• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket kostar kalaset egentligen?

F

F.d. 2621

Guest
Man kan ju onekligen ta sig en funderare om det är rimliga kostnader att vara husbilist!

I mitt exempel, som säkerligen inte är heltäckande på något vis, men kanske heller inte så långt ifrån ett genomsnitt, utgår jag från en ny, svenskköpt bil á 700.000 av årsmodell 2007 och som endast körts ca 2000 mil.

Vid tankar på att ev. sälja bilen så får man tydligen räkna med en värdeminskning av åtminstone 50.000 per år eller 100 kronor per mil.

Skatt 5000, försäkring 6000, service 3000, gasol och diverse annat för bilens skötsel och förvaring 2000, inköp av småprylar lågt räknat 1000, samt 17000 kr dieselbränsle. M a o är kostnaden för ca 1000 mils körning per år totalt ca 33000 kronor.

Kostnader för camping-, ställ- resp andra parkeringskostnader är så personligt varierande så de tas inte med här. Men ändå blir den årliga kostnaden i detta exempel 133 kronor per mil resp 88.000 per år. Ganska häftigt, eller hur?!?

Hur andra ser på detta vore intressant att höra.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Visst är det dyrt med husbil! Fruktansvärt dyrt. Men det är väl som alltid, man måste prioritera saker och givetvis beror det på var och ens ekonomi.

Så kostnaden är orimlig för många och rimlig för andra.

Många har gått i pension och har kanske sålt villan, segelbåten och osv. och därigenom fått en rejäl slant på banken.

Medelåldern på husbilsfolket är väl relativt hög tror jag.

Jag har hellre husbilen stående hemma som jag kan använda närhelst jag vill än att ha pengarna placerade på ett bankkonto.

Är man till åren kommen gäller det att uppleva så mycket som möjligt, så länge man har hälsan och utifrån vad ens ekonomi klarar av.

Jag undviker å andra sidan att räkna på kostnaden. Jag skulle säkert reagera som du, att det är dyrt.

Anders
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Hej
Kan hålla med. Kostnaderna rakar ibland iväg ordentlig.
Tror att risken för "fartblindhet" är ganska stor.
Speciellt för oss med lite äldre bilar.
Har en -93 och kastar gladeligen in backkamera, fjärrstyrt ljus
ledlampor, gps, turbobyten, däck, motorservisar, platt-tv
batterier, solceller. +skatt och försäkringar. You name it ......
Sen skall man ut och åka på detta......:wideeyed:
Tänk om man lagt dessa pengar på bruksbilen i stället.
F-n , den vore ju som ny då.

Men, det är ju så jäkla kul att pyssla om H-B.:twitcy:

/Ljungberg
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Flat Mates, vilken glädjedödare du är, har precis bytt bil. :D:D

Men du har helt rätt, det är dyrt. På något vis tycker jag det ändå är värt det. Se på all dom härliga stunderna man har med husbilen och glöm alla inbetalningar.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Tanke!
Det är ju inte så billigt heller för en familj att åka på en charterresa till värmen under några semesterveckor. Och då finns ju bara minnen kvar, när det hela är över. Om man nu vill och kan unna sig något. Det är dyrt men kul att leva.
Ett liknande inlägg hann före!!!!


Roadglider
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Vi använder oss av Excel-dokumentet "Bildagboken" som går att hämta här i vårt forum.
Där för vi in alla utgifter på husbilen och övriga kostnader i samband med husbilsresandet. Det ger oss överblick och vi kan lätt konstatera att det blir en hel del per år. Då har vi inte räknat in värdeminskningen som vi faktiskt inte oroar oss över särskilt mycket. Den tiden den sorgen, vi lever i nuet och försöker ta vara på varje dag.
V-backen :)
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Det finns de husbilsförsäljare som säger att en HB minskar med ca 30%/år.

Beror förstås på hur man räknar: inbyte till annan HB, eller ren försäljning (vilket verkar svårt att göra privat med en lite dyrare bil?)
Som jag ser det kan man har en HB betydligt längre tid än en vanlig personbil eftersom den i regel går så få mil. I alla fall hos oss. Vi räknar kanske med 1000 mil/ år jämfört med de båda andra bilarna som rullar runt 3-3500 resp 4-4500 mil/år.

I övrigt håller jag med Anders. Man lever bara en gång (tror jag)

Lg/ medlem
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Vist är det dyrt med Husbil men om man som jag som använder bilen 4 veckor på semestern och var eller varannan helg från början av April till Oktober eller så länge vädret är någorlunda bra och några helger på vintern.Skulle jag och frugan bo på Hotel samma antal dagar blir det nog dyrare, sen får man dra av från kostnaden för alla trevliga Husbils mäniskor man träffar,bara detta är värt en hel del.
icon10.gif

/claes
 

Gert O.

