• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur kör du?

F

F.d. 2549

Guest
Jag sitter här och funderar kring hur jag körde bil i ungdomens dag och hur jag kör idag. Naturligtvis kommer även tankarna kring hur jag tänker nu och hur jag inte tänkte när jag var ung. Hur jag körde vid min uppkörning till körkort kan jag ju lägga in här. Det blir en kopiering ur ”Mina memoarer” som är skriven i tredje person och som handlar om min bror och mig. (Det är jättekul att skriva och fundera kring det som varit.) Efter inslaget av uppkörningen kommer jag att ställa en fråga – det är ju så populärt med frågesport här i spalten. Lycka till Kingen – bland andra.

***



Något år efter fader Hugos bilinköp var det dags för Claes att ta steget in i körkortsåldern. De första körlektionerna fick Claes av Hugo. Teoretiskt visste Hugo hur det skulle gå till att framföra en bil och han försökte förmedla dessa kunskaper så gott det nu gick. En viss kunskap hade Claes tidigare förvärvat som passagerare hos sin far, men denna lärdom var snarare hur man inte borde framföra ett fordon. Även negativa kunskaper kan vara betydelsefulla vid inlärning och med detta som grund plus fyra timmars körlektioner vid Johanssons bilskola var det dags för teoretiskt prov och uppkörning inför en ingenjör, som denna ”domare” kallades. Teorin gick bra och så var det dags för körprovet. Claes fick besked på färdväg och så gav de sig iväg. Vissa fickparkeringar och andra lite svårare manövrar beordrade ingenjören under resans gång, men inga kommentarer gav han på de utförda proven eller på bilens framförande under själva färden. På Norra Vallgatan – en ganska bred genomfartsled i Malmö – hamnade Claes bakom en bil som höll strax under 70 km/tim. Eftersom Claes inte ville bli underkänd för harhjärtad körning så gjorde han en snabb omkörning och kom upp i drygt 80 km/tim under själva omkörningen. Efter detta var det närmast en transportsträcka till den avslutande parkeringen. Ingenjören bad Claes stänga av motorn; han tittade på de anteckningar han hade gjort under färden och så gav han sin betraktelse över uppkörningen:
– Ja du, körningen var det inget fel på. Du behandlade bilen väl och tog nödig hänsyn till dina medtrafikanter och jag förstår att du vinnlägger dig om att växla och framföra fordonet utan ryck eller häftiga rörelser, vilket är hedervärt och dessutom behagligt för passagerarna, men det gick emellanåt åt helvete för fort. Omkörningen på Norra Vallgatan var i häftigaste laget, men lovar du att ta det försiktigare i fortsättningen så skall jag ge dig godkänt och du kan hämta ut ditt körkort om ett par dagar.

Då var det dags för frågan: Varför tog inte ingenjören hänsyn till att jag gjorde en omkörning i över 80 km/tim och kuggade mig för detta? Ingenjören var inte mutad och han var inte en god vän till mig.


***

Åter till nuet.
Det är väl inte bara jag som har tankar kring bilkörning och naturligtvis är inte mina tankar och idéer de rätta och riktiga för alla mina läsare. Låt oss resonera om fel och brister och även om deras motsatser i andras beteenden och tankar kring bilkörningen. Även små egna tips om säkrare framfart är välkomna. Kanske resultatet kan göra inte bara mig klokare och säkrare som bilförare.
Jag börjar lite lätt med två exempel på hur jag tänker när jag sitter bakom ratten. Att använda halvljus under dagtid kom ju till för att man lättare skulle upptäcka andra fordon. Detta innebär att den som kör med släckt belysning blir inte observerad lika lätt av medtrafikanterna, vilket ibland får obehagliga konsekvenser. Jag tittat alltid efter motorcyklar, som kör för fort och med släckt belysning. När jag gör så upptäcker jag även alla er andra. En mycket god idé som jag ser det.

