räknar vi inte värdeminskning osv., det får man bara frossa av.
Vi kör drygt 2000 mil och det året om.

OK, det är barnens arv vi åker runt i men deras åsikt är att vi ska njuta vilket vi gör!

/Brogu
Det var skönt att höra..släpp räknestickan..njut.. och ungarna vill säkert ha glada gamla föräldrar..vi lever bara en gång(antagligen)..
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Så sa våra barn också varför skall ni som gnetat hela livet inte unna er någon lyx nu på äldre dar. Så vi tog dom på orden å köpte HB med ett hus som är fullamoterat som "säkerhet. Ja varför inte
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Kör längre/år och bo mer nätter/år då blir i alla fall snittpriset/dygn mycket bättre :)

Behåller man sedan samma husbil i 20 år så blir kalkylen ännu bättre :)

Så tänker jag, då känns det bättre mvh Torbjörn

:) De ska va gött å leva.... :)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Man skall unna sig att njuta lite av det man tycker om i alla former!
Jag tror att de flesta av oss på forumet har en liknade enkel historia som oss i familjen Bohman.

Faserna i livet ungefär så här ;
1)Traditionell uppväxt
2)Jobb
3) Egen lägenhet
4) fast sällskap
5) Eget boende samt en drös ungar
6) Svenssonliv med allt vad det innebär.
7) Amortera av boendet
8) Barnen lever sina liv med flytt och utbildningar
9) Oooops, nu kan vi göra vad vi vill....så göttt!
10)njuta av livet så mycket det bara går.
11) För oss här på forumet så är ju självklart Husbilen och allt runt den som resor , nya och gamla vänner det som gäller just nu!

12) Sen kommer en dag då man kanske väljer bort husbilen av en eller annan orsak, kanske tyvärr nån som man inte råder över själv:(

Så..är det inte så att smakar det så kanske det får kosta lite extra.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15776

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Vilken tur att vi inte gjort någon kalkyl!
Då skulle vi aldrig haft råd. Vi har nu husbilen som enda bil och tar varje tillfälle att vara ute med den.
Detta är vår livskvalitet och än så länge går det ihop sig.
Naturligtvis räknar vi inte värdeminskning osv., det får man bara frossa av.
Vi kör drygt 2000 mil och det året om.'p

OK, det är barnens arv vi åker runt i men deras åsikt är att vi ska njuta vilket vi gör!

/Brogu
Hej


Håller helt och hållet med Brogu.
Vi har heller inte gort någon kalkyl vad husbilsägndet kostar. Det får kosta det det kostar.
Det är barnens arv vi tullar på, men dom får väl klara sig själva.
På grund av sjukdom kan vinte planera några längre resor, utan vi drar iväg så forthälsan tillåter. Husbilen har blivit vårt andningshål och värt varenda krona.

Bengt
 
F

F.d. 55367

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

vad är dyrt i dagens läge vi sålde vårat hus i okt. har sedan dess bott i husbilen vi har själva bestämt var velat bo bara känna friheten är det inte värt välldigt mycket, vem vet när det dags att stäna av strömbrytaren.
ha det bra alla h.b.k.are som lever livet så länge man kan.:yes:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Varför skall allt "räknas hem" om inversteringen lönar sig.
Jag kan sätta in världens bästa och finaste toastol i det rummet som används för den men inte f-n kommer den att "löna sig" möjligen glädja mig.
Så ser jag på vårt HB ägande, kanske inte löna sig men glädja oss:):)

Och glädje är väl kul:wideeyed:

Som tidare skrivit på denna tråd. Det finns troligen inte några fickor på svepningen så lev medan du kan:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Har räknat lite.
Vi köpte en 2 år gammal delintegrerad Weinsberg (tyskimport via svensk handlare) för drygt 5 år sedan.
Om jag räknar in allt (värdeminskning (räknar med att kunna sälja den för drygt 200.000 - motsvarande bilar annonseras ut för ca 300.000 på blocket), ränta på insatt kapital (förlorad sparränta), alla tillbehör, skatt, försäkring, service, reparationer, bränsle (1000 mil per år), färje/vägavgifter, camping/ställplatskostnader mm) och slår ut det på de 5 säsonger vi kört bilen, kommer jag fram till att den hittills kostat oss lite drygt 60.000 kr per år.

