• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp jag har fått topplocksras

F

F.d. 50044

Guest
Hejsan
Jag har en Pilot Citroen C25 1989 års modell.
Nu tror jag att jag fått topplocksras då det sipprar in vatten i oljan.
Jag söker med ljus o lykta efter en ersättningsmotor.
Nån som vet vart jag ska vända mig? Finns det fler modeller av motorer som passar i bilen?
motorkoden är tydligen XN1T.
Vore såååååå tacksam om någon som vet något kan hjälpa mig vidare.:spinny:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp jag har fått topplocksras

Det var tråligt att höra men vore det inte enklast att lyfta på toppen först och se vad som hänt, det kanske bara är topplockspackningen som gått dvs ev planing och montera ihop allt igen!
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Hjälp jag har fått topplocksras

Det var tråligt att höra men vore det inte enklast att lyfta på toppen först och se vad som hänt, det kanske bara är topplockspackningen som gått dvs ev planing och montera ihop allt igen!

Om du tar av toppen på en XN1 motor så lossa alla bultar och seda vrid på toppen plant på plats.Kanske behöver du knacka lite med en trä eller plastklubba.I inget fall får du lyfta rakt upp innan toppen är helt lös.
Motorn har nämligen lösa våta cylinderfoder.Lyfter man rakt upp innan toppen är helt lös så vill fodren följa med och då får du ett helvete när nedre O ringen på fodret hamnar fel.
Mvh s670sl
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp jag har fått topplocksras

Om du tar av toppen på en XN1 motor så lossa alla bultar och seda vrid på toppen plant på plats.Kanske behöver du knacka lite med en trä eller plastklubba.I inget fall får du lyfta rakt upp innan toppen är helt lös.
Motorn har nämligen lösa våta cylinderfoder.Lyfter man rakt upp innan toppen är helt lös så vill fodren följa med och då får du ett helvete när nedre O ringen på fodret hamnar fel.
Mvh s670sl
Aha, jag trodde det var samma motor som i J5 tex och Fiat då dom efter vad jag förstår inte har våta foder men jag kan ha fel då jag aldrig rivit en diesel i hela mitt liv:D

Jag aldrig varit med om att fodrena följer med toppen, på många motorer kan man inte snurra en topp pga styrpinnar och kanaler.

Däremot måste man hålla fast fodren om man ska snurra på motorn annars kan dom röra sig.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Hjälp jag har fått topplocksras

Det är j5 bensinmotorn som bl.a. satt i peugeot 504 som har våta foder.
Citroendieseln har ju stötstänger och går bra att lyfta av toppen på, Fiatmotorn har överliggande kam så den blir ju lite bökigare.
Slog upp motorn XN1T är bensinmotorn med kamkedja och altså våta cylinderfoder, den är tydligen enligt forumet väldigt känslig för överhettning man ska köra på tomgång om man frestat på den, det finns nog en hel del skrivet om den här på forumet om du söker. Felet är inte helt ovanligt men är motorn bra så går det säkert fixa på plats.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp jag har fått topplocksras

Det är j5 bensinmotorn som bl.a. satt i peugeot 504 som har våta foder.
Citroendieseln har ju stötstänger och går bra att lyfta av toppen på, Fiatmotorn har överliggande kam så den blir ju lite bökigare.
Slog upp motorn XN1T är bensinmotorn med kamkedja och altså våta cylinderfoder, den är tydligen enligt forumet väldigt känslig för överhettning man ska köra på tomgång om man frestat på den, det finns nog en hel del skrivet om den här på forumet om du söker. Felet är inte helt ovanligt men är motorn bra så går det säkert fixa på plats.
Aha, okey jag trodde det var en bensinmotor.

Alla motorer med en blandning av olika metaller är känsliga för temperaturförändringar utanför specarna och det gäller både kallstart och när man stänger av dom.

Motorer som tex klassiska alfamotorer som är gjorda i aluminium och har stålfoder är mycket mycket mycket känsliga och får lätt olje och kylvattenläckage om man inte tar det piano när dom är kalla.

En kul grej i detta är att Alfa sexorna har ingen "kamremsspännare" utan en kamremssläckare detta då blocket expanderar så mycket, man släcker alltså på remspänningen mha oljetrycket och självklart finns det folk som kopplar bort denna mekaniskt för dom vet mycket bättre än konstruktörern Giuseppe Busso mannen som konstruerade världens vackraste sexa, Busso sexan :D

I Sverige fick man tom modda blocken detta efter att ha provat ett antal olika toppackningar och dra oljekanalerna utanför motorn för att komma runt problement med oljeläckage vid kallstart, senare konstruerade man om oljeförbindelsen till toppen.

Och vad är kopplingen till Alfa här, JO vissa av dessa lätta lastbilar såldes i Alfa namn också, tänk om man hade ägt en Alfa husbil istället för en pegga :D
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hjälp jag har fått topplocksras

Hejsan
Jag har en Pilot Citroen C25 1989 års modell.
Nu tror jag att jag fått topplocksras då det sipprar in vatten i oljan.
Jag söker med ljus o lykta efter en ersättningsmotor.
Nån som vet vart jag ska vända mig? Finns det fler modeller av motorer som passar i bilen?
motorkoden är tydligen XN1T.
Vore såååååå tacksam om någon som vet något kan hjälpa mig vidare.:spinny:
---------------------------------------------
Hejsan, med den betäckningen har du alltså 75hk motorn?

