• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fort kommer ugnen upp i rätt värme

tholibo

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1254
Medlemskap
2024
Är det någon som vet var man kan hitta en ugnstermometer för att kunna se när ugnen har kommit upp i rätt temperatur? Alltså inte en som mäter matens temperatur. Man kan ju ställa in vilken temp man vill ha genom att välja 1-6 på vredet. Men när är det klart. Någon van ugnsanvändare som vet?
Undrar Lise " Tholibo"
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hur fort kommer ugnen upp i rätt värme

Jag var tvungen att lägga till en liten bisak när det gäller ugnsvärme. Vi har format om en rund pizzasten till att passa ugnsplåten. När ugnen värms, då värms även pizzastenen vilket gör att man får fin och jämn värme, inte minst underifrån. För övrigt, vi har samma termometer som Iréne och Kjelle som visar exakt hur det ligger till.
 

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
308
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Sv: Hur fort kommer ugnen upp i rätt värme

Kommer ni ihåg var ni köpte pizzastenen, och hur formade ni till den?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hur fort kommer ugnen upp i rätt värme

Kommer ni ihåg var ni köpte pizzastenen, och hur formade ni till den?
Pizzasten finns att köpa precis överallt (numera bl.a. på Biltema art.nr. 50083 för 99:- ), vi köpte vår på Josefssons/Duka när priset var nedsatt. Den sågade jag själv med en kapskiva för sten, annars är det bara att be grannen om hjälp.

Stenen är rund och det blir lite luftrum i hörnorna, men fyller sin funktion till 100%. Kolla pizzabotten nästa gång du gör den i ugnen, den har finare botten än i pizpzabutiken...hehe... Lycka till!

Är du snabb, får du den för halva priset på Jula:

Jula-sten.jpg
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Hur fort kommer ugnen upp i rätt värme

Pizzasten finns att köpa precis överallt (numera bl.a. på Biltema art.nr. 50083 för 99:- ), vi köpte vår på Josefssons/Duka när priset var nedsatt. Den sågade jag själv med en kapskiva för sten, annars är det bara att be grannen om hjälp.

Stenen är rund och det blir lite luftrum i hörnorna, men fyller sin funktion till 100%. Kolla pizzabotten nästa gång du gör den i ugnen, den har finare botten än i pizpzabutiken...hehe... Lycka till!

Är du snabb, får du den för halva priset på Jula:

Hej! Vilken gasolugn har Har Ni? Den med eller utan grill?
Sitter en grill i vår ugn och den stjäl mycket plats på höjden.
Har Ni stenen i ugnen vad Ni än lagar?

Hälsningar Sanddammaren
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hur fort kommer ugnen upp i rätt värme

1) Vilken gasolugn har Har Ni? Den med eller utan grill?
2) Sitter en grill i vår ugn och den stjäl mycket plats på höjden.
3) Har Ni stenen i ugnen vad Ni än lagar?

Vi har 1) Dometic Moonlight med 2 brännare och ugn med en brännare mot bakre väggen, samt 2) en grill i taket med metallreflektor. Stenen 3) är ALLTID på plats på plåten som ligger i nedersta spåret. Viktigt att ha luft cirkulerande runt om. Termometern är också med hela tiden, hur annars ska man veta tempen? Så fort man öppnar luckan då försvinner rätt många grader medan pizzastenen genomlider knappa förluster.

Visst är grill-brännaren lite i vägen och då får man anpassa sig till den. Vi brukar använda ugnen för förvaring av bröd, kakor & torra varor som åker ut när ugnen ska användas. Man får vara försiktig med höjden då det finns saker i vägen. Dessutom är det så att vår piezzo tändare klarar inte av att tända grillen så jag glo detta manuellt med öppen lucka några sekunder.

Stenen gör verkligen underverk i och med att den laddas med grillens värme! Testa gärna, det går åt några brända pizzor, men sen kommer allt på plats. Jag har däremot aldrig lärt mig att använda den andra brännaren. Fick slänga alla kanelbullar tills jag har lärt mig använda grillvärme (OBS! allu-folie är ett måste)...


Vår ugn: (jag har plockat bort allt som har med båtanvändning att göra)

11780.jpg

Kanske inte den största och bästa ugnen, men i en så pass liten plåtis som vi har är vi mycket nöjda att vi har en ugn överhuvud taget.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Hur fort kommer ugnen upp i rätt värme

Tack för svar. Testade Biltemas pitzzasten i vår Tec-tower ung, den gick in som den var utan kapning. Nu får den följa med. Men fattade jag rätt i att Ni bara använder grillbrännaren?

Hälsningar Sanddammaren
 
Toppen