• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

hund

catherine51

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Piteå
HBK-Nr
18679
Medlemskap
2021
Hej!
Är det någon som har erfarenhet att ta med sig hund på en rund tur i Europa?
Vad skall man tänka på`
Mvh
Catherine och Keijo
 

inbart11

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
18322
Medlemskap
2024
Sv: hund

Som det påpekats tidigare så skall hunden ha giltigt pass, mest för att komma in till Sverige igen. Förövrigt tycker jag att det är lättare att ha med sin hund i utlandet än här hemma, syftar på restaurangbesök och ta med hund till stranden. Mvh Ingemar
 

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Sv: hund

Hundarna är som sagt mer välkomna tex i Tyskland än i Sverige. Tänk på att värmen kan vara jobbig för vissa raser mitt under sommaren, början av hösten. Det kan vara bra att ha en extra bärbar fläkt med. Kylbäddar etc finns också att överväga.
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: hund

Vi ska skaffa hund (kommer på fredag) och vi vill att han följer med överallt. Men jag blir inte klok på vad som gäller. Måste jag ta hunden till veterinären innan gränsen till varje land?? Måste jag alltid åka till tullstation när vi kommer hem till Sverige??
/Cecilia
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: hund

Vi ska skaffa hund (kommer på fredag) och vi vill att han följer med överallt. Men jag blir inte klok på vad som gäller. Måste jag ta hunden till veterinären innan gränsen till varje land?? Måste jag alltid åka till tullstation när vi kommer hem till Sverige??
/Cecilia


Det behövs ingen veterinärkontroll innan man passerar gränserna inom EU. Du behöver inte åka till tullstation när du kommer tillbaka till Sverige.
Vid resa till Storbritannien, Irland, Finland, Malta eller Norge måste hunden avmaskas mot dvärgbandmask och det ska dokumenteras i EU-passet.

Vi har rest med hund i EU i 10 år och det har aldrig varit några problem. Vi ha också sett till att Zacko får sina vaccineringar vid samma veterinärbesök så att det blir avklarat vid 1 besök.
 
R

RobbeS

Guest
Sv: hund

För europa är det dom vanliga vaccinationerna som alla hundar som inte reser också får samt rabiesvaccin som gäller. Jag föreslår även vaccin mot dvärgbandmask som ska tas under överinseende av veterinär. Om jag mins rätt gäller det en månad, i alla fall om man åker över till Finland. Vaccination för dvärgbandmask behövs inte i alla länder men det är lika bra att ta den också.
Rabiesvaccinationen är enklare nu då det endast behövs en spruta och inget blodprov efter 6 månader som det var tidigare.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: hund

För europa är det dom vanliga vaccinationerna som alla hundar som inte reser också får samt rabiesvaccin som gäller. Jag föreslår även vaccin mot dvärgbandmask som ska tas under överinseende av veterinär. Om jag mins rätt gäller det en månad, i alla fall om man åker över till Finland. Vaccination för dvärgbandmask behövs inte i alla länder men det är lika bra att ta den också.
Rabiesvaccinationen är enklare nu då det endast behövs en spruta och inget blodprov efter 6 månader som det var tidigare.

Vi brukar ge tablett mot dvärgbandmask. Den ska ges 1 - 5 dagar innan man besöker det land som kräver detta. Den varar i 28 dagar.
Ang Rabies så finns det en vaccination som gäller i tre år och en som gäller i ett år. Vissa länder har krav på den spruta som varar ett år men det finns absolut ingen som kontrollerar det. Vi ger Zacko treårsvaccination och det har det aldrig varit något problem med. En valp måste var minst tolv veckor för att få en rabiesspruta.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Sv: hund

Har inte själv åkt utomlands med hund men planerar för nästa år och då gäller detta enligt tullverket

Viktigt till Norge
Hund avlivades efter resa mellan Sverige och Norge | Aftonbladet
Nu krävs stämplade hundpass till Norge
Ska skrivas in i hundpasset av veterinär.


Anmälan vid retur ska alltid ske via webben eller åka rött

Resa med hund eller katt - Tullverket

Har jag förstått detta rätt? Återkom annars men inte med kommentaren att jag har aldrig gjort detta. Jag har kört för fort många gånger utan att åka dit men fortfarande är det förbjudet :)
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: hund

Tullverket har ju sina regler vid införsel av hund till Sverige, (finns att läsa på deras hemsida) "att man kör på rött och deklarerar hunden ELLER så anmäler man till tullen direkt på nätet innan man passerar den svenska tullen på hemfärden".
Nu är ju inte tullverket så värst engagerad alla gånger och hundar är nog inte prio 1 på deras dagordning. Men vill man undvika eventuella problem, så gör man det som krävs och så har man sitt på det torra och susar förbi tullen med gott samvete. ;)
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: hund

Har inte själv åkt utomlands med hund men planerar för nästa år och då gäller detta enligt tullverket

Viktigt till Norge
Hund avlivades efter resa mellan Sverige och Norge | Aftonbladet
Nu krävs stämplade hundpass till Norge
Ska skrivas in i hundpasset av veterinär.


Anmälan vid retur ska alltid ske via webben eller åka rött

Resa med hund eller katt - Tullverket

Har jag förstått detta rätt? Återkom annars men inte med kommentaren att jag har aldrig gjort detta. Jag har kört för fort många gånger utan att åka dit men fortfarande är det förbjudet :)[/QUOTE

Att bara åka in till Sverige med en hund är inga problem. Bara att köra genom tullen var ni tycker det passar. Det är ingen som bryr sig. Vi har kört lite hur som helst och även fått visat våra pass, för människor alltså, men ingen har brytt sig om vår hund. Och han har då suttit och tittat på tullpersonalen. Tullens regler om att deklarera hund gäller om du har köpt hunden utomlands och tar in den till Sverige.
Det är absolut inget att bekymra sig för. Det är bara att åka med sin hund och njuta i Europa som är så hundvänligt.
 
Senast ändrad:

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: hund

Glöm inte att hunden skall vara kopplad under färd!! Lag i många länder, bland annat i Spanien (och Sverige, tror jag). Särskilt koppel finns att köpa i närmaste djurbutik, både här och utomlands.
 
Toppen