• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hungrig

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Jag har en fråga till er erfarna hundägare .Vår Portis fick livmodersinflamation endast ett år gammal drygt.Allt gick bra och hon är frisk .Men hon har fått lite väl god aptit .
Hur har ni gjort?
Jag tänkte kanske man kan fylla på med någon meningslös mat som utfyllnad som hunden inte kan ta upp och bara går rakt igenom systemet.
Jag tycker synd om henne när hon inte blir mätt .
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Hungrig

Varken hund eller människa behöver bli mätt för att må bra.
Kolla vad hunden väger och sen vad rekomendera portion per dag är och ge inte mer!
Några dagar så är hunden van vid:yes: den dosen och lever som inget hade hänt!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hungrig

Kolla maten! Stort kolhydratinnehåll gör att hunden får ett sockersug och snabbt blir hungrig igen efter en måltid, precis som hos människor. Läs alltid innehållsförteckningen på förpackningen! Man ska inte inbilla sig att dyr veterinärmat är bättre än annan mat.

Katter är köttätare och inget annat, det vet jag. Hur det är med hundar vet jag inte riktigt men jag har svårt att tänka mig att hundarna mår särskilt väl av att utfodras med det billiga amerikanska majsöverskottet och tveksam kyckling m.m. från Asien.

Läs alltid innehållsförteckningen när det gäller mat, både för människor och djur!

Jappe
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hungrig

Min kastrerade o efter det lättfödde hanhund blev väldigt nöjd o tillfredsställd när han fick gnaga på en grov morot.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Hungrig

Min knäppa hund älskar morötter oxå och gurka .Tack för era svar .Jag är nog för blöt när det gäller mln hund.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hungrig

Din hund är sk. unghund. Om jag räknat rätt. Framtill ca två års ålder utvecklas hunden fortfarande och därmed växlar aptiten kanska kraftigt. Hon är dessutom tik och då har vi dessa hormonsvängningar kanske två gånger per år. Först blir de lite oroliga före löpet, sedan vill de plötsligt ut och markera. Om de inte får napp, så blir de ofta skengravida med liten mjölkproduktion och allt. Kanske två månader efter löpet. Under hela perioden kan hon vara instabil vad gäller mat. Ibland hungrig, ibland inte.
Nu vet jag inte vilken ras hon är, men du kan kolla späcktjockleken vid revbena och försöka minnas hur den är. Vissa hundar har speciella fetdepåer där fettet brukar samlas. Håll koll på dessa depåer. Och anpassa matmängden efter detta. Små rörelser i mängderna över en tid. Jag har exempelvis en vinthund som har sin fettdepå mitt i pannan. Så praktiskt. Man kan känna den varje gång man smeker. En annan viktigt grej för att avgöra om maten är bra för din hund är avföringen. Den skall vara relativt mörkt (hög kött innehåll) och konsistensen hellre hårdare än lös. Detta kan du känna efter när du plockar upp efter henne med hundpåsen. Har hon jämt för lös skit så får hon fel mat och på sikt får hon också problem med analsäckarna vilket är verkligen äckligt.. Mata max två gånger per dygn. Är hon hungrig, ge henne ben att tugga, är bra för tänder och för sinnet...
 
H

hianders

Guest
Sv: Hungrig

Vi ger vår Simon Acana som är fritt från spannmål, lite dyrt men han mår bra av det. Är han extra hungrig kan en bit knäckebröd (faktiskt) göra susen. Han äter sitt torrfoder med några droppar a-fil och lite lite Cesar.

Vippen - är din hund avmaskad?

Inger (matte)
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Hungrig

Hon får bra foder utan spannmål .Jag är nog bara lite pjallig och ska inte falla för rådjursögonen.
Avmaskad är hon .
Jag tycker bara att hon blev mer glupsk efter operationen.Kastrerade hundar går lätt upp i vikt har jag hört.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Hungrig

Kastrerade hundar, särskilt tikar ändrar ämnesomsättningen och går upp i vikt om dom får samma mängd foder som före ingreppet.
Det är därför man skall anpassa fodermängden efter hundens aktivitetsnivå och verkliga hull.
Ge inte foder endast efter vad som står på foderpåsen utan titta och känn på hunden.
De tjänste och tävlingshundar vi haft har ofta ätit upp till 50% mer under intensiva faser. likaså vid t ex fjällvandringar.
Det finns särskilda foder för kastrerade tikar men det tror jag är bortkastade pengar.
Glöm inte att räkna in träningsgodis, matrester osv i dagliga foderransonen.

Lycka till med hunden.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hungrig

Alltså, alla behöver uppgifter och eller "mening med livet". Att föra släkten vidare är liksom grundbulten i tillvaron, fast de vet inte om detta intellektuellt, men känner säkert att sådana drifter avtar och måste ersättas med annat, tex. mat. Jag tycker att man skall vara restriktiv med kastrering. Endast när det finns starka skäl för det skall man göra sådant. Jag kastrerade slentrianmässigt hankatter förr i tiden, tills jag upptäckte att det är ingen måste ens med katter. Finns många okastrerade hankatter som beter sig vettigt utan att strila inne och slås för jämnan. Hundar har jag aldrig kastrerat, inte ens tänkt på det. Du har nog själv skapat problemet med hundens hunger, tror jag. I nu läget skulle jag försöka hitta någon annan stimulans för hennes tankar så matfixeringen minskar....
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Hungrig

Man har inte mycket att välja på när hunden får livmodersinflamation .Medisenering funkar oftast inte enligt vetrenären .
 
Toppen