• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur gör ni med fuktiga handdukar?

F

F.d. 4454

Guest
I somras när vi var ute för första gången i vår husbil så var det inget större problem med att få fuktiga handdukar torra utomhus, men nu ska vi åka iväg på en lite längre resa ner i Moseldalen om några veckor och då funderar jag på hur jag ska få handdukarna torra efter dush m m. Det finns ju inget klädstreck "inomhus". I garaget går det ju att gillra upp en lina, men där är det ju inte särskilt varmt, så det kommer det nog att ta lång tid att få något torrt.

Hur gör ni andra? Är det någon som har något bra tips så är jag tacksam att få ta del.
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Hur gör ni med fuktiga handdukar?

Vi ,som har truma brukar sätta på värmen och öppna ventilen i badrummet på max och hänga handdukarna där. Behövs inte värmen i övriga delar av husbilen kan man stänga övriga ventiler.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hur gör ni med fuktiga handdukar?

Vi har haft bägge typerna av värmesystem och har aldrig haft något problem med att få handdukarna torra höst/vinter/vår. Hänger bara upp dom på sina krokar, precis som hemma, och så är dom torra efter någon timme.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Hur gör ni med fuktiga handdukar?

Vi hänger upp handdukarna med en klämgalge i duschen. Torkar utan extravärma över natten även under den kalla årstiden.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Hur gör ni med fuktiga handdukar?

Tänk så underbart. Ni skall iväg utomlands, första gången med husbilen? Det som ni ser som problem är att torka handdukarna. Fullständigt underbart. Många andra brukar fråga och planera en otrolig massa, ni undrar över handdukarna. Ta det lugnt handdukarna torkar bra, allra snabbast med luftburen värme. Vi använder en expanderbar duschstång på toa, där hänger vi torktvätt om de inte får plats på hängarna i duschrummet. Handuksproblem
och annat som känns krångligt löses bäst under resans gång med sunt förnuft, påhittighet och glatt humör som är inställt på äventyr.

Lycka till och trevlig resa.
 
F

F.d. 4454

Guest
Sv: Hur gör ni med fuktiga handdukar?

Det som ni ser som problem är att torka handdukarna.................

Det finns ju mycket att tänka på inför resan, men de stora frågetecknen tror vi att vi redan har fått utklarade genom att läsa mycket på detta underbara forum. Tack för lyckönskningarna. Det ska bli väldigt spännande att komma iväg.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hur gör ni med fuktiga handdukar?

Det finns så många platser att hänga handdukar även inne i bilen, de stör inte när man kör, och torkar snabbt.
Man kan ordna en tvättlina tvärsöver sängen, från en luck-knapp till en annan eller sätta dit små mässingskrokar. Eller som vi gjorde, sydde fasta länkar på 2 handdukshörn och kan således hänga de på luckknapparna i övre skåpen.
Dessa behövs om man fricampar och har mycket tvätt som man inte kan hänga ute vid regn eller fortsatt resa.

Lycka till
hälsn jyrkla/274
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Hur gör ni med fuktiga handdukar?

Hej Karin o Conny
Vad spännande för er att komma iväg, lycka till.
På er fråga kan jag upplysa om att jag såg en fiffig grej på ELMIA-mässan.
En riktig handdukstork som man ansluter permanent till befintligt varmluftutsläpp. Den består av ett vertikalt rör. I nedre delen ett vanligt luftutsläpp, i övre delen två svängbara horisontella "handduksarmar" som i underkant har en slits där varmluften kommer ut. Detta är ett Trumatillbehör som enligt utställaren kan beställas hos en husbil/vagnförsäljare. Pris: 850:- inkl moms.
Trevlig resa
 
F

F.d. 3426

Guest
Sv: Hur gör ni med fuktiga handdukar?

Sen kan man ju använda microfiberhanddukar. Det svåra för mig har varit att hitta tillräckligt stora som samtidigt är någorlunda sköna att använda. Köpte ett par ljusblå från CO som är tänkta för att torka husdjur. Dom måste man lite försiktig dutta med för att inte skrapa ihjäl sig. ;-)

Tips på sköna microfiberhanddukar önskas.
 
F

F.d. 3778

Guest
Sv: Hur gör ni med fuktiga handdukar?

Vi använder sidenhanddukar (siden/bomull) när vi är ute på våra cykelsemestrar. Handdukarna
tar liten plats, suger upp vattnet bra, torkar snabbt och det blir ingen sur lukt i dem. Även
bra att ha med till stranden. Jag kan verkligen rekomendera dessa.
Finns bla hos www.sidenselma.se , i 2 storlekar 80 x 40 för 38,- eller 80 x 140 för 98,-
Inger o Anders
 

JoYLos

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
2066
Medlemskap
2024
Sv: Hur gör ni med fuktiga handdukar?

Hej
Nu är det flera månader sedan ni ställde "handduksfrågan" och ni har säkert kommit på en bra lösning. Men jag vill ändå berätta vad vi skaffade på en mässa och som har kommit till bra användning. Tex när vi kommit in från en regnig golfrunda! Det är en: flexi air-o-dry mobilt torkskåp. Hoppfälld tar den liten plats och bara att veckla upp o hänga in kläderna och slå på fläkten. Titta på deras hemsida www.perago.nu Kan även rekomendera deras vaccumpåsarna men kanske inte i husbilen för man behöver ha en dammsugare till dem och det har inte vi med oss i bilen, men annars så är dom toppenbra.
Yvonne
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Hur gör ni med fuktiga handdukar?

när vi var i Italien för ett par år sen hittade vi tvättlina med sugkoppar. Det blir tre hängplatser.Men kan justera i lagom längd. den hänger i duschen när vi åker o på husbilens yttervägg när vi står still.
Kan inte ta kort på den för husbilen är i Örebro på lagning....
/Cecilia
 
Toppen