• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur gör man med insulinsprutor?

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Jag ska vara i Portugal i vinter och räknar med att åka ner runt den 1 nov-15, men jag har ett problem som diabetiker, nämligen hur kan man få tag på injektionspennor där nere? Jag räknar med att vara borta inära 6 månader så jag måste ha påfyllning på något sätt alternativt ta med 185 sprutor för dagen och ett mindre antal för natten. Men det medför kylproblem etc.
Vet ni hur man gör det på smidigaste sätt?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur gör man med insulinsprutor?

Insulinpennorna tillverkas av internationellt verksamma bolag och finns att köpa även i Sydeuropa, men sannolikt blir det rejält dyrt där du inte åtnjuter de svenska läkemedelsförmånerna. Tala med Försäkringskassan om man kan tänkas betala ut ersättning för inköp av insulin utomlands. Eller alternativt köp en Waeco kylbox till ditt lastrum.

aake
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Sv: Hur gör man med insulinsprutor?

En kylbox har jag , men det skulle vara betydligt enklare och säkrare om man kunde få ta ut insulin där nere. Men eftersom jag inte har obegränsade resurser så kanske kylboxen får vara fylld vid utresan.
I övrigt så ser jag fram mot tiden där nere, men skulle velat ha en hund som sällskap :)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Hur gör man med insulinsprutor?

Om det är förfyllda insulinpennor du använder, kan du ju gå över till penna som laddas med 3ml ampuller och lösa spetsar. Det blir mindre skymmande. Eller varför inte gå över till insulinpump, helt suveränt. Jag använder insulinpump sen 6-7 år och vil inte gå tillbaka till sprutorna. Visserligen blir infusionsseten m.m. rätt skrymmande men behöver ju inte förvaras i kylen.
Göte J
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Hur gör man med insulinsprutor?

Jag tar ut pennor för 7 månader, eftersom jag inte har plats för dom i kylen så får dom ligga i ett skåp. Så har jag gjort i 8 år utan problem
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Sv: Hur gör man med insulinsprutor?

Hur gör du med kylan till pennorna om du förvarar dem i ett skåp? Kanske du har kyla i skåpet på något sätt ?
Jag tänker på att det ju kan vara ganska varmt där nere
MVH
Ronny
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Hur gör man med insulinsprutor?

Det är vinter här nere också, på vintern. Tyvärr inte så många plusgrader från slutet av november till mars. Det är skönt i solen men kallt i skuggan.
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Sv: Hur gör man med insulinsprutor?

Först, Jag är väldigt glad över de svar jag fått, för de hjälper mig med att lösa problem som jag har tänkt på under en tid. Så ett uppriktigt TACK till er alla för att ni engagerar er.

När jag var i Aviero på 80-talet så sa hotellägarinnan att det normalt var ca 10 grader på natten och 18-20 grader på dagen.
Jag räknade med att nere på Algarve så borde det ju vara något varmare !?

Men hur som helst jag är glad om jag kan förvara sprutorna bra coh att vädret ändå håller mig på bra humör. Jag behöver det oerhört då min hustru efter 49 år har avlidit i april, och jag går ännu i en mental dimma som jag hoppas ska lätta något där nere.
Men jag är klar över att man inte kan rymma från problem. Medicinskt så måste jag ju klara av tiden där nere om jag ska ha något ut av alltihopa.
 
Toppen