• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund till Kroatien

Monica Glans

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Åstorp
HBK-Nr
1714
Medlemskap
2024
Vi skall resa till Kroatien med vår hund. Jag har varit i kontakt med K.-ambassaden vad gäller rabiesvaccination. Fått svar som jag inte blev klokare av. Vår hund är vaccinerad med vaccin som gäller i 3 år. Jag vet att det kan vara problem om de inte fått sin spruta under året i vissa länder, trots EU direktiven. Är det någon som haft problem med detta i Kroatien.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Hund till Kroatien

Vi var i Kroatien 2012 med vår dvärgschnauzer med rabiesvaccination som de flesta länder kräver. Har inte hört att de krävde något utöver eu-regler. Det pratas mycket om Frankrike att de kräver årlig vaccination och de verkar vara ensamma om det. Det är mycket sällsynt att i något land under våra resor, att någon har velat se något vaccinationsintyg, men man ska ha ordning på pappren.
Bengt
 

Monica Glans

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Åstorp
HBK-Nr
1714
Medlemskap
2024
Sv: Hund till Kroatien

Hur hanterade ni problemet med sandmyggor, Leishmanios. Använde ni fästinghalsband? I så fall vilken sort, kunde inte få svar på Apoteket. Det finns ju idag 2 sorter, Scalibo och Seresto. Undrar om någon köpt medel för detta i t.ex. Kroatien i stället för i Sverige?
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Hund till Kroatien

VovVov de e mest matte som är orolig Husse o jag vi bryr oss inte så mycket.
Betr sandmyggor så är jag ändå aldrig på stranden, för de får jag oftast inte.
Den där konstiga sprutan Leishmanios får jag men halsband gillar jag inte så husse sprutar nått i pälsen istället. Ps fästing har jag aldrig fått utomlands.Ds
VovVov
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Hund till Kroatien

Hur hanterade ni problemet med sandmyggor, Leishmanios. Använde ni fästinghalsband? I så fall vilken sort, kunde inte få svar på Apoteket. Det finns ju idag 2 sorter, Scalibo och Seresto. Undrar om någon köpt medel för detta i t.ex. Kroatien i stället för i Sverige?
Vår erfarenhet av Seresto, långtidsverkande och dyrt?:
Totalt värdelöst, fästingarna satte sig under det helt nya halsbandet! Må hända att det fungerar bättre mot loppor och lös men det vet jag inte. Tyvärr hade vi inget kvitto kvar!
Scalibor är bra mot det mesta men hade en negativ biverkning på vår hund, hon tappade päls i nacken, kring bandet.
Kring Medelhavet har vi f.ö, aldrig haft / sett fästingar, antagligen pga hög värme och låg fukt.
I dag använder vi enbart Frontline, ca. var fjärde vecka, under fästingperioden.
Frontline har också biverkningar t.ex. slöhet och sämre matlust men dessa biverkningar kan vara subjektiva. Det kan lika väl vara värmen som är orsaken.
Scalibor och Frontline fungerar mycket bra mot alla sorters loppor, löss, flugor och mygg. Båda har biverkningar, särskilt på känsliga hundar. Det finns fler produkter som droppas i nacken. Hokus Pokus produkter och bärnsten hade inte avsedd resultat, för oss.
VH Julian
 

Monica Glans

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Åstorp
HBK-Nr
1714
Medlemskap
2024
Sv: Hund till Kroatien

Hej! Var kan ni får en spruta mot Leichmanois. I Sverige? Har fått mejl att det finns i Spanien/Portugal
 

Monica Glans

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Åstorp
HBK-Nr
1714
Medlemskap
2024
Sv: Hund till Kroatien

Bärnstenshalsband fungerar alldeles utmärkt i Skåne men inte alls i Halland. Sannolikt beroende på antalet fästingar. Vi har använt Scalibo för många år sedan och det var inga problem. Men slutade av säkerhetskäl för att Gorm var allergisk mot köptbröd. Men då vet jag att av halsband bör jag använda Scalibo
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Hund till Kroatien

Jag utgår ifrån att all vaccination görs hos veterinär!!!
Grundvaccination mot Leishmanios är tre sprutor vaccin med tre veckors mellanrum. Därefter 1x årligen. Har man ett gott skydd mot sandloppor (Frontline/Scalibor) är risken att bli drabbat av Leishmanios, mycket liten. För vår egen del får det räcka med Frontline (som sagt all vaccination har också biverkningar). Regelbunden avmaskning med Milbemax / Drontal är självklart för att förbygga alla sorters maskangrepp (bl.a. hjärtmask).
Värre är det med Leptospiros som är en bakteriesjukdom som sprids genom hundens och råttans urin. Särskild östra Europa är ett riskområde. Hunden kan alltså sniffa/slicka i sig sjukdomen från råttpiss på gator och torg eller i stillastående vattensamlingar. Hunden ska grundvaccineras med två sprutor (Nobivac Lepto) med 2-4 veckors mellanrum, därefter var 6-12 månad beroende på önskat skydd. Vaccinationen ger inte fullständigt skydd (det finns många lepto-varianter) men minskar risken för allvarliga sjukdomssymtom.
Jag är inte veterinär, därför finner jag det inte särskild lämpligt att förmedla råd om din hunds sjukdomsrisk vid utlandvistelse på detta forum. Din veterinär skall vara expert på detta, lyssna på han/hon i första hand. Utöver det är det självklart inte fel att inhämta egen kunskap på området. Bifogar två länkar beträffande Leishmanios och Leptospiros.

VH Julian
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
941
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Hund till Kroatien

Vi använder alltid Scaliborhalsband till vår labrador, han har inte reagerat på det och det fungerar bra!
Angående vaccinationerna är det ju bäst att kontakta sin vetrinär med sina frågor!
Lycka till! Med vänlig hälsning Birgittha, Mats och Jeff!
 
F

F.d. 55928

Guest
Sv: Hund till Kroatien

Hej
Kolla upp NextGard eller Bravecto ( tabletter på recept ) fungerar 100% mot fästingar m.m.
Vår Qompiz har egen sida på Facebok.
mvh / Lars + Mona + Qompiz

Vi var i b.l.a Kroatien 2013 utan några problem.
 
J

jan o marianne

Guest
Hej å tack för svaren, var i kontakt med jordbruksverket men dom visste inget, dom hänvisade oss till ambasaden i Stockhom.

mvh jan o marianne
 

Mim

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Upplands Väsby
Hej hej,
Inga problem att köra Nobivac rabies i 3 år i ALLA EU länder så länge det är giltigt i passet
det är EU direktivet 92/65 som bestämmer där står det att för import/resa i EU så gäller utgångsdatumet som står i hundens pass (men en del campingplatser kan sätta egna regler...)
Ha så skoj i Kroatien våra 3 pomeranians har redan varit där ett par gånger och vi älskar landet så hundvänlig <3
 
Ö

örjan o irene

Guest
Enligt vår vet. så är Scalibor det enda som även är effektivt mot loppor och myggor, även sandmygga. vi har varit i Italien, Frankrike, Tyskland och aldrig haft problem med vaccinationerna. Det finns två Eu-godkända Rabiesvaccin, ett för ett år och det andra för tre år. Så även Frankrike har godkänt dessa.Har varit i Frankrike, bott på många campingar och ingen har klagat på tre års vaccination
 
Toppen