När jag, trots att jag håller lagstadgad hastighet och kör på väg där det inte finns någon ”vägren” att köra på, blir upphunnen av en annan bilist som dessutom håller alltför kort avstånd till framförvarande (min bil), då blinkar jag med bromsljuset och om inte det hjälper så släpper jag gasen tills jag håller en hastighet som är lämplig med hänsyn till avståndet till den bakomvarande. Den bakomvarande brukar förstå vinken.
Plats för kommentarer – gärna dräpande, jag klarar det.
:mcride:

Farbror Claes
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hur kör du?

Hej Claes, om jag minns rätt så var det på den tiden ingen hastighetsbegränsning på Norra Vallgatan.
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Hur kör du?

Du har så rätt Gunnar.
Det var tider det.
Claes
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du?

Hej Farbror Claes. Det faktum som enar ALLA mänskliga varelser, oberoende av Ålder, KÖN, RELIGION, EKONOMISK Situation eller ETNISK bakgrund, är att innerst inne tror
vi ALLA att vi är en bättre BILFÖRARE än alla andra.

Tjinge ling Hasse P.:cool:
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Hur kör du?

Inte anser jag att jag är en bättre bilförare än många andra, men nog funderade jag åt det hållet när jag var på gång att ta svenska rekordet från en viss CeGe Hammarlund. Jag vill inte påstå att jag har blivit så mycket klokare med åren, men däremot en aning mera insiktsfull.
Sen kan man ju diskutera vad det innebär att vara en bra bilförare. Det där kan vi ta upp när vi sitter på någon ljugarbänk (sanningsbänk) vid en träff i Husbilsklubbens regi. Den där bänken kommer sannoligt att vara välbesatt.
Att du tog i i din kommentar är jag medveten om, men det är sådant som ger en kraft att svara och diskutera. Som gammal "stridsvagnsförare" (själv körde jag en enkel KP-bil i det militära) kan du väl komma med något gott råd i trafiken - kanske det kommer en kommentar i så fall.
Må gott Hasse P
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du?

Hittade den här skylten på en servicebil på Manhatten, ett ställe jag definitivt inte skulle vilja köra något annat än stridsvagn.
/Nisse

b_204735.jpg
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du?

Jodå farbror Claes instämmer ,här kommer ett råd som jag alla bör ta med i trafiken.
Var Ödmjuk mot varandra !
Ps, Det var inte min andemening med att ta i.
Tjinge ling Hasse P.:santa1:
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du?

En liten sak som jag brukar använda mig av när jag är ute och kör är "tre sekunder till framförvarande".

Ta ett siktmärke när den framförvarande passerar ett streck på vägen eller vid vägkanten och räkna ettusenett, ettusentvå, ettusentre. Om du har passerat märket innan du kommer fram till ettusentre ligger du för nära för att kunna bromsa om det händer något. Med husbil får man nog räkna till ettusenfyra, man tittar ju gärna på det som finns runtomkring också.

Det är märkligt vad ofta man inte hinner räkna längre än till ettusentvå innan märket passerats:confused: undrar vad det kan bero på :rolleyes:

Hälsn EssoJ
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Hur kör du?

Hej EssoJ!

Om du kommer för nära framförvarande bil, så beror det på att din koncentration är otillräcklig. Då framkommer nästa fråga: Varför är du okoncentrerad? Titta till höger i passargerarstolen. Sitter där inte någonting som pratar på och därmed splittrar din koncentration på två saker. Att mannen inte kan göra två saker samtidigt kan man skämta om, men här handlar det om liv eller död. Gör som jag har gjort. Sätt upp en skylt: Samtal med föraren förbjudet.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2900

Guest
Sv: Hur kör du?

jag läste dina rader och jag har gått ungefär samma väg i ungdomen med snäll besiktningman och efter det direkt världbäst i att stå på. En härlig tid men nu är det bästa taget , men det märker man knappast själv. En sak som var bra och man fick lära sig var paragraf 37 eller om det var 39 vore kul om nån senior kommer ihåg hur den löd. den täckte det mesta , sen kan alla bedöma om man kör som den lär.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du?

fritt och spontant ur minnet lyder det så här;

