• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur finanisera elbilsövergången?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Du får kolla bättre man kan inte bara kasta ur sej påstående. Tor-Ake har gjort ett inlägg i en annan tråd.
Man kanske skall vara försiktig och kolla innan man påstår något. Han svarade i en tråd om Drone X Pro.

Ja nu lyckades jag hitta alla trådar, trodde inte jag kunde nå alla.:)
Jag skrev att jag inte kunde hitta något, och alla inlägg som jag såg var alla i den här tråden, annars hade jag inte skrivit så. Men om du läser igenom ALLT vad tor-ake har skrivit så stärker det mina teser ytterligare, jag tror faktiskt hans enda agenda är att sprida ut sina åsikter och han är knappast intresserad av husbilar.

Jag tror inte tor-aka har en husbil eller ens är intresserade av dessa!
 
D

Deleted member 11118

Guest
Ja nu lyckades jag hitta alla trådar, trodde inte jag kunde nå alla.:)
Jag skrev att jag inte kunde hitta något, och alla inlägg som jag såg var alla i den här tråden, annars hade jag inte skrivit så. Men om du läser igenom ALLT vad tor-ake har skrivit så stärker det mina teser ytterligare, jag tror faktiskt hans enda agenda är att sprida ut sina åsikter och han är knappast intresserad av husbilar.

Jag tror inte tor-aka har en husbil eller ens är intresserade av dessa!

Man kanske får leta ordentligt ;). Vem tor-ake är vet jag inte och vilka kunskaper han har vet jag inte. Var och en får bilda sig en uppfattning. Kan bara konstatera han inte är medlem. Spekulationer överlåter jag åt andra.:)
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Trådens titel är "Hur finanisera elbilsövergången?" Har den inte spårat en aning? Det var nog inte trådskaparens intention när han startade tråden. Alla trådar som handlar om energi verkar "balla ur". Man kan fråga sig varför.
Det verkar ju ligga någonting i det där med att ha problem med elöverkänslighet.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Ja nu lyckades jag hitta alla trådar, trodde inte jag kunde nå alla.:)
Jag skrev att jag inte kunde hitta något, och alla inlägg som jag såg var alla i den här tråden, annars hade jag inte skrivit så. Men om du läser igenom ALLT vad tor-ake har skrivit så stärker det mina teser ytterligare, jag tror faktiskt hans enda agenda är att sprida ut sina åsikter och han är knappast intresserad av husbilar.

Jag tror inte tor-aka har en husbil eller ens är intresserade av dessa!

Kan absolut förstå att jag är lite misstänkt "opinionsbildare" eller vad man skall kalla det, men det var absolut inte min avsikt när jag registrerade mig på detta forum för ett tag sedan.

Jag har Dethleffs 5881, den på avatarbilden, innan den hade jag en Dethleffs 5830 1997a. Anledningen till att jag inte skrivit så många inlägg är främst att jag inte har alls mycket att tillägga utom i *just* denna debatt, då jag förutom att åka mycket husbil (vi åker var och varannan helg nu på vintern, till skidorter främst) också är civilingenjör i maskinteknik sedan 1998, har jobbat i fordonsindustrin (Scania i södertälje), men också åkt elbil sedan fyra år tillbaka och har solcellsanläggning på taket.

Om du går och letar på ett annat husbilsforum, en konkurrent till detta forum kan man säga, så hittar du fler husbilsspecifika inlägg, bl.a. en tråd där jag var tvungen att renovera växellådan på den gamla Dethleffen efter en resa till Danmark.

Dessutom har jag den lite naiva vanan att använda mitt riktiga namn som forumnamn, så det går utmärkt att googla upp mig och kanske t.om. hitta flygfoton på mitt hus där både husbil och solpaneler är synliga.

Mvh Tor-Åke
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Och alla dom tjänstebilar som inte kan laddas på jobbet och som bor i lägenhet utan laddningsmöjligheter, vem ska bekosta deras dötid då dom sitter vid en laddstation på arbetstid, den tiden/kostnaden kommer oavkortat hamna på kunden.

Självklart skall alla bilar laddas på jobbet. Åtminstone de som står parkerade dagtid när solen är uppe. Var kostnaden skall hamna för att sätta upp solpaneler och kablage vet jag inte, men rimligen skall väl de anställda ersätta parkeringsägaren för strömmen, på samma sätt som om de laddade hemma eller på en laddstation. Ekonomiskt sett är förutsättningarna rimliga - solcellsanläggning producerar utslaget på sin livstid ström för cirka 50öre per kWh. Kanske staten vill vara med lite på kakan också, så det tillkommer lite skatt.

Tyvärr är det inte riktigt idealt i dagsläget för företag att äga solcellsanläggningar, så det måste korrigeras först. T.ex. är kvittningen på energiskatt så tokigt inrättad att om företaget ett år inte går med vinst så förlorar de också en stor del av ersättningen, det året, för den energi de matat in på elnätet.
 
F

F.d. 52548

Guest
Sverige är väl inte självförsörjande på elektricitet? Men kärnkraften är farlig så den lägger vi ner. Men den finns idag ock en lite normal vinter får vi importera ändå.Men vi lägger ner den ändå.
Vad importerar vi då? Kolkraftsel. Då får klimatet stryk. Då smälter vår planet,
Men då kanske det blir varmare ock skönare på vissa ställen på vår jord. Stiger då havet med kanske 10 meter? Då får mänskligheten trycka ihop sej än mer än idag. Ock som bekant så Är vi för många redan idag.

Ock blir det lika kallt som det förmodlingen blir i våra i våra närländer där elen ska importeras ifrån så kanske dom behöver den själva.
Till råga på detta så ska allt som går elektrifieras.
Jag får inte ihop detta. Jag måste förkovra mej i politikens lära. Dom kan dom.:):)
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Jag skulle nog villa höra med er om hur man skall rättvist fördela kostnaden för om ställningen till elbilar. Jag tycker inte det ser rättvist ut när man som jag ser bara beskattar de som måste använda förbränningsmotorer. Bonus malus kan nog ses lite frånvarande när det gäller husbils åkandet eftersom våra alternativ ligger flera år framåt i tiden.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Tycker ni broderar ut utvecklingen på ett naivt sätt som saknar all verklighetsgrund. Och kunskapen florerar mellan 1-8 d v s säga utopiska "drömmar" . Men intressant att följa tråden :) :) även om det bär iväg allt som oftast.

Vilken verklighetsgrund menar du, din eller min? Och kunskapen florerar på en skala 1 till 8 men vad står nivåerna för? Du nämner utopiska "drömmar" men är det en etta eller åtta? Är den motsatta änden på skalan i så fall fullärd?

Själv bidrar jag inte med några utopiska drömmar eller faktakunskaper eftersom jag saknar sådana men det är intressant att läsa tråden även om några verkar sakna argument eller har svårt att framföra dem och då tar till nedsättande tillmälen i stället. Lite tråkigt kanske men det hör väl till den mänskliga naturen.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Tack själv @Knarrevik. Nöjet är helt på min sida.

@Lennart Eriksson rättvisa är ju alltid knepigt att definiera, men jag skulle tycka det var rättvist att någon som trots att det finns rimliga alternativ ändå väljer att köpa en bränsletörstig bil får betala en högre skatt och en som köper en mindre törstig bil eller elbil får en lite lägre skatt. Åtminstone till dess elbilar börjar tillverkas i såpass stora upplagor att priserna börjar bli likvärdiga med dieselbilars.
Åtminstone i min värld är det inte så många som faktiskt *måste* köpa en törstig stadsjeep eller volvo V90, utan de flesta köper en för att de vill och de har råd. Likadant med snus, sprit, och en hel del andra varor däribland husbilar som "vi", med någonslags definition på "vi", t.ex. "vi, medborgare" beslutat är skadligt, får man betala för till vår gemensamma skattkista. Andra saker som "vi" beslutat är positivt, t.ex. sjukvård, skolor, vägar, barn, tar man pengar ur vår gemensamma skattkista för att bekosta.
Sedan är det ju så att bonus-malus inte innebär att man *får* en elbil, man måste ju fortfarande köpa den, för minst 300.000kr och 60.000 av detta är moms - som man blir kompenserad för genom bonus-malus. Så jag skulle säga att kostnaden är med någonslags rättvisa fördelad mellan de som köper elbilarna, och de som väljer att köpa något annat istället.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Tack själv @Knarrevik. Nöjet är helt på min sida.

@Lennart Eriksson rättvisa är ju alltid knepigt att definiera, men jag skulle tycka det var rättvist att någon som trots att det finns rimliga alternativ ändå väljer att köpa en bränsletörstig bil får betala en högre skatt och en som köper en mindre törstig bil eller elbil får en lite lägre skatt. Åtminstone till dess elbilar börjar tillverkas i såpass stora upplagor att priserna börjar bli likvärdiga med dieselbilars.
Åtminstone i min värld är det inte så många som faktiskt *måste* köpa en törstig stadsjeep eller volvo V90, utan de flesta köper en för att de vill och de har råd. Likadant med snus, sprit, och en hel del andra varor däribland husbilar som "vi", med någonslags definition på "vi", t.ex. "vi, medborgare" beslutat är skadligt, får man betala för till vår gemensamma skattkista. Andra saker som "vi" beslutat är positivt, t.ex. sjukvård, skolor, vägar, barn, tar man pengar ur vår gemensamma skattkista för att bekosta.
Sedan är det ju så att bonus-malus inte innebär att man *får* en elbil, man måste ju fortfarande köpa den, för minst 300.000kr och 60.000 av detta är moms - som man blir kompenserad för genom bonus-malus. Så jag skulle säga att kostnaden är med någonslags rättvisa fördelad mellan de som köper elbilarna, och de som väljer att köpa något annat istället.
Jag förstår att helt rättvisa är svår att uppnå, men jag förstår att du ser problemet som de flesta storstads boende. Det finns nog fler som behöver både en fyrhjulsdriven Suv eller en bil med relativt stark motor beroende bostad läge, Sverige existerar ju även ovanför dalälven. Jag håller med dig att i stor stads områden kan man välja mindre bilar, kanske inte lika trafiksäkra men val möjlighet finns.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sverige är väl inte självförsörjande på elektricitet?
Jo, vi är självförsörjande på elkraft och har en nettoexport ett normalår på ca 15% vilket gör att två reaktorer på Ringhals kommer att läggas ned. Fortsatt utbyggnad av sol- och vindkraft innebär att ytterligare kärnreaktorer kommer att läggas ned.
Mest bekymmer är det med slutförvaring av högradioaktivt avfall, att skicka det till solen vore en lösning men är alltför riskfyllt.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Om ett argument mot elbilar skulle vara att vi i Sverige inte är självförsörjande på elkraft funderar jag på hur motsvarande resonemang för bensin- och dieseldrivna bilar ser ut?

Även om Sverige då och då under året momentant importerar upp till 10%(?) av vår el från andra länder så har vi haft en nettoexport de senaste 7 åren sett över hela året. Detta är ju helt andra siffror än för importen av fossila bränslen som mig veterligt ligger på 100%.

Däremot är det en relevant fråga hur den samlade elproduktionen i Sverige bäst används och hur snabbt ökningen av el till elbilar kommer läggas till nuvarande totala elbehov.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen