• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälpmedel för gråvattentömning.

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
De flesta husbilar har en kran på utsidan, med en kortare slang för tömning av gråvatten. Flera bilar har tanken lågt placerad.

Ibland finns inte husbilsanpassade tömningsstationer för gråvattnet och ibland är de som finns inte anpassade för lågt monterade tankar. Exempelvis fixar inte min bil de här hjulförsedda "kälkarna" man ska tömma i. Ej heller vissa stationer med lite högre "fack".

Jag har alltid med mig ett par hjälpmedel för att ändå kunna tömma på "avsedd plats". Det börjar också dyka upp allt fler möjligheter till latrintömning längs vägarna. Då kan man bära gråvatten om man har utrustning för det. Extra tankar tar dock plats, varför många väljer bort dem. Extra tankar är också för höga för bilar med lågt monterade gråvatentankar, som min.

Jag har med mig en sk "spillvattenlunga" avsedd för husvagnsbruk. Har haft en Trelleborgslunga i många år men köpte en ny på Biltema för 170:-! Jag har monterat en sk PP-rör övergång för enklare avloppsrör, 40 till 32 mm och i 32 mm änden monterat en sk multinippel som används för anslutning av 19 mm frånlopp från tvätt o diskmaskiner till 32 mm PP-rör. "Spillvattenlungans" 19 mm slang passar sedan perfekt på den nippeln. Jag låter hela övergångspaketet sitta på "spillvattenlungans" slang när den inte används. Då stryper jag inte frånloppet i onödan och tappar inte övergångarna när jag kör.

Sedan har jag ytterligare en 40 till 32 mm övergång. Den har jag monterat på ett 1 meters 32 mm PP-rör, som förlänger gravattentankens befintliga slang. Det räcker ofta när man inte kan komma helt nära tömningsstationen. För säkerhets skull har jag också med mig 10 meter 32 mm "avtappningsslang" som kan träs över 32 mm röret om det behövs. Slangen blir helt platt när man rullar ihop den.

Har ni andra dimensioner på frånloppsröret finns det flera olika alternativ. Gå in på något byggvaruhus eller på Biltema och botanisera. Förutom PP-övergångarna i plast finns det olika gumminipplar som funkar på andra dimensioner. Ibland får man hjälpa övergångarna på traven med O-ringar eller vulktejp.

"Det ska va lätt att tömma rätt" :)

:-/<rister
 

Bilagor

  • IMGP1598.JPG
    IMGP1598.JPG
    211,5 KB · Visningar: 85
  • IMGP1599.JPG
    IMGP1599.JPG
    141 KB · Visningar: 83
  • IMGP1603.JPG
    IMGP1603.JPG
    305,1 KB · Visningar: 79
  • IMGP1606.JPG
    IMGP1606.JPG
    162,6 KB · Visningar: 73

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Hjälpmedel för gråvattentömning.

Lysande "krinil" flexibelt och inget som påverkar totalvikten eller plånboka nämvärt...
Mer sånt här!!

Bosse
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hjälpmedel för gråvattentömning.

Mycket bra, lite O.T. men relaterat, är det någon som vet en bra 12V värmekabel som kan användas till att värma/tina ett avlopp?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hjälpmedel för gråvattentömning.

För många år sedan hade jag en värmekabel inuti ett utanpliggande avloppssystem på en husvagn. Stack ner den från duschgolvet. Det fungerade riktigt bra. Vet andra som virade värmekabeln utanpå rören och sedan trädde på rörisolering. Fungerade ändå bättre. Vet dessutom en som hade en ihoprullad värmekabel i en helt oisolerad yttre tank och som påstod att det fungerade ner till några minusgrader. Det hade jag dock inte vågat. Det är inte kul med en 100 liters iskub om det misslyckas!

:-/<rister
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hjälpmedel för gråvattentömning.

