• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund på Bornholm

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Hund på Bornholm

Tror inte, att det är några speciella svårigheter att ta med jycken till Bornholm. Givetvis skall den ha pass och vara vaccinerad för minst rabies för att du ska få resa utomlands och ta med hunden hem igen(!). Tala med din veterinär, om du är osäker.
Hittade den här länken* om Bornholm, kan kanske vara till hjälp?

Fast ... lämna hunden i bilen på överfarten skulle jag inte rekommendera. Känsliga bil-larm som tjuter på bildäck kan ju skrämma livet ur jycken.
Det finns ju särskilt utrymme på färjan för hundägare och lite (kärt) besvär får man räkna med, när man har bästa kompisen med!
Reser man t.ex. Rödby - Puttgarden finns inga restriktioner eller "särskilda utrymmen". Man tar helt enkelt med sig hunden på ett ansvarsfullt sätt, så blir ingen upprörd ...

* resa med hund till Bornholm - Team Bornholm
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Hund på Bornholm

Saxat från Cristiansjöfarten

"Hunde på Christiansø
Christiansø er et fuglereservat og der må ikke medtages hunde eller katte. Dog må blinde medtage deres førehund som skal holdes i snor.
Det er dog muligt at få hunden med til Christiansø hvis den bliver ombord på skibet. Dette aftales med besætningen. Men kan betyde at hunden sejler en tur frem og tilbage til Bornholm."

Jojje
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Hund på Bornholm

Inga problem. Var på Bornholm i somras med hund och allt!
Rolf
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Hund på Bornholm

Det krävs ingen särskild avmaskning från Sverige till Danmark
(endast Norge kräver detta, tillsammans med veterinärintyg).
Pass och rabiesvaccination* måste du kunna visa upp vid hemresa till Sverige.
*gäller endast hunden, tvåbenta resenärer behöver ingen vaccination ... :D
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Hund på Bornholm

Jag har pass på hunden men rabiessprutan är nog 4 år sedan, den kanske skall förnyas?
Får kolla med veterinär.
MVH KEJO20
 

Leammi

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2024
Sv: Hund på Bornholm

är sprutan 4 år måste ni börja om på ny kula alltså 2 eller 3 st med några veckors mellanrum. sen ska den förnyas varje år tror det är inom samma vecka eller månad som tidigare. Vi har alltid 26 mars som datum för Båtsman
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hund på Bornholm

Finns rabiesvacc som gäller i 3 år också, men 4 år sedan = ny grundvaccinering oavsett.
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Re: Sv: Hund på Bornholm

Jag har pass på hunden men rabiessprutan är nog 4 år sedan, den kanske skall förnyas?
Får kolla med veterinär.
MVH KEJO20

Står i passet när nästa spruta ska tas
Vi skriver in själva i passet när vi avmaskar vår hund. Har varit i Finland då måste veterinär avmaska och skriva in i passet kostar ca 400kr. För hade vi 28 dagars intyg för att åka till Danmark. Men nu kan man åka fritt.
 
Senast ändrad:
K

kingpin13

Guest
Sv: Hund på Bornholm

Inte att förglömma. Finns ju restriktioner för vissa raser i Danmark och Norge.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Hund på Bornholm

Skall man avmaska när man åker från ön?
När i så fall?
MVH KEJO
 
Toppen