• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp! Sitter i Frankrike med en tom gasol flaska...

F

F.d. 54556

Guest
Har haft husbilen utlånad, och kollade naturligtvis inte hus mycket som var kvar i flaskan, då den var nästan full när de gav sig iväg. Detta har resulterat i en tom flaska. Har en liten kvar så jag klarar mig en litet tag. Jag har tysk koppling med adapter till svensk flaska. Vad är enklast att göra för att lösa problemet? Befinner mig i Troyes.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Vad jag vet går det inte att fylla i Frankrike. Vart är du påväg? I Tyskland kan du köpa Tysk flaska eller fylla. Återstår bara att skaffa en fransk lösning med någon adapter.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
??? Gör det enkelt ...köp en fransk ,italiensk gasolflaska, eller vad du nu behöver...jag köper alltid i landet där jag är... Tyvärr blir det så att när jag då kommer till ett annat land då är mina flaskor bara skrot, så då får jag köpa landets flaskor.... Har just nu en spansk oc hoppas den klarar sig till italien... Så där får jag köpa en ny... Som kanske klarar sig till grekland... Osv.osv.... Gasa på :swoon:
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
??? Gör det enkelt ...köp en fransk ,italiensk gasolflaska, eller vad du nu behöver...jag köper alltid i landet där jag är... Tyvärr blir det så att när jag då kommer till ett annat land då är mina flaskor bara skrot, så då får jag köpa landets flaskor.... Har just nu en spansk oc hoppas den klarar sig till italien... Så där får jag köpa en ny... Som kanske klarar sig till grekland... Osv.osv.... Gasa på :swoon:
Varför inte tankflaska med yttre påfyllning? Tanka gas på bensinstationer.Problemet löst........
Hejs
Claes 105
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
I sex år har jag tjatat på Peter om detta men han envisas med att argumentera emot att han står ofta stilla för länge på samma plats och då är det faktiskt enklare att nyttja landets egna gasflaskor. Han har säkert rätt, även om jag inte tycker så. :)
Julian
 
F

F.d. 55554

Guest
Vi har en fast gasolflaska med yttre påfyllning,
1 Svensk flaska som vi har i Sverige,
1 Spansk som vi byter till när vi körde dit!

Jojje
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det stämmer vad Amstel skriver..även om han än inte helt håller med, men det bästa hade ju varit med ett system som gäller i hela eu...och min erfarenhet är det att har man lpg gas så kan det ändå bli dyrare än men inhemska flaskor... Tex. När jag stod över 1,5år i Sitia eller i monemvasia ....då var det långt till närmsta gastapp...det var 10 - tals mil jag hade då fått köra bara för att få gas. Kör man mycket ja då kan det vara bra med lpg flaska, men inte så som jag kör/lever... Lösning på tidigare problem är ju väldigt enkelt... Men vist kostar det några 100 extra .... Men så är ju h-bils livet... Det kostar .... Tyvärr
I morgon kör vi vidare mot Trieste ....sen får jag se vart det bär...
Önskar alla här en bra dag....
Och Amstel skulle ni köra i ukraina?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Det stämmer vad Amstel skriver..även om han än inte helt håller med, men det bästa hade ju varit med ett system som gäller i hela eu...och min erfarenhet är det att har man lpg gas så kan det ändå bli dyrare än men inhemska flaskor... Tex. När jag stod över 1,5år i Sitia eller i monemvasia ....då var det långt till närmsta gastapp...det var 10 - tals mil jag hade då fått köra bara för att få gas. Kör man mycket ja då kan det vara bra med lpg flaska, men inte så som jag kör/lever... Lösning på tidigare problem är ju väldigt enkelt... Men vist kostar det några 100 extra .... Men så är ju h-bils livet... Det kostar .... Tyvärr
I morgon kör vi vidare mot Trieste ....sen får jag se vart det bär...
Önskar alla här en bra dag....
Och Amstel skulle ni köra i ukraina?
Jag har kört med LPG i 50 år. Min första bil (eller var det den andre?) gick redan på LPG. I husbilen har vi haft LPG så länge vi haft husbil. Du fick t.o.m. min piratadapter (numera sköter jag det lagligt!:D). Visst kan det bli billigare med lösa flaskor men då får du Butan med medföljande problematik. Det är som att köra bilen på fotogen. Nej du, jag håller mig till (huvudsakligen) propan. Fick du propan i gasflaskan i Grekland? LPG i Grekland skall enligt okontrollerade uppgifter innehålla 70% propan och 30% butan. Jag tro't int' men skit samma, det går nog lika bra med selleri!
Lite O.T. om jag får lov att låna tråden till det?
Nej, du Ukraina blir det inte, även Ungern blir tveksam. De beter sig lite konstiga i det landet också.
Men Transfagarasan i Rumänien, Bulgarien, Svarta Havet, skall det bli. Smyger efter Turkgränsen till norra Grekland, åker söderut och vänder på Kythira, hem via Albanien. Ursprungsplanen var att åka genom europeiska delen av Turkiet till Constantinopel, men som den politiska situationen ser ut idag har jag ingen lust att sitta kvar i Turkiet. De kommer säkert att "plocka" mig. Det gäller att inte köra vilse utefter turkgränsen, det gjorde 2 grekiska soldater, de sitter fast ännu efter ett halvt år. 15 september kastar vi loss. 1 november vänder vi på Kythira, 15 december är vi på Orust igen. See you on the road somewhere!
Puss & Kram från oss alla till er alla.
Julian
 
Toppen