Jag söker en kabel för att värma bara utloppsslangen ock kranen, tanken är uppvärmd. Jag tänkte vira den utanpå slang och kran med rörisolering utanpå för att tina upp bara vid avtappning, när det är minusgrader ute. :)
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Hjälpmedel för gråvattentömning.

Här finns en hos Classe i Sjön.


Artikelnr 36-3467 2 m 499,00 kr




FrostGuard värmekabel med stickpropp avsedd för frostskydd av vattenledningar
Skriv en recension Prenumerera
Dela med dig av denna produkt:
Från 499,00
Självbegränsande värmekabel i färdiga längder. FrostGuard kan monteras både utvändigt och invändigt i vattenledningsrör. Godkänd av Sitac för förläggning i dricksvattenrör. Vid invändigt montage kompletteras värmekabeln med en vattentät genomföring (36-3466). Effekten är ca 10 W/m vid +5 ºC på metallrör. Vid förläggning invändigt i vattenledningsrör är effekten ca 20 W/m vid +5 ºC. 230 V. Jordad stickpropp. Två meter kabel. (OBS! Ej för ingjutning).
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hjälpmedel för gråvattentömning.

"För säkerhets skull har jag också med mig 10 meter 32 mm "avtappningsslang" som kan träs över 32 mm röret om det behövs. Slangen blir helt platt när man rullar ihop den."

Har också en sådan slang. Den låga tanken ger inte tillräckligt vattentryck för att "öppna" 10 m slang. På min bil fick jag kapa slangen till 4 m. Då funkar det.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hjälpmedel för gråvattentömning.

Det har jag aldrig tänkt på! Har två st 5 meters rullar och en bit 32 mm PP som skarvrör. Har dock inte behövt använda rulle nr två. 5 meter är dock inga problem. Kan det ha varit en ny slang som var "ihopaklibbad" och som inte öppnat sig Roland? Mina är ganska välanvända. De extraknäcker som bevattningsslangar hemma, från pumpen i regnvattentunnan.

:-/<rister
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hjälpmedel för gråvattentömning.

Det kan det vara, har bara försökt en gång innan jag började kapa - kanske i onödan. Fast jag hade läst en tråd här där någon annan annan hade samma problem, så jag tvekade inte att börja kapa.....
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hjälpmedel för gråvattentömning.

Ett tips kan vara att köpa ett extra 1 meters PP-rör på ex Biltema för 40 :-. Eller tar man en bit av det redan befintliga röret. Då kan man kapa avtappningsslangen i lämpliga bitar och använda ett par decimeter av PP-röret som skarvrör. Har man väl fått volym på slangen till en skarv, så har man ju vattentrycket med sig till nästa skarv.

:-/<rister
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Hjälpmedel för gråvattentömning.

Tack för tipsen för att förenkla det här med gråvattentömning även om jag tycker att det är lite väl mycket rörmockande. Det borde finnas enklare lösningar. Tyvärr är det ju så att de som bygger tömningsstationerna inte har koll på hur husbilar är byggda och jag har letat hos tillbehörsfirmorna efter lämplig spiralslang som passar mitt utlopp som mäter 35 mm. Det verkar som att detta är en produkt som de missat. Bil Temas slangar är dels för smala och känns inte helt fräsha att använda.
För att klara tömmning när det inte finns någon tömmningsstation i närheten använder jag Bil Temas spillvattendunk på 10 liter. Den är bara ca 10 cm hög och passar perfekt till mitt låga utloppsrör. Om man ser till att tömma spillvattentanken dagligen är det inte alltför betungande att gå några rundor med denna dunk.

Leif

:rolleyes:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hjälpmedel för gråvattentömning.

Hej Leif. Det är nog så att de som bygger tomningsstationer inte alltid har full koll. Samtidigt finns det ingen standard, utan husbilsbyggarna kör sina race. Fast 35 mm låter som utsidan på ett 32 mm rör, eller dess skarvsvulst.

Jag hade också gillat enklare lösningar. Men ibland får man hjälpa lösningarna på traven.

:-/<rister
 
Toppen