• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur förhindra inbrott i husbilen?

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Med anledning av de hemska berättelser vi får läsa om inbrott hos sovande husbilsägare föreslår jag att vi försöker ta tag i problemet själva. På forumet finns så många biltyper och så många erfarna campare att jag tror på att efterlysa förslag på hur vi skall skydda oss. Konstruktörerna klara inte av det. Larm och larminstallationer hjälper inte.

Vi måste se till att det blir omöjligt att ta sig in!

Om en vägpirat blir tvingad att endera slå sönder ett fönster eller använda kofot för att ta sig in i en husbil så tror jag att han avstår.

Visst fixar vi det?

Alve
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Vi har hund ,det avskräcker säkert, dom som inte har hund kan ju ta ett foto på en 357 magnum att sätta på dörren med texten Här vaktar jag.:D
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

De är inte klokt vad folk kan,men man undrar hur många som har blivit bestulna i sina husbilar,om man läser denna sidan och tänker köpa husbil, så undrar man nog,om det är värt att riskera livet,själv har vi haft husbil i 8 år och aldrig råkat ut för något inbrottsförsök och vi har vanligt larm som även är till när vi sover,och det har aldrig larmat utan utom när vi glömt att slå av det.Det kan inte va kul att bo i en fästning.

Trevlig Sommar Berra
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Hej Berra, den här tråden började med att vi diskuterade varför våra husbilar som kostar så mycket är utrustade med så låg säkerhet. Nu är det ju så gott om hb, så man kan ju hoppas att de (tjuvarna) går till grannen. Men om det är min bil som står där vill åtmindstonde jag se till att det blir lite besvärligt för tjuven.
Våran bils bodelsdörr gick från leverans att öppna med ett enkelt ryck, i låst läge!! Att jag sedan med enkla medel, och nästan ingen kostnad, ordnat så säkerheten förbättrats tycker jg är självklart.
Leffe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

De är inte klokt vad folk kan,men man undrar hur många som har blivit bestulna i sina husbilar,om man läser denna sidan och tänker köpa husbil, så undrar man nog,om det är värt att riskera livet,själv har vi haft husbil i 8 år och aldrig råkat ut för något inbrottsförsök och vi har vanligt larm som även är till när vi sover,och det har aldrig larmat utan utom när vi glömt att slå av det.Det kan inte va kul att bo i en fästning.

Trevlig Sommar Berra

Familjens skräckresa - rånades tre gånger - Resor - Resor Resetips Reseguider Tips om din nästa resa | Expressen Res
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Jaja men det är inte utan att man undrar om allt som byggs är till nytta,det vet man inte om det inte har varit inbrottsförsök, det finns många lösningar på lås,men ingen har tydligen tänkt på takluckan för det svaret fick jag från en HB firma när jag inte kom in i vår husbil ryck den lilla luckan för den är billigast.

Jag drog bara igång detta för att få igång en debatt och
lyckades.

Ha en bra Sommar önskar Berra
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Debatten har nog pågått i över 200 inlägg.:)

För egen del har man nog kunnat tillgodogöra sig en och annan lösning, för alla bilar kräver nog lösningar som är modellrelaterade.
Men den mest skrämmande insikten jag har fått är att bilar som ligger i miljonklassen har låsanordningar i klass med låsen på 50-talsbilar. :mad:
 
F

F.d. 7702

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Hej, köpte ett enkelt larm på Claes Olsson, 89:- ett enkelt med effektivt larm-ljud Prinsipen: nöär strömmen bryt larmas det ganska högljutt:twitcy:
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Om dom är så bra som 50-tals bilar var, då skulle jag vara nöjd. Allt på bilar av nyare datum är bara smäck. Sedan kan man ju undra vad det spelar för roll om låsen är bra eller dåliga, så länge en bil har glasrutor så lär det spela noll roll hur låsen är.

Debatten har nog pågått i över 200 inlägg.:)

För egen del har man nog kunnat tillgodogöra sig en och annan lösning, för alla bilar kräver nog lösningar som är modellrelaterade.
Men den mest skrämmande insikten jag har fått är att bilar som ligger i miljonklassen har låsanordningar i klass med låsen på 50-talsbilar. :mad:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Tråden handlar just om det. Om man tvingar buset till att slå sönder fönster så har man uppnått precis det jag önskar.
:mcride:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Nu vet jag inte hur det är med Fiat, men nyare Fordar har sk "blockerat låsläge" som inte alla känner till.
Ett tryck på fjärrkontrollen låser på vanligt sätt. Två tryck så går det inte att öppna dörrarna inifrån, samt att låset blir svårare att bryta upp. Då hjälper det inte ens att krossa en ruta. Man kommer inte in i bilen i allafall.
Ett tryck på fjärren vid upplåsning och endast förardörren låses upp. Två tryck och båda dörrarna låses upp.
Dessutom har Ford runda nycklar vilket gör det svårt att bryta upp låsen.
Då är det endast bodelsdörren kvar, och den är ju inte så svår att larma.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Hej alla "problemlösare" !
Jag tror att man aldrig kan stoppa inbrotten i husbilar, ...... jo! lås in husbilen i ett bankfack:twitcy: eller lås in alla "tjuvar" i fängelset (och ge dem ingen perm)
Nääää ...... detta problem får vi nog leva med ....... och sen får JAG hoppas att just JAG inte drabbas :wideeyed:
Här är förslag till ett larm när du sover i bilen (se tidigare tipps här på husbilsklubben) http://www.husbilsklubben.se/forums/t41955/

Jag tror att man måste släppa oron och njuta av livet för det kanske aldrig drabar mig. Om jag vill så kan jag också oro mig för olycka (krock) när jag är ute o kör ..... men jag orkar inte bry mig .......... däremot är jag försiktig i trafiken.
Snart åker jag till Norge igen...... jag blev helt förälskad i naturen där vi var b.l.a. runt songfjorden.

Njut av din husbil och lev livet

Varma hälsningar
Peter
 
F

fjärrkontroll

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Var på väg till Spanien i juli månad. Var tvungna att övernatta utanför Lyon i Frankrike på en bensinmack bland en massa lastbilar. Någon försökte bryta sig in via bodels dörren på natten, men vi vaknade o skrämde troligen bort banditen. Har nu gjort en anordning som håller dörrens låstappar i låst läge även om dörrlåset bryts sönder. Rep av dörrlås 1390 kr.
Rolf
 

Robben

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Norge
HBK-Nr
12014
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Claes Ohlson har en reisealarm med en bryter som plasseres i dørsprekken. Åpnes døren utløses alarmen før noen tar seg inn i bilen. produkt nr 36-2709
 
F

F.d. 25443

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

2 år på rad på fransk motorväg nära Nimes har vi haft försök till inbrott. Första året var båda framdörrar öppnade, en yxa försvann innan vi vaknade. Andra gången året därpå gick larmet då höger dörr öppnades. Jag for upp och ser ett par som skrattande ger sig iväg. Inget allvarligare hände men ändå otrevligt. Sedan dess har vi vajer mellan dörrarna och vänder stolarna med ryggstödet mot fönstren.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Ett gott råd - övernatta aldrig på tank- eller rastställen längs motorvägarna, gäller hela Europa. Det är på dessa platser som det sker flest inbrott i husbilar, särskilt sommartid.

Lämna motorvägen och kör in i närmaste ort, ofta finns det ordnade ställplatser eller en central parkeringsplats som är säkrare att övernatta på.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Ett gott råd - övernatta aldrig på tank- eller rastställen längs motorvägarna, gäller hela Europa. Det är på dessa platser som det sker flest inbrott i husbilar, särskilt sommartid.

Lämna motorvägen och kör in i närmaste ort, ofta finns det ordnade ställplatser eller en central parkeringsplats som är säkrare att övernatta på.
Tål att upprepas hur många gånger som helst......
 
Toppen