FD HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
3579
Medlemskap
2022
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Visst är det mycket pengar. Men dyrt eller inte beror på hur man prioriterar.
Själv räknar jag "njutning per krona" det känns bra!
Och som någon påpekade 14 dagar på kanarieöarna el. liknande är inte gratis.
Simma lugnt!
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Räknar du sen på en bil efter 2011 får du lägga till 3000/ år i skatt, och högre värdeminskning + som nån skrev ev räntekostnade,
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Man kan ju onekligen ta sig en funderare om det är rimliga kostnader att vara husbilist!

I mitt exempel, som säkerligen inte är heltäckande på något vis, men kanske heller inte så långt ifrån ett genomsnitt, utgår jag från en ny, svenskköpt bil á 700.000 av årsmodell 2007 och som endast körts ca 2000 mil.

Vid tankar på att ev. sälja bilen så får man tydligen räkna med en värdeminskning av åtminstone 50.000 per år eller 100 kronor per mil.

Skatt 5000, försäkring 6000, service 3000, gasol och diverse annat för bilens skötsel och förvaring 2000, inköp av småprylar lågt räknat 1000, samt 17000 kr dieselbränsle. M a o är kostnaden för ca 1000 mils körning per år totalt ca 33000 kronor.

Kostnader för camping-, ställ- resp andra parkeringskostnader är så personligt varierande så de tas inte med här. Men ändå blir den årliga kostnaden i detta exempel 133 kronor per mil resp 88.000 per år. Ganska häftigt, eller hur?!?

Hur andra ser på detta vore intressant att höra.

Efter att ha investerat i en husbil var nog en insats.
Räkna inte med ett mål inlösen - livet är en resa förståelse för dig själv.
Vilka allmänna kostnader för annan insats ?
Är den ekonomiska basen för - prova!
Om du ångrar - därför att vi alla avundsjuk - du gick efter din dröm!
Hjärta drömmar inte har några ekonomiska kostnader.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Verdiminskning? På mine 2 første husbiler fikk jeg i praksis igjen det jeg betalte, den første etter 4 år og den andre etter 8 år. Dvs. på den andre måtte jeg ta med omlag halve avslaget jeg fikk på den helt nye bilen for å gå break-even, men om jeg regner ut i fra listepris på den nye så ender jeg en god del på pluss-siden.

Om jeg skulle regne renter så hva får vi i banken? Nesten ingen rente als, og med norsk formueskatt og skatt på renten så blir det et garantert tap. Har fortsatt 3 år med den skatten :mad:.

Mottoet får være "LEV LIVET NÅ!!!"
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Jag tänkte väl det - att det finns flera stollar, som inte vill bli konfronterade med en massa trista fakta!

Någon stor tänkare sa: "en gång blev mitt samvete så sjukt att det dog, och efter det blev tillvaron mycket enklare!"

Vi kom hem igår kväll efter en sagolik helg på norra Öland - den får gå in i bokföringen till ett värde av 50.000 spänn!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Jag tänkte väl det - att det finns flera stollar, som inte vill bli konfronterade med en massa trista fakta!

Någon stor tänkare sa: "en gång blev mitt samvete så sjukt att det dog, och efter det blev tillvaron mycket enklare!"

Vi kom hem igår kväll efter en sagolik helg på norra Öland - den får gå in i bokföringen till ett värde av 50.000 spänn!

Det var genialt!
"Jord" är inte allt. :twitcy:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Jag räcknar med att en "normal" husbilist bränner av ca 100.000kr/år för sin hobby.
Går man in i ekvationen med öppna ögon så är det ok, om man har råd.
De som kör med äldre bilar blir kostnaden helt annan, vissa gör tom vinst.
Själv försöker jag minimera kostnaderna, inte till absurdum, men nära på.
Låg bränsleförbrukning, inga betal övernattningar (eller så få som möjligt) halvförsäkring, gör alla reparationer/service själv, och om fem år är bilen skattefri...
Men jag har full förståelse så här på Elmiatider, att man bränner överskott pengarna på en drömbil än ger till "otacksamma" arvingar...;)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket kostar kalaset egentligen?

Trådskaparen beskriver det hela på ett mycket bra sätt.
Men ser jag till mina kostnader för en 2008 års modell 6m halvintegrerad så är mina kostnader betydligt läge i alla avseende. Jag tror att många hetsas till att köpa förstora och fördyra husbilar.
Har man nu investerat i en husbil så slår man ju ut kostnaderna genom att använda den
mycket. Min bil har gått 6000 mil. Vi använder bilen vid stormarknadsinköp -Ikea besök osv. bekvämt och bra.
 
Toppen