• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fungerar CoPilot?

classe273

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Jag använder CoPilot RV med blå ikon eftersom jag uppfattar att den är gjord för just husbilar.
Vet inte om den är så mycket bättre, men jag är mycket nöjd.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ok tack, den röda heter Copilot HD Europa 259kr, Blå Copilot caravan Europa 379kr, den grå Copilot GPS ,denna version kan man kör gratis version (nordiska kartor) annars kostar kartor 269kr ,röststyrning 129kr, trafik 75kr.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ett litet tips för att snabba upp inläggning av POI-filer i CoPilot i Android miljön (det går säkert att åstadkomma något liknande i IOS-världen, iPhone/iPad, men jag är alltför dålig på den miljön).

1. Använd ES Filutforskaren, kan laddas ner på Google Play. Hämta din POI-fil, direkt via din mobila enhet, eller med laptop och flytta t ex till Dropbox eller liknande tjänst som du kan komma åt via ES Filutforskaren (Cloud under Nätverk i ESF menyn)

2. Skapa en genväg i ES Filutforskaren:
Klicka på de tre strecken uppe till vänster, menyn fälls ner - klicka på/öppna Favoriter, klicka på Add
Du får upp en ruta "Lägg till en favorit" - skriv in Plats lika med följande sträng:

/storage/3536-6531/Android/data/com.alk.copilot.mapviewer/files/EU/save

(Siffrorna 3536 etc är mitt SD-kort, du kan ha en annan beteckning. Dessutom, har du kartorna på internminnet blir början av strängen annorlunda. Det säkraste är att gå manuellt hela vägen till save-mappen och notera ner strängen. Den syns i överkanten, du kan dra strängen fram och åter så är det lättare att skriva av).

Du får också sätta ett namn på favoriten, jag kallade min CoPilot:

Screenshot_20180403-194219_ES File Explorer.jpg Screenshot_20180403-195414_ES File Explorer.jpg

Så här ser det ut när favoriten registrerats:

Screenshot_20180403-194250_ES File Explorer.jpg

När du nu startar ES Filutforskaren och ska till CoPilots mapp save är det bara att klicka på Favoriter, där ligger den nya genvägen/Favoriten "CoPilot" (sist i listan). Bara att klicka så är du där med blixtens hastighet.

Detta ersätter klickandet mapp efter mapp i första delen av min Instruktion under Filer här i forumet.

Jag lägger upp även detta inlägg som en instruktion under Filer.
 
Senast ändrad:

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Har provat Copilot ett par dagar och den känns bra men nu när man trodde sig tagit ett beslut så ser jag att det finns fler versioner. Bla en som verkar vara framtagen för husbil men det verkar inte som den är mest använd , någon som har några argument för den eller andra versionen?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag har aldrig provat RV varianten (Truck tror jag väljer onödiga omvägar, långtradarvägar), så jag ska väl inte tycka för mycket. Men, jag har heller aldrig känt behov av det. Den grå fungerar alldeles utmärkt för mina 4250 kg!
Dessutom använder jag appen flitigt i personbilen.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Den röda HD ,vad är skillnaden?
Jag har bara skummat CoPilots beskrivning, men en särskild funktion är att du registrerar mått inklusive höjd samt vikt på husbilen, vilket sedan styr vägvalen, t ex med hänsyn till viadukter, broar med med begränsningar, mm.

Här kan du läsa mer i detalj:

Caravan Navigation App | CoPilot Caravan

Edit: Mittåt, det verkar som om den röda enbart är premiumvarianten, dvs du får med alla options (i den grå varianten) redan från början, något du köper in-app för den grå (efter 7 dagars test/trial). Det är den blå RV-varianten jag beskrev ovan.
 
F

F.d. 22252

Guest
På IGO kan man välja husvagn vilket jag gjorde utan att köpa på mej fler tillägg, kan sånt fungera på COpilot som jag funderat lite på. Men ska man verkligen ut och åka så ska man nog ha rätt version det som man sparar på frustation och bränsle är värt varenda krona, man ska nog inte spara på pengarna där. Sen väljer jag alltid lätt när den ska välja rutt, viktigt att kolla att inställningar för motorvägar osv. ligger kvar när man lägger ny rutt, verkar som att många nollar inställningar man gjort så man hamnar på betalvägar gratis maps gör ju alltid det verkar som ett samarbete....
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
I CoPilot kan du skräddarsy ett antal profiler som du namnger själv. Inför varje navigation kan du välja vilken profil du vill använda. Det är också ganska lätt att byta profil under pågående navigation. Välj bara: inställningar - ruttprofiler - välj önskad profil - <.
Leif Torså
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag har kört CoPilot i måånga år (10-15 år), och aldrig själv initierat en säkerhetskamerauppdatering. Vad jag kan förstå kommer de med vid kartuppdateringar - karta plus standard POI och säkerhetskameror. De som visas när jag navigerar är i vilket fall korrekta, och de flyttas/sätts väl upp relativt ofta?