Om jag istället bortser från fiktiva kapitalkostnader o dyl, och bara ser till utgifterna i dagsläget kostar det oss ungefär 13.000 kr/år att ha bilen stående, servad, försäkrad, skattad och klar för användning närhelst vi känner för en tur (april - oktober).
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Hej..
Vi är på vår 6.e husbil efter flera års MC åkande, Började med vw med högtak, en Toyota och sen en mkt bra Frankia bensinare, sen en mkt bra FFB Tabbert 660 med mkt fin gas automatik och kyl i arbetshöjd. Lite trött med 2.5 dieselmotorn om än många fina lösningar, bl.a ett långt förvaringsfack bakom bakre kofångare.. Sen en Knaus 640 som vi blev omedelbart förälskade i och är så fortf. har dock bytt till en med 16" chassit och vägt upp till 3850 kg. Jag hade inte klarat mig utan husbil, ställer aldrig av den utan kan ta 1 - 3 småturer i veckan året runt, till kusten eller barnbarnen, Det är def. vårt livs bästa investering. Har knappt alls förlorat på bytena hållt mig i 150" - 300" kr klassen, där är beg.priserna mer stabila. Jag hade inte klarat mig en dag utan husbil. En topp investering om man köper var kassan tillåter, vilket naturligtvis kan vara olika.. Åker med frun :D som nu äntligen är arbetsbefriad till Franskrike/Spanien i Maj, sen kan vi vara borta så länge vi vill, det ska bli toppen..
Många bärande, nyttiga och givande tips här på forumet har bara varit "grädde på moset"..
Mvh
Libom
Lisbet och Bo Mårtensson
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Hva verdiminskningen egentlig blir vet en ikke før en bytter eller selger. Så for egen del vet jeg hva min forrige Flair kostet meg over 8 år og noe over 13 000 mil. Under 20 kr milen pluss drivstoff som jeg ikke har holdt fullt regnskap med. Bilen ble kjøpt ett år gammel og kjørt 350 mil, samme handler tok den i bytte og satte en pris som han fikk igjen ved salg etter en uke - at jeg i tillegg fikk en rabatt fra fabrikken på den nye gjør at jeg ikke aner hvordan verdiutviklingen på vår nåværende Flair blir.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Lite förluster får man räkna med.
För oss så har det blivit dyrt med bil har ej vart ute så mycket, har mest vart på flygevent, men man lever bara en gång./Susanne
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Hua ligen, jag får frossa av att se hur alla räknar på hur dyrt det är med vår livsstil.
Visst man kanske borde räkna på alla kostnader man har för att leva men hur roligt är det och vad är alternativet. Det som är viktigt är om man är nöjd med hur man lever och om man har råd med de löpande kostnader man har för sin hobby och annat som man måste betala. Det är många saker som är dyrt i livet (barn , hus, mat hobby mm) men vad vore livet utan innehåll. Ja det är dyrt med fru, barn, boende, mat, hobby, bil husbil och allt annat. Det är dock värt varje krona det kostar och jag hoppas det är långt till alternativet (begravning lär också vara dyrt):)
Nu skall vi snart ut på vägarna igen för våren är nära:D
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Jag menade inte att det inte är värt priset. Ett par charterresor om året hade nog kostat lika mycket.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Gjorde en snabb glädjekalkyl och kom fram till att vi gjort en mysvinst...så länge vi har och har haft husbilen... och barnen står å hejar på...
Och när allt summeras vid pärleporten så lär mysvinsten vara avdragsgill har jag hört ;)

Bosse
 
Toppen