• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur finanisera elbilsövergången?

Status
Stängd för vidare inlägg.

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Jag förstår att helt rättvisa är svår att uppnå, men jag förstår att du ser problemet som de flesta storstads boende. Det finns nog fler som behöver både en fyrhjulsdriven Suv eller en bil med relativt stark motor beroende bostad läge, Sverige existerar ju även ovanför dalälven. Jag håller med dig att i stor stads områden kan man välja mindre bilar, kanske inte lika trafiksäkra men val möjlighet finns.

Jag skall villigt erkänna att jag inte är insatt i allas behov, men jag vill inte riktigt klassificeras som en ovetande 08:a då jag är född och uppvuxen i Norrbotten. Kan du exemplifiera varför man skulle behöva en stadsjeep eller motorstyrka på mer än 150hk om det inte är för någonslags fritidsintresse?
Om det är för att man bedriver näringsverksamhet som kräver att man skall dra tunga laster eller på dåliga vägar då förstår jag absolut, men då är ju också fordon och bränsle avdragsgilla.
 
F

F.d. 52548

Guest
Det står väl helt klart att vi importerar olja tll100%.Hela Europa gör väl detta. Vi förädlar den också. Annars hade det inte varit mycke husbil.
Men jag återgår till Knarrevik.Sol ock vind. OM det blåser. Inte alltid. Solen är väl ganska anspråkslös på vintern då vi behöver el som mest.
Den är ju långt ifrån den vinkel som skulle behövas för att ge något tillbaka.
Under Många år har det pratats om ersättning till olika energikällor.
Men det har bara varit just prat.Ock ingen verkstad över huvudtaget. Jag tror inte ett dugg på detta.
Men jag jobbar på det som fritidspolitiker,
Nu har jag inget mer.Tack för ordet.:)
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Jag skall villigt erkänna att jag inte är insatt i allas behov, men jag vill inte riktigt klassificeras som en ovetande 08:a då jag är född och uppvuxen i Norrbotten. Kan du exemplifiera varför man skulle behöva en stadsjeep eller motorstyrka på mer än 150hk om det inte är för någonslags fritidsintresse?
Om det är för att man bedriver näringsverksamhet som kräver att man skall dra tunga laster eller på dåliga vägar då förstår jag absolut, men då är ju också fordon och bränsle avdragsgilla.
Jag förstår att du inte kan sätta dig in i alla andras behov, men jag vill ändå påstå att behovet finns cch kanske har blivit ändå större nu när väghållning har försämrats landsbygden. Vad är det för fel ifall man kanske för privat bruk behöver en bil med större framkomlighet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Men jag återgår till Knarrevik.Sol ock vind. OM det blåser. Inte alltid. Solen är väl ganska anspråkslös på vintern då vi behöver el som mest.
Du glömde kanske att sol, vind och vatten samverkar. Vi sparar på vattnet under sommaren då solen lyser som mest.
Hur som helst är sol- och vindkraft inte bara billigast att bygga den är också 100% säkrare än kärnkraften.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Jag förstår att du inte kan sätta dig in i alla andras behov, men jag vill ändå påstå att behovet finns cch kanske har blivit ändå större nu när väghållning har försämrats landsbygden. Vad är det för fel ifall man kanske för privat bruk behöver en bil med större framkomlighet.

Jag vill inte alls säga att det är "fel" och att man inte får leva sitt liv precis som man vill och har möjlighet och pengar till. Det vore ju att kasta sten i glashus då jag själv åker husbil och bränner mycket diesel på det fritidsintresset. Det kan verka paradoxalt, men eftersom jag tror på idén att använda beskattning som styrmedel så har jag inget annat val än att finna mig i att t.ex. dieselskatten är väldigt hög, och göra det jag kan för att hålla förbrukningen på en rimlig nivå för min egen plånboks skull. Vilket är lättare sagt än gjort med en alkovbil, men jag skall köpa en bil med lite lägre vindmotstånd när inte barnen vill följa med längre.

Ser verkligen fram emot att någon gång under min livstid få susa fram i husbil utan en stinkande, bullrande och vibrerande fossilmotor, men det är många år bort tror jag. Tror eventuellt att husbilismen som företeelse kan vara borta innan dess, när jag läser här på forumet och ser i verkligheten hur illa omtyckta vi är av lokalbefolkning och diverse näringsidkare.
 
