• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lätt är det att sälja?

S

Sören-6830

Guest
På Blocket finns idag drygt 4600 husbilar med begärt pris över 500 000:-. Man undrar hur många som säljs inom rimlig tid, det kan inte vara helt lätt att få uppmärksamhet bland alla dessa.
Någon som har erfarenhet?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är väl så att ju dyrare desto svårare. Skall man betala 1/2 - 1 mille så skulle jag känna mig tryggare att handla från en firma.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Ganska tydligt att det är köparens marknad. Den som är riktigt fräck kan säkert göra bra affär nu.
 

Åke o Maria

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
19597
Medlemskap
2024
En begagnad personbil som är 3-4 år kan man få för halva nybilspriset.
Snart kanske en husbil eller husvagn har nått samma värdetapp.
Köparnas marknad inte bara på husbilar och husvagnar, även boendemarknaden börjar bli köparnas marknad
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hur stor andel av dessa 4600st är nya och säljs av företag?

När vi sålde vår förra husbil, nu är det visserligen 1,5år sedan, annonserade jag enbart i en sluten grupp på Facebook. Bilen såldes på en vecka.

Har lite svårt att se kopplingen mellan personbil och husbil med avseende på värdetapp när merparten av kostnaden för en husbil ligger i förädlingen av bodelen som inte slits i samma takt/omfattning som motor/drivkina mm. Finner jämförelsen aningen haltande.
 

StigenskogEkman

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
22843
Medlemskap
2022
Dom måste gå som smör för precis nu var det 4298 st husbilar över 500 loppor. :)
4052 står hos handlare så det verkar vara så att vi inte prioriterar att försöka sälja själva..
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
På Blocket finns idag drygt 4600 husbilar med begärt pris över 500 000:-. Man undrar hur många som säljs inom rimlig tid, det kan inte vara helt lätt att få uppmärksamhet bland alla dessa.
Någon som har erfarenhet?

När jag letar bil eller husbil börjar jag med att titta brett och leta upp en eller flera modeller som passar mot våra krav. Sedan bevakar man just dessa modeller och då spelar det ingen roll om det är 1000 eller 100000 som är till salu totalt sett, man får ju de intressanta serverade till sig.
Vår husbil (under 500.000) sålde vi på Blocket på 3 veckor i höstas tack vare att priset var realistiskt. Har sett de som försökt sälja motsvarande husbilar för 25% mer än vi gav för vår 5 år tidigare…. Klart det är svårt stt sälja då!
 
R

RobbeS

Guest
Med straffskatten som införs på nya husbilar nu i Juli så borde efterfrågan på begagnat öka markant. Så jag tror att det kan bli säljarens marknad ett tag framöver.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag tror inte skatten påverkar trycket på begbilar eller nybilar speciellt mycket.
Även om nya skatten svider onödigt så är det småsummor i sammanhanget när man har både sikte och budget inställt på en bil i nybilsklass. Har man dessutom inte bilen påställd hela året så blir det ännu mindre pengar det rör sig om.

Lite svängningar kan man säkert se i statistiken i nybilsförsäljningar men den beror troligen mest på en förskjutning av nybilsförsäljningen när den extremekonomiske byter till ny något tidigare för att komma på den här sidan strecket.

Rent teoretiskt skulle faktiskt begbilarna t.o.m. kunna gå ner i pris ett tag som en konsekvens av att "många" byter till ny bil samtidigt innan skattehöjningen slår igenom.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Tröghetsfaktorn ligger väl kanske i, att den eventuellt intresserade köparen redan äger en husbil...
Inte så lätt att få till en snabb affär i det läget.
Har man tur som säljare hittar man någon intresserad, som är första-gångsköpare med ordnad ekonomi.
Svårt läge om man vill sälja för att försöka "byta upp sig". Går själv i dom tankarna, men har inga
direkta förhoppningar att lyckas. Fast osvuret är ju bäst, mirakel inträffar ju som bekant ibland...
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Det är också många dåligt formulerade annonser med få bilder. Det förekommer att varken motorstorlek eller miltal framgår av annonsen
Tomhof
 
F

F.d. 53602

Guest
Jag har försökt sälja min Pilot sedan november 2017 den har gått 1600 mil (årsmodell 2013) och är som ny, köpt för över 800 000kr idag är det tänkta priset 640 000kr och även det förhandlingsbart, känns som det blir min sämsta affär jag någonsin gjort. Luften verkar ha gått ur husbilsmarknaden
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Håller med Michael S. Vår husbil hade ett nypris på 1.250.000kr 2016. Jag kommer troligen att lägga ut den för 850.000 efter sommaren. Mer än så räknar jag inte med att få på dagens marknad.
 
F

F.d. 53602

Guest
Har också börjat förstå att det är nog är en prisfråga i det stora utbudet som finns idag, på marknaden kommer sänka priset till 550.000 (förhandlingsbart) så får vi se om någon är intresserad.
 
F

F.d. 53814

Guest
OBS, Jag vet inget om företaget men,
Standardtipset är att kolla bolag och ägare på t ex allabolag.se
Om det ser ekonomiskt bra ut så kanske det är ofarligt, är ekonomin krasslig ska man nog avstå.
Lämna aldrig bort ägarbeviset, gula lappen.
Lämna aldrig alla nycklar.
Lämna helst inte bilen utan visa upp den för spekulanter själv.
Räkna med att du kommer att bli utsatt för något skumt så att du är lite vaken.

Inget av ovanstående garanterar att du inte blir lurad.
 
Toppen