• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Jaha, då fick han behålla guldet.


En del har (nästan) alla sina behov i en telefon för egen del föredrar jag fortfarande att ha en tefon till telefoni, en GPS till navigation, en dator att surfa med och en komradio för att kunna kommunicera med andra och framförallt att kunna avlyssna radiotrafiken i mitt närområde. Man kan faktiskt få en hel del information om man sitter fast i en kö på motorvägar om lämpliga platser att lämna eller ta rast på.


Men om jag inte har läst fel så handlade väl tråden om just 27Mhz och på den frekvensen funkar väl inga mobilappar, eller?
 

Harri & Maria

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
11866
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Snacka om ungdomsminnen
På 70-talet fanns pr-radion i var och varannan bil
Har några liggande i källarn
Man skulle kanske sätta in en
Finns det någon som har några erfarenheter på senare tid?

MVH Harri
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Visst vore det praktiskt med 27 MHz komradio i bilen.
Men det finns 40 kanaler att välja på och AM eller FM.
Kunde Svenska husbilsägare som är intresserade av komradio komma överens om frekvens och trafiksätt så vore saken enkel.

Om många föreslår FM så är det alltid någon som har en gammal radio med AM och tycker att en annan frekvens är bättre.
Föreslås AM så att gamla 27 MHz radio kan användas får vi reda på att FM är bättre....

Jag har följt en del trådar i ämnet men inte kommit fram till något bra ang frekvens och trafiksätt.

Så vi sätter ett frågetecken där???


Vad kan man använda komradion till då?
Kanske ropa på hjälp om man har blivit stående på halkigt gräs och behöver bogseringshjälp, träffa andra på en ställplats, lite underhållning på långa vägar, få trafikinforamtion, där någon som kommer in i ett vägbygge sänder info och de som hör kan välja annan väg. Med en handapprat tillgänglig får man förbindelse mellan bil och med familjen som ev gått en promenad på fjället.
Kanke är det viktigast och mest brukbart för de som kör i glesbygder?
Mer????


de
SM4FPD
 
F

F.d. 53170

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Du har exakt samma åsikt som jag, Jag föreslår kanal 10 som uppropskanal, och medlemsnummret som annrops signal.
 
F

F.d. 50100

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Vad jag har förstått så är kanal 10FM alla husbilars passningskanal.

Runt omkring i Sverige sitter många radiooperatörer stationärt och pratar på kanal 24USB. I Storstockholm är det mycket trafik på kanal 23FM då den lokala radioklubben Pristo håller till där.

Inte alla apparater klarar av USB (Upper Side Band). För detta behöver man en station som är byggd för SSB (Single Side Band).
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Det betyder då: 27,075 MHz FM
Förekommer någon trafik då?

de
Roy
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Vilka minnen, jag har fortfarande kvar min gamla Sommerkamp 664 i Gararget och tittar på den ibland. :)
Tyvärr fungerar inte mikrofonen längre, så det är väl snart dags för sista resan...

//Stefan
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

En mic är väl en baggis att fixa. Eller är det ingångssteget som är paj?
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hejsan!Jag har en President Jacksson komradio liggande o när jag kollade den senast så slog den inte över till sändning?Testade 2st micar o inget hände? Undrar nu om det är värt att laga o i så fall vem man kan lämna den till?:confused:
 
F

F.d. 50100

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

President Jackson är en fin radio. Klart värd att reparera.

Jag vet ingen som kan laga den men kolla på forumet www.27mhz.se om det finns någon som kan hjälpa dig.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

En mic är väl en baggis att fixa. Eller är det ingångssteget som är paj?

Klart den går att reparera, men det händer väl inte så våldsamt mycket på AM-bandet längre. Så jag vet inte om jag orkar felsöka problemet...

//Stefan
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

President Jackson är en fin radio. Klart värd att reparera.

Jag vet ingen som kan laga den men kolla på forumet www.27mhz.se om det finns någon som kan hjälpa dig.
Hej igen!Har försökt gå in på sidan men det verkar som länken inte funkar? Komradion har am-fm- ssb bla så den kanske är värd att kosta på några kronor?Felet är som sagt att när man försöker sända så händer det inget alls!Då jag är dåligt insatt i detta vill jag inte greja själv.Undrar hur omkoppling mellan sänd o motagn funkar?Är det något litet relä eller dyl som styr detta? I så fall hur dyrt kan det vara att fixa?:confused:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Kan nog vara så att någon har försökt sända utan inkopplat antenn. Då är risken stor att det händer något i slutsteget. Troligen bränd transistor.
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Tack för svaret! jag har haft radion sen den var ny o den har aldrig använts utan antenn.har använt den både som bas o i bil o båt med olika antenner.När vi sålde båten så blev den liggande några år! Jag testade den för ett år sedan o det va då jag märkte att den inte sände? Den står kvar på mottagning även vid sändning?Jag har inte kvar antennen så jag kan inte kolla närmare vad som hänt? Det måste ju finnas något som styr mellan sänd o mottagning?Talade med någon förra året som trodde det kunde bero på oxid pga den varit monterad i båten?:confused:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Tack för svaret! jag har haft radion sen den var ny o den har aldrig använts utan antenn.har använt den både som bas o i bil o båt med olika antenner.När vi sålde båten så blev den liggande några år! Jag testade den för ett år sedan o det va då jag märkte att den inte sände? Den står kvar på mottagning även vid sändning?Jag har inte kvar antennen så jag kan inte kolla närmare vad som hänt? Det måste ju finnas något som styr mellan sänd o mottagning?Talade med någon förra året som trodde det kunde bero på oxid pga den varit monterad i båten?:confused:

Kanske läge att öppna micken och kolla med ett mätinstrument om sändaromkopplingen fungerar. (Kanske enklare om man har ett schema för då borde man kunna se vilka stift som går till omkopplingen.)
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Tackar! Skall koll detta.Sitter omkoppling från motagning till sändning i micken?Har prövat 2st originalmic o en turner +2 som jag använde hemma.Om jag minns rätt så klickade det i radion när man sände o en lampa som visade sändning tändes? Nu händer inte något o den fortsätter att ta emot?Skall mäta micen med ohm mätar.:cool:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Tackar! Skall koll detta.Sitter omkoppling från motagning till sändning i micken?Har prövat 2st originalmic o en turner +2 som jag använde hemma.Om jag minns rätt så klickade det i radion när man sände o en lampa som visade sändning tändes? Nu händer inte något o den fortsätter att ta emot?Skall mäta micen med ohm mätar.:cool:

Omkopplingen sker troligen i ett relä inuti radion men reläet styrs från sändarknappen.
 
Toppen