F

F.d. 52548

Guest
Du glömde kanske att sol, vind och vatten samverkar. Vi sparar på vattnet under sommaren då solen lyser som mest.
Hur som helst är sol- och vindkraft inte bara billigast att bygga den är också 100% säkrare än kärnkraften.
Knarrevik. Jag gillar dej. Tror att du stått för mest inlägg.Tillsammans med din kompis Jappe ock min bästa husbilskompis.
Nu är ju han inte här längre.Men jag måste säga att du har aldrig blivit arg i alla dessa diskussioner. Jag har läst dom alla.Även innan här.
Så idag är du Mister HBK. Utan konkurrens. Egentligen har jag inget här att göra. Jag har bara slinkit in på min frus konto.
Vem vet? Lysekil ligger mej varmt om hjärtat. Skulle vara hemskt kul att träffa dej.
Ha nu en trevlig helg,:)
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Jag läste att det ska införas km-skatt på el-bilar. Det kommer nog att införas. Dessa km-räknare var ett beskymmer på diselbilar några år sedan, stora utgifter för reprationer av dessa läsare. Ingen höjdare att vänta!
/Bernt
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
En intressant publikation om man vill fördjupa sig är energimyndighetens "Energiläget 2018". Där beskrivs var all energi kommer ifrån och till vad den förbrukas, gäller energi till uppvärmning, transporter, industri, el etc.
Ladda ner här:
Energimyndighetens webbshop
 
E

Ericsson c52

Guest
ja säger bara det låt nu våra tonåringar sköta om detta med miljö så får vi se hur det går.
klimatet har väl alltid ändrats så ja g tror inte på detta eftersom det bara är ensidig information
dom som vurmar mest är dom som sköter sig sämst av alla
så dom som är så miljösmarta borde föregå med gott exempel men tyvärr så är det tvärt om dom skitar ner mest av alla
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Om det skulle bli km-skatt på elbilar så blir förmodligen räknaren elektronisk och automatisk avrapportering via internet, ungefär som våra elmätare i bostäderna. Finns ingen anledning till att ha de mekaniska räknarna som på en del bilar satt i hjulnavet. På den tiden stämplades ett kort när bilen lämnade Sverige och stämplades in vid hemkomsten. Även detta skulle lätt kunna byggas in i elbilarna med automatik vid gränsövergångar om det skulle bli skattefritt för svenska bilar i utlandet.

Enda fördelen med det gamla, mekaniska systemet var att vara snabb att fråga tulltjänstemannen om var jag skulle stämpla in kilometerräknaren. Han började förklara och jag slapp de tråkiga frågorna om eventuella varor att förtulla ;) .
 
E

Ericsson c52

Guest
dubbel moralen som miljönissarna säger att det gäller privat bilismen men då har man glömt alla gamla entreprenad maskiner som slukar 1000 liter diesel per 8timmar arbetspass

hur ska vi bygga i framtiden kanske som på 1800 talet med lämp prinsipen som skulle ta bort all arbetslöshet
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Inte många som använder husbilen vintertid i fjällvärlden, desto fler som har midnattssol sommartid och kan tillgodogöra sig solcellsenergi hela dygnet.
För övrigt tror jag inte att just en sådan bil blir verklighet, däremot fler solceller på bilens tak.

Många åker till fjällen för att åka skidor. Även om det är flera bilar där på sommarhalvåret.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
dubbel moralen som miljönissarna säger att det gäller privat bilismen men då har man glömt alla gamla entreprenad maskiner som slukar 1000 liter diesel per 8timmar arbetspass

hur ska vi bygga i framtiden kanske som på 1800 talet med lämp prinsipen som skulle ta bort all arbetslöshet

Det finns redan idag timmerskotare i drift som drivs av sex små elmotorer och som är suveräna på marker med låg bärighet. Batteriet laddas av en generator med en liten snål dieselmotor (HVO-driven). Bränsleförbrukningen är lägre än 30- 50 % jämfört med en konventionell skotare. Det finns säkert lösningar att driva entreprenad- och jordbruksmaskiner med fossilfria bränslen.
Hälsningar
Miljönisse som jobbat 50 år i miljöns tecken
 
E

Ericsson c52

Guest
vet du hur en grävmaskin ser ut. med timmer skotare bygger man inga fastigheter .man kan inte ens gräva med en skotare .herregud skärp er nu
miljönisse 50år du får någ tänka om ,om du ska bygga
50 år i miljöns tecken säger du och vem har tjänat på detta mer än du .
inte miljön i allla fall som det ser ut idag enligt media
 
D

Deleted member 11118

Guest
Om framtiden vet vi ingenting, vi kan bara spekulera och gissa. Ingen och jag säger ingen nu levande människa kan säga hur det blir om 20-30 år. Men kul läsning från "spekulerande snillen" ;):)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
vet du hur en grävmaskin ser ut. med timmer skotare bygger man inga fastigheter .man kan inte ens gräva med en skotare .herregud skärp er nu
miljönisse 50år du får någ tänka om ,om du ska bygga
50 år i miljöns tecken säger du och vem har tjänat på detta mer än du .
inte miljön i allla fall som det ser ut idag enligt media

Lugn nu! Vad jag vet och på vilket sätt jag har jobbat för miljön har du ingen aning om men du kan vara lugn för att det finns hopp för framtidens entreprenadmaskiner och de kommer att drivas fossilfritt.
 
E

Ericsson c52

Guest
ha du jobbat för miljön inom entreprenad i 50 år ,du vet ju inte mer än guldfisken i sin bubbla hur det går till .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen