• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Löst Hjälpluftfjädring bak, prisfråga?

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Har en Carthago e-line I50 årsmodell 2015 där vi funderar på att montera en hjälpluftfjädring med kompressor. Monteringsjobbet tänkte jag fixa själv.

Har kontaktat en del firmor och begärt pris men än så länge bara fått svar från en. Tyckte dock priset var aningen högt.

- Luftfjädring Semiair X250 AL-KO WT enkelaxel 06-co (Artikelnr: 348 250 021) Pris: 18 800 SEK + moms
Priset är inklusive alla komponenter (bälgar, kompressor, manöverpanel med manometrar mm.) Det tråkiga är att jag beggar pris utan kompressor (då man köper dem väldigt mycket billigare själv) men firman lämnar bara ut komplettpris. Paneln (standardpanel till Fiat Ducato) har jag heller ingen nytta av för vi har funktioner monterade i befintlig panel som vi vill ha kvar. Manöverknappar och manometrar till luftbälgarna måste därför sitta på annan plats. Onödigt att betala för något man sedan slänger.

Jag avvaktar just nu svar från Tolson och skall sedan kontakta Bossings.

Fler tips mottages gärna så även köp utomlands?

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Är det inte så att svängarmarna sitter på splines på torsionsstavarna, och man justerar genom att flytta svängarmarna något eller några "hack"?

Pålle

Så kanske det är, det låter som en bra teknisk konstruktion OCH är ju enkelt att justera. Skall kolla detta, tack!

Hmm, kom att tänka på fjäderkraften, behöver man låsa fjädern på något sätt? Vill inte få ett jack i hakan av en svängarm eller annat som gör ett litet jack i mitt redan ärrade ansikte (potentiell livsfara, för att vara seriös ett ögonblick).

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Det blev till slut en beställning som gick till Tolson Maskin. Utlovad lev. slutet nästa vecka. Därefter montering på gårdsplanen hemma.

Just nu lite funderingar på placering av manometrar, tryckknapp o ventiler. Vår panel till vä. om ratten är nämligen upptagen med andra knappar. Men ytterligare till vänster om den finns en plan yta (vid mugghållaren) som vi funderar på att använda.

Skall se över länkarmarnas position, som föreslagits, men vill åt övriga funktioner med luftbälgarna (stabilare vid omkörning stora fordon / kraftig sidovind samt möjlighet att höja vid hinder ex färjeramper mm.).

Stort tack för hjälpen med alla svar som till slut guidade mig till beslut.

Återkommer efter installationen är utförd.

Med vänlig hälsning,
// Niklas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Inne i røret på bakakselen til ALKO sitter det 3 torsjonsstaver som på enden har splines for å stille rett bakkeklaring. På biler med ALKO luftfjæring er det kun 2 slike staver og bakkeklaringen er justert lavere på torsjonen. Fjæringen skjer ved vridning av stavene.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hejsan Niklas ! Grattis till som jag tror är ett bra alternativ, synd att jag inte har bilderna kvar som jag tog efter mitt montage, men däremot har jag en del luftslang lite nipplar samt slangskydd kvar om Du av någon anledning skulle behöva är det bara att höra av Dig
Lycka till hälsar
Hasse
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Jag fick lägga till luftfjädring på min Ahorn för att få upp den till 4000kg, de tog 20800kr fabriksmonterat. Bara en referens i sammanhanget

I det ingick förmodligen också alla intyg gissar jag?

Hade vi kunnat hade vi höjt totalvikten från nuvarande 4500kg till 4800kg som konstruktionen klarar. Årsmodell 2016 är detta möjligt på men inte 2015 som vår bil är. Enda skillnaden är tillägget med hjälpluftfjädring samt Carthagos bromsintyg. Dvs. efter vår modifiering med luftkuddar bak hade bilen gått att få intyg för OM det varit årsmodell 2016 då bakaxeln är konstruerad och av tillverkaren AL-KO godkänd för 2800kg axeltryck men av Carthago "nerklassad" till max 2500kg. Surt sa räven...

Nu gör vi ju inte denna modifiering för att höja totalviken (hade det varit möjligt hade vi "gått hela vägen") utan för att lösa andra irriterande problem.

Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja det er veldig enkelt å sette en luftkudde mellom fjær og ramme på orginal understellet. Mye mer jobb å bygge på festene for belgen på svingarmen i et ALKO chassi.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Kunde inte vänta så jag började förbereda och dra fram 12V samt kablage mellan manöverpanel och platsen där kompressorn skall monteras.


Med vänlig hälsning,!
Niklas
 

Bilagor

  • D5E159E4-09FC-47CA-8515-F1AFEBAE7C40.jpeg
    D5E159E4-09FC-47CA-8515-F1AFEBAE7C40.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 287
  • 7B1ACF72-D190-45E8-BD12-B815363A757B.jpeg
    7B1ACF72-D190-45E8-BD12-B815363A757B.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 293
  • F2C34913-7C65-4205-8CD0-9BDAA1A8E442.jpeg
    F2C34913-7C65-4205-8CD0-9BDAA1A8E442.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 286
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Ja det er veldig enkelt å sette en luftkudde mellom fjær og ramme på orginal understellet. Mye mer jobb å bygge på festene for belgen på svingarmen i et ALKO chassi.