"Trafikant skall iaktta den omsorg och varsamhet som till förebyggande av olycka betingas av omständigheterna, trafikant skall också visa hänsyn till de som bo eller uppehålla sig vid vägen så att olägenhet för dessa icke uppstår"

tror att det var §39 i Vägtrafikkungörelsen

kanske det inte stämmer helt, skulle vara som att be mig att skriva ner trosbekännelsen, men jag vill mena att den i huvudsak överensstämmer med det jag lärde mig för 38 år sedan när jag tog mitt första körkort och som jag försöker leva efter i trafiken
 
Senast ändrad:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du?

kollade på nätet och den gamla förordningen är omskriven
återfinns i SFS (Svensk Författningssamling)
den heter Trafikförordning (1998:1276)
den "gamla" texten återfinns nu på följande plats;
(kopierat från http://rixlex.riksdagen.se/htbin/th...W}=format=THW&${THWURLSAVE}=50]11682024501072)

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanterGrundbestämmelser1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta denomsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
Trafikanten skall visa särskild hänsyn motbarn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor elleruppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighetsamt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs ionödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.
Slut klipp

Precis som gamla Psalmboken o NT är texten moderniserad i nuvarande skick men innebörden är densamma
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Hur kör du?

Var det följande lydelse du tänkte på? Den skulle man kunna utantill.

Vägtrafikant skall iakttaga den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna.
 
F

F.d. 2900

Guest
Sv: Hur kör du?

det var bra gjort att få fram den så fort men nu blir det svårt att köra efter den , men jag sätter upp den på fruns plats i bilen eller tvärs om ,när hon kör ska jag läsa för henne så ska det nog gå bra. En bra paragraf som tyvärr inte används längre. Är det några i klubben som åker skoter, det har kommit snö i lofsdalen o funäsdalen över 30 cm. Då kanske vi ses där.;)
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du?


Hej Esso J.

Det är väl så att om man håller hastighetbestämlserna
och håller avstånd, så blir man omkörd hela tiden.
Då får man ju börja om att räkna igen.;)


ÅKE 65 :mcride:
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du?

Hej Åke 65
Nog är det så, men så växlar ju utsikten hela tiden :D man få se många olika bilar.
Hälsn EssoJ
 
P

PAM 97

Guest
Sv: Hur kör du?

Hej du Farbror Clas det är tydligen ingen som vågar tala om hur ni körde i ungdomen, jag kan inte tänka mig att alla var så snälla o laglydiga,nog med det , jag själv var åt det vilda hållet exraggare som man är o skällde på alla som var i vägen,men nu har man blivit gammal o bäst på vägen:twitcy: så nu gapar man på alla som kör som biltjuvar medan tar det lungt själv:wideeyed: det blev så när vi köpte våran husbil:wink: :wink:
 
F

F.d. 5092

Guest
Sv: Hur kör du?

Hur körde dom förr?
En mycket god vän ägde en volvo duett modell Ä. Föraren körde från söders höjder i Stockholm till Bromma flygplats, ca 2 mil på 12 minuter. Genom hela stockholm och dessutom använde han inte broms eller koppling på hela vägen utan enbart gaspedal och växelspak. Han växlade med hjälp av varvtalet. Dumdristigt eller skickligt ? avgör själv.
Själv satt jag bredvid.det var nog dumdristigt, men vi är fortfarande bästisar.
lasse b:)
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Hur kör du?

det låter som han lärde sig på televerket. Ett vanligt nöje när man körde telegram. Då fick vi dessutom köra genom gamla sta´n och det var många tanter som hoppade upp på trottoaren när vi kom gasande i gränderna.
 
Senast redigerad av en moderator:

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du?


Ja tiden går.

Min första bil en FORD Cab -47.(gick på 50-60 % motorfotogen )
Mitten på 60 blev det Amazon Sport.Jobbade i Stockholm så det var Masrally varje helg,då var det att inte komma hem sist.Och att ligga efter en bil var det aldrig tal om.
Alltid först.Skulle alltid vara två svarta ränder vid start.
Byte motor koppling,växellåda var rutin.(farfar bilvekstad)

Ja idag! Behöver jag inte ligga först,kommer fram ändå lika fort.

Åke65
 
Toppen