• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur laddas batterierna ?

Kohp

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Härjedalen
HBK-Nr
34049
Medlemskap
2023
Hejsan. Jag är ny i forumet och dessutom nybörjare som husbilsägare då vi köpt en liten bättre begagnad Fiat, Roller Team, årsmodell -04. Jag har gjort en djupdykning i de böcker som följde med i köpet men inte fått kläm på hur laddningen funkar. Är det så att när 220 voltskabeln används så laddas enbart bodelsbatteriet ? När bilen körs, laddas enbart ” bilbatteriet” eller både och ? Nån bussig som kan förklara samt även tipsa om en vettig uppgradering. Vore väl bäst om båda batterierna laddades oavsett om bilen körs eller är inkopplad på 220 volt kan jag tycka.
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det blir nog att ta fram elschema + kolla vilka "extra" installationer som tidigare ägare gjort. Det brukar sitta en Schaudt Electroblock som knutpunkt för det elektriska, men det finns säkert andra fabrikat också.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag hade samma problem, hittade inget i instruktionsboken. Med en voltmeter mätte jag batterierna både med avstängd motor & när den gick. När motorn gick så ökade spänningen, alltså laddades samtliga batterier. Samma gjorde jag med husbilen kopplad till ett vägguttag & utan. Jag kom fram till att både bil- & bodelsbatterier laddades när motorn gick eller 230-volten ar ansluten.
 
Senast ändrad:

Kohp

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Härjedalen
HBK-Nr
34049
Medlemskap
2023
Tack för svaren, konstaterade idag då bilen stått med 220 voltkabeln inkopplad i en vecka att det lyste så vackert i bodelen, så där fanns det kräm. Sämre dock när jag vred på startnyckel. Ett litet klick var vad batteriet orkade med vilket tyder på att bilbatteriet inte laddas. Funderar nu på att montera en laddare som kopplas in i samband när jag kopplar in 220 voltsladden. Laddaren ansluter jag direkt på bilens startbatteri. Rätt eller fel tänkt ?
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
På min Adria 2012 laddas enbart bodelsbatteriet när 220 v är inkopplad. När jag kör laddas både bil & bodelsbatteriet. Din andra fråga får kunniga svara på.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Om du har ett fräscht startbatteri, inget larm och inga knasiga inkopplingar som t.ex. stereo som står i standby även när tändning är av, då skall du inte behöva ha någon ständig laddning på startbatteriet. Underhållsladdning från elektroblocket skall vara tillräckligt. Att det bara säger klick när man vrider på nyckeln kan ha många orsaker - en multimeter för 99kr från macken är oumbärlig når man har en gammal husbil.
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Jag är inte kunnig på el men jag har erfarenheten av att Fiat Ducato 1999 kan ha bekymmer med jordkoppling. Två Fiat proffs verkstäder missade detta och byte generator. Den sista av dessa tog sitt ansvar och vi fick pengarna tillbaka.
Vi fick hjälp via sonens kompis som fattade galoppen.
Det sade också klick för oss när vi skulle starta.
 
Toppen