Men jag kan ha fel och glömt, jag har inte grävt i frågan.

Edit: Nu grävde jag lite grand:

Updating safety camera locations
We recommend you regularly update the safety camera database so that you have the latest locations for alerts when you're travelling. Update the Safety Camera database from the News & Updates screen

Note: Safety camera locations are not available in Switzerland or France. Customers are advised to deactivate camera warnings completely when travelling in Switzerland or France to comply with local legislation.

Note: In order to receive the most up to date Safety Camera updates, please ensure you are logged in with your current CoPilot ID
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Utan att ha kollat priset, det vore konstigt annars. Hittade följande:

CoPilot GPS is on free trial for 7 days and, at the end of the trial period, you can purchase the 3D navigation to continue to hear the voice prompts.

Once upgraded to 3D navigation, you can also buy additional upgrades, like extra maps or other services. The full list of available upgrades will be present in MyCoPilot > Features and Upgrades for the V9 version; or in the Store for the V10 version.

If no upgrade has been made after the trial period, the only available function will be route planning with navigation in 2D mode and without any voice prompt.

CoPilot Premium is the full product and, unlike GPS CoPilot, does not provide any trial period. Once purchased, you are entitled to full 3D navigation, detailed directions and 12 months of free ActiveTraffic service.

For both products the purchase is one-off and map updates are free.

01.png
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Utan att ha kollat priset, det vore konstigt annars. Hittade följande:

For both products the purchase is one-off and map updates are free.

Visa bilaga 147373
Man kan alltså inte ha appen i mer än en enhet. I så fall otur för plattan är för stor för att använda i P-bilen.

En fråga om POI: Går det inte att ladda ner POI i datorn och maka in filerna direkt i CO-pilot som man gör med Sygic eller måster man gå via molnet.

Tack BoEr för allt jobb du lägger ner för att hjälpa oss mindre kunniga.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Man kan alltså inte ha appen i mer än en enhet. I så fall otur för plattan är för stor för att använda i P-bilen.

En fråga om POI: Går det inte att ladda ner POI i datorn och maka in filerna direkt i CO-pilot som man gör med Sygic eller måster man gå via molnet.

Tack BoEr för allt jobb du lägger ner för att hjälpa oss mindre kunniga.
Samma app/licens i två enheter?
Jag lyckades få in samma licens/CoPilot-id i min platta, ordinarie i mobilen. Men jag fick krångla rätt ordentligt, byta lösenord hit och dit på enheterna, m fl svårigheter. Till slut kunde jag uppdatera enbart på den ena enheten. Så, jag gav upp, köpte en ny licens - har alltså nu en distribution/installation/licens per enhet. Så, det är inget jag rekommenderar.

Ladda ner i datorn?
Jag laddar alltid ner via datorn, lägger in POI-filen i Dropbox. Dropbox har jag även i de mobila enheterna, så när jag ska uppdatera CoPilot hämtar jag filen direkt från Dropbox med hjälp av ES Filutforskaren;

Klicka på tre-strecksmenyn, och välj Nätverk/Cloud
På bild 2 ser du mina molntjänster Dropbox, SugarSync, Gdrive och Onedrive. Du får lägga dit dem genom att klicka på Ny och fylla i användarid och lösenord.

Screenshot_20180404-124716_ES File Explorer.jpg Screenshot_20180404-124722_ES File Explorer.jpg

ES Filutforskren hanterar mapparna i molntjänsterna precis som vanligt, inga konstigheter.
En annan variant är att USB-koppla mobilen/plattan:
Du får frågan:

Screenshot_20180404-125327_MTP application.jpg

Klicka på tillåt, sedan är det bara att använda Utforskaren (om man kör Windows förstås):

01.png

Och kopiera/klistra in eller dra in filen "som vanligt".
Fördelen med en molntjänst som t ex Dropbox är att jag har alla aktuella POI-filer alltid liggande i en mapp här. Om man behöver installera om, eller om någon skulle vilja kopiera "on-the-fly", eller ....
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Till den grå skall du betala både kartor+röststyrning, medan den röda har ett pris (lägre) ingår allt då, ni som kör denna?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Till den grå skall du betala både kartor+röststyrning, medan den röda har ett pris (lägre) ingår allt då, ni som kör denna?
Ja, i den röda får du allt, alltså även det som du kan köpa till i den grå. Med kommentaren att du får 12 månaders Active Trafic i priset, därefter får du betala den årsvis (65 kr idag) även i den röda varianten (Premium).
 
Toppen