• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund i värmen

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Vi planerar just nu för en resa till Kroatien och Italien i slutet av augusti. Vi innebär även vår storpudel Ceasar. Hur klarar sej hundarna när temperaturen ligger runt 30 grader och inte badmöjlighet finns på alla campingar. Skulle vara intressant att höra från någon som gjort liknande resa.

Ser gärna tips på hundvänliga campingar runt Adriatiska havet alt. Medelhavet det kan bli en tur även till Frankrike.
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Hund i värmen

VI har alltid vår hund med, weimaraner som tål värme fantastiskt bra, som varmast har vi haft +38 grader ute i skuggan, har fläkt i takluckan (Omnivent) som kan dra ut respektive blåsa in luft, vi lämnar samtliga fönster öppna och drar ner rullgardinen till hälften för att stänga ute värme men tillräckligt öppna för att det ska komma in fläktanade luft, vi har aldrig haft varmare än +27 grader inne i bilen med denna metoden, är vi vid bilen och dessutom har bodelsdörren öppen blir det ännu mer korsdrag. Lämnar vi bilen en stund för att bada så har han det gott, alltid friskt vatten o fläktande cirkulerande luft. Vår hund läger sig dock mot väggen i gassande sol här hemma så det ska bli oerhört varmt för att han ska bli lidande. I en husbil blir det ju aldrig lika varmt som i en vanlig personbil. (Har aldrig varit utsatt för inbrottsförsök på camping utomlands och skulle någon mot förmodan sticka in en hand genom ett av fönstren blir det värst för dem själva)


//Sylvia
 
Senast redigerad av en moderator:

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
941
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Hund i värmen

Vi har fördelen att ha en dusch i garaget så blir det för varmt för vår labbe så får han ta en dusch! Vi har även AC i bodelen och den startar vi alltid på kvällen då Jeff är en kvällstrött hund och vill lägga sig vid 9-tiden, då är det svalt och skönt för honom i bilen.
Lycka till med resan!
Med vänlig hälsning Birgittha och Mats
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hund i värmen

För vår del blir det inte bra, värme och husbil.
Afghanen gillar inte värme, och inte frun heller. Siamesen och IG:n gör det och jag står mitt emellan. Vi anpassar därför vårt åkande efter temperaturen, det blir mest på vår och i höst. Men till medelhavet, eller ens till kontinenten äker vi inte under Juni - Augusti, för varmt. Samtidigt är Sverige som vackrast, övrig norden också....
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hund i värmen

VI har alltid vår hund med, weimaraner som tål värme fantastiskt bra, som varmast har vi haft +38 grader ute i skuggan, har fläkt i takluckan (Omnivent) som kan dra ut respektive blåsa in luft, vi lämnar samtliga fönster öppna och drar ner rullgardinen till hälften för att stänga ute värme men tillräckligt öppna för att det ska komma in fläktanade luft, vi har aldrig haft varmare än +27 grader inne i bilen med denna metoden, är vi vid bilen och dessutom har bodelsdörren öppen blir det ännu mer korsdrag. Lämnar vi bilen en stund för att bada så har han det gott, alltid friskt vatten o fläktande cirkulerande luft. Vår hund läger sig dock mot väggen i gassande sol här hemma så det ska bli oerhört varmt för att han ska bli lidande. I en husbil blir det ju aldrig lika varmt som i en vanlig personbil. (Har aldrig varit utsatt för inbrottsförsök på camping utomlands och skulle någon mot förmodan sticka in en hand genom ett av fönstren blir det värst för dem själva)


//Sylvia

Måste nog erkänna att jag inte förstår hur man kan få 11 grader lägre temperatur inne i husbilen genom att bara ha en bra ventilation?

Vi har också hund men vi har beslutat att inte åka till medelhavsområdet under den varmaste perioden, vår hund mår inte bra av så hög temperatur men finns kanske andra hundar som tål värme bättre.

/Håkan
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Hund i värmen

Måste nog erkänna att jag inte förstår hur man kan få 11 grader lägre temperatur inne i husbilen genom att bara ha en bra ventilation?

Vi har också hund men vi har beslutat att inte åka till medelhavsområdet under den varmaste perioden, vår hund mår inte bra av så hög temperatur men finns kanske andra hundar som tål värme bättre.

/Håkan

Ja Håkan,
Tekniskt förstår inte jag det heller, kan bara konstatera att så är fallet när man läser och jämför temperaturen på termometrarna på utsidan bilen respektive insidan. Och som sagt vår Weimaraner väljer att söka sig till solen, ibland får jag säga åt honom att gå in o lägga sig i husbilen för jag tycker det blir för varmt i solen. Juli & Aug semestrar vi aldrig i södra Europa, inte pga av värmen som jag o hunden älskar (inte maken dock) men pga folkmängden som befinner sig där de månaderna. Juni men framförallt september oktober är våra favoritmånader då man fortfarande kan få riktig värme långt ner i Frankrike men inte så mycket folk. Jag kan ju enbart redogöra för hur det blir i vår bil, och för mig är det huvudsaken att det inte blir varmare än som angetts i mitt första inlägg, inte hur det kommer sig att det blir så.

Vänliga hälsningar
Sylvia o Weimis Fritz
 

Bilagor

  • Collines de Rabais.jpg
    Collines de Rabais.jpg
    1,9 MB · Visningar: 4
  • VG stör ej.jpg
    VG stör ej.jpg
    3 MB · Visningar: 3
Toppen