Bensinversionerna finns bara i två varianter ca. 75hk elller ca. 85hk.
Båda är samma 2 liters Peugeotmotor oavsett vad som står i grillen på bilen, men bara med lite olika komp, kamaxel och förgasarbestyckning.
Motorn satt i drösvis med Peugeot personbilar under kanske 20 år men säkert skrotade för länge sedan, och dessutom helt fel bestyckning och lutning av motorn för att sitta i Ducato, C25, Boxer och Talbot.
Som s670sl skriver så är det lösa cylinderfoder i motorn och det är nog kanske troligare att någon fodertätning eller topplockspackningen läcker än att toppen gått sönder.
En sak som motorerna inte tål är att gå varma för då tätar inte konstruktionen längre, kan det ha hänt.
Det finns hur mycket delar som helst till motorn att köpa om man kan konstatera att det "bara" är otäta foder och packningar som bråkar.
(Nya foder, kolvar, kolvringar och en sats lager så är i princip motorn helrenoverad om man vill gå så långt i stället för bara packningar.)
Det är lite pilligt att plocka ihop en motor för nedre fodertätningarna är ett slags tunna tätningsshims som fodren står på, så fodren hamnar lite över blockets yta.
Skall du ha tag i en annan motor till bilen så finns det nog fotfarande olika varianter.
Dels finns det kanske beg. att få tag på, då helst nere från EU. Bl. a. finns det någon firma i Holland tror jag som skrotar äldre husbilar.
Det finns troligen också renoverade block att köpa.
Jag har inte kollat läget på några år nu och kan inte länka till någon firma tyvärr, för jag har inte datorn där jag ev. har adresser tillgänglig nu.

M.v.h. JANKRO.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp jag har fått topplocksras

Jag har svårt att tro att den läcker i fodren, dom är alltid rätt bra kylda speciellt längst ned, däremot toppackningen som sagt det är där det rör sig mest pga värmen.

Men om man river av toppen så kommer man nog att se om den läcker i toppackningen men det gäller att komma ihåg att undvika att snurra på vevaxeln ifall man inte låser fodren först dvs.

Får du fylla på mycket vatten eller är det pyttelite vatten som försvinner samt är olja gråaktig eller hur yttrar det sig?

Själv är jag mer van med det omvända, olja i vattnet, vatten i oljan löser man annars genom att köra utav h-e och med en 75 hk i husbilen så är det lätt :D
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Hjälp jag har fått topplocksras

Som nödreparation kan man försöka att först lossa lite på en bult i taget i topplocket och sen dra åt ordentligt, sen ha i kylartätning och hoppas på det bästa.
Jag löste problemet på så vis en gång och det höll i flera år tills jag sålde bilen.
Men det var en vanlig motor utan lösa foder, problemet med vattenblandad olja är att den smörjer dåligt så man kan få andra problem som lagerhaveri om man kör, det som är dåligt är ju att man får ner glykol i oljan och det kan man inte värma bort.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp jag har fått topplocksras

Etter litt krysskontroll ser jeg at dette må være min gamle kjenning, PSA XN1 serien som ble brukt blandt mange andre i Peugeot 504 og 505 2 liter bensin. Varmkjøring og cylinderforingen klipper i stykker toppakningen, ofte holder det med en ny pakning. Alle J5, C25 og Ducato med 2 liter bensin brukte A utgaven, B utgaven med litt mer hk ble brukt i personbilene i PSA gruppen.

Som flere påpeker vær forsiktig så du ikke trekker opp de våte cylinderforingene, da blir jobben plutselig mye større med ompakking av nedre ende på foringen. Hold orden på støtstengene for ventil løfterne, rett stang tilbake på rett plass og det blir mindre etterjustering av ventiler.
 
F

F.d. 50044

Guest
Sv: Hjälp jag har fått topplocksras

Tack snälla för alla bra svar.
Lite mer info

Motor gick och går utmärkt. Men felet upptäcktes när jag skulle kolla oljan.
Såg att det droppade olja om bilen och den har aldrig läckt tidigare.
Då jag drog upp oljestickan såg det ut som kondensemulsion på den.
Tempen hade legat på normala straxt under 90 grader och gjorde så till vi kom hem.
När vi tog bort oljetråget så såg man kondens i oljan. Och om man tittar upp in i motorn så sipprade en liten rännil av glukolvatten ner på baksidan ini motorn på passargerarsidan.
Under ventilkåpan fanns det även emulgerad olja.

Tack för alla goda råd angående de lösa fodren.

Vet någon om en motor från en BX 16 TRS passar i min bil? Har en vän som har en sådan som jag kan få.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Hjälp jag har fått topplocksras

BX 16 har väl den mindre 1,6L motorn annars skulle den väl heta något annat, det är en konstruktion med kamrem.
Mindre cylindervolym brukar betyda mindre vrid så den är inte gjord för att slita med en tung husbil. Om nu allt annat stämmer vilket jag är tveksam till.
Min kusin har en fiat turbo motor i sin bil och där var det bensinmotor tidigare förmodligen en sån som du har.
Finns ju husbilskrot att handla från, men varