• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

hund med på resa till bossnien

J

jan o marianne

Guest
hej en fråga, har någon varit utanför EU med hund, vi ska till bossnien i sommar, ska man ha något annat skydd än i eu. har alla vaccinationer plus pass som krävs enligt eu-s regler.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Du behöver Rabiesvirus vaccinationskontroll (Titrering av Rabiesantikroppar) inskrivet i passet.
Ej krav men för hunden och dig själv: 2 leptospirosvacinationer; två månader och nästa en månad innan avresa.
Julian
 
J

jan o marianne

Guest
tackar för svaren, ringde jordbruksverket men dom viste inget, hänvisade oss till ambasaden i Stockholm?

Mvh jan o marianne
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Din veterinär kan allt om detta, att tjänstemän på Jordbruksverket kan ge felaktiga svar, händer då och då.

Rättelse från mitt tidigare inlägg: Bosnien-Herzegovina och Fyrom Makedonien är listade tredje länder, då krävs inte Rabiesantikroppartest i passet!

De Balkanländer som inte är EU-länder (ännu) har alla införselregler som redan är anpassade till EU.
Bosnien-Herzegovina, Montenegro, Albanien, Serbien, Kosovo och FYROM (Nord-Makedonien) är de länder som aspirerar att få bli medlem av EU. Att resa in i dessa länder är alltså inget problem (med hundpass och rabiesvaccination) men att resa tillbaka till EU ställer ett till krav som inte behövs inom EU (undantaget UK). Från länderna som är "icke listade", krävs Titrering av Rabiesantikroppar inskrivet i passet. Kostar 600-800 kronor hos din veterinär som skickar hundens blodprov till SVA, du får ett intyg (om antikroppars miniminivå är uppnått) som veterinären skriver in i passet.
Detta gäller som sagt inte B.-H. och Nordmakedonien, där gäller samma regler som i övriga EU!!!
För att få rätt svar från Jordbruksverket är det enklast att besöka denna länken!
Nu kan ni lugnt åka till Bosnien men glöm inte Leptospirosvaccinationer. Hemsk sjukdom som även kan drabba människan. Hunden kan infekteras enkelt i stillastående vattenansamlingar eller av råttpiss som den luktar på redan i mellaneuropeiska länder, t.ex. i Ungern. Under länken, Husdjur, står lite om all annat skit man kan drabbas av.
Nu skall man inte förfasa sig mer än nödvändig över hund- och sjukdomsproblematiken i Balkanländerna. Fästingar i Sverige skapar, i.a.f. hos mig, större oro, med avs. på Borelia, TBE, m.m. Tydligen har dock fästingarna här, tillfälligt fått stora problem i värmen, så här långt. Gott!
Julian
 
Toppen