Jag fick förklarat för mig att konstruktionen av bälgen till AL-KO är annorlunda. I dessa bälgar sitter en kolv som bälgen rullas upp på när trycket minskar. Orsaken till denna konstruktionen beror på att rörelsen på bälgens anslutningsytor böjer sig medan på Fiats chassi är rörelsen rak/linjär varför en enklare bälg kan användas.

Med vänlig hälsning,!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Snacka om snabb leverans, paketen (2st) har redan kommit till utlämningsstället. Så I em/kväll efter jobbet blir det till att starta jobbet med montering (kul :)).

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Så där ja, nu var det äntligen klart tack vare fantastiskt bra support från Tomas på Tolson Maskin varifrån jag köpte komplett kit (bälgar inkl. kompressor & manöverpanel) till klart överkomligt pris.

Installationen var, som förväntat, rätt enkel och rakt på. Fick borra några hål i ramen för infästning av de nedre konsolerna men utöver det var det så gott som plug-and-play.

Det som strulade var 1st bälg som "kalvade över" och inte betedde sig som den skall med tryck över 4 bar. Så Tomas skickade ny efter några korta telefonsamtal där jag rådgjorde om problemet (det hade ju kunnat vara jag som gjort något fel trots allt). Otroligt snabb leveranstid på allt. Från att Tomas skickade hade jag delarna dagen efter strax efter lunch. :-D

Vi har dock inte hunnit provköra bilen mer än en kortare runda. Nog märks det att bilen kränger mindre i kurvorna och gungar mindre när vi rör oss i bilen (när den står stilla). Mer än så har vi inte hunnit med men semester närmar sig så om en vecka är vi på rull.

Här nedan lite bilder på installationen.

Mvh!
// Niklas
 

Bilagor

  • Dunlop 1.jpg
    Dunlop 1.jpg
    747,6 KB · Visningar: 449
  • Dunlop 3.jpg
    Dunlop 3.jpg
    420 KB · Visningar: 453
  • Dunlop 4.jpg
    Dunlop 4.jpg
    517,7 KB · Visningar: 453
  • Dunlop 2.jpg
    Dunlop 2.jpg
    662,1 KB · Visningar: 457
  • Dunlop 5.jpg
    Dunlop 5.jpg
    541,5 KB · Visningar: 459
  • Dunlop 6.jpg
    Dunlop 6.jpg
    539,5 KB · Visningar: 463
Senast ändrad:

Erik

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Tyresö
Snyggt!

Hur långt var elkablaget till kompressorn? Hur mycket slang fick du med? Dras slangarna både från kompressor och bälgar till panelen?

Med vänlig hälsning,
Erik
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Snyggt!

Hur långt var elkablaget till kompressorn? Hur mycket slang fick du med? Dras slangarna både från kompressor och bälgar till panelen?

Med vänlig hälsning,
Erik

Kablaget som följde med räckte mer än väl till. Jag använde kanske 3m och har säkert 8m kvar.

Man drar var sin slang från resp. bälg till kompressorn där ett T-stycke ansluts för att gå vidare till panelen. Så jag förbrukade ca 5m från närmsta bälg (vä sida) och ca 7m till bälgen på höger sida. Och har nog kvar 2,5-3m slang till höger sida (olika färg på slangarna).

Dvs kablage och slang som följer med räcker utan problem till betydligt längre bil än vår (7,73m lång).

Med vänlig hälsning,!
// Niklas
 

Erik

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Tyresö
Jag köpte Goldschmhitt nu då passande Fiat original härifrån: caravantechnik.de - caravantechnik.de
€510 inkl. frakt inkl. två val av kontrollpanel, kompressor,slangar, rubbet.

Men som någon skriver är det tydligen betydligt dyrare till Alko...

Återkommer med bilder gällande monteringen i min byggtråd framöver.
Vänligen, Magnus

Jag tittade precis in där och priset för Fiat -06 och framåt var 799 EUR +frakt. Har de precis höjt priset?

Med vänlig hälsning,
Erik
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Nu ser jag att de har saker som ska passa från -94 till idag. Jag trodde inte att det skulle passa över två generationer.

Hej Erik, jag köpte det via Tyska Ebay!
Men från det företaget. Har kört 25mil i helgen med full last i bagaget (dryga 100kg) + 1120kg släp bakom. Vägde båda axlar + släpet i Borås utmed R40.

Skillnaden är Enorm! Som en helt ny bil och stabil som tusan. Körde först med 2,5kg, ökade sedan till 3kg.
Kanske en av de bästa extra tillbehören jag monterat

Jag skall andas några dagar från att i torsdag fm. monterat luftbälgarna ca. i lugn takt 4h arbete, sedan underhållit på Eagle Riders Knalle träff i 3-kvällar... När "syret" är åter kommer bilder på monteringen i min byggtråd.

Mvh. Magnus
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Tillsatsluftfjädring för AL-KO Chassi
Hej!
Jag har en Eura 700EB, 4250 kg med AL-KO AMC 42H chassi, och ämnar sätta på luft-hjälpfjädring på bakaxeln. Jag har för avsikt att montera själv. Då man här är ovillig att sälja utan montering, köper jag satserna i Tyskland/ England/Holland till mycket lägre priser än här hemma. Jag lutar något till MADs fördel.

Följande fyra fabrikat är aktuella:

AL-KO Air-Plus

VB SemiAir

Goldschmitt Zusatsluftfeder

MAD Suspension Systems

Dunlop Aux Air Susp

Jag undrar om någon av Er med Al-KO AMC Chassi har några erfarenheter och rekommendationer !?
 
Toppen