• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund i husbilen

F

F.d. 30833

Guest
Sv: Hund i husbilen

Fick äntligen svar på frågan om vad som gäller för "lös hund i bil".

Hej Christer,

Ledsen för att vi först nu återkommer med svar på din fråga. Vi har ärendebalanser på inkomna mailfrågor som vi nu försöker åtgärda. Men åter till din fråga, som du mycket riktigt hittat i djurskyddslagen (SFS 1988:534) art 36 finns det straffbestämmelser. Straffbestämmelserna kan träda i kraft om man bryter mot 8 § i densamma lagen som handlar om transport av djur. Transport av djur detaljregleras i Jordbruksverkets föreskrift 2010:2 L5 se kap 6 3 §. Om det blir en fällande dom så bestäms ett antal dagsböter som i sin tur beror på lönen hos den berörda personen. Den exakta nivån ligger inte på Jordbruksverket utan är en fråga för de rättsvårdande myndigheterna, Domstolsverket eller de olika tingsrätterna. För övrigt är det mycket bra att du förklarar risken och farorna med att inte säkra djuren under transport, dina exempel är ju konkreta och tydliga. För människor som inte bältar sig i baksätet brukar man ju prata om att det sitter en elefant i baksätet.

Hälsningar Claes


Claes Renström
Handläggare
Enheten för försöksdjur och sällskapsdjur
Jordbruksverket
Besöksadress: Vallgatan 8, 551 82 Jönköping
Tfn 036-15 51 30
Claes.Renstrom@jordbruksverket.se
www.jordbruksverket.se
 

Starcadia

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
456
Medlemskap
2025
Sv: Hund i husbilen

Hundburar
Det här är det enda på sp som jag kunde hitta som handlar om krocksäkerhet
Ser ut att vara den bur som volvo säljer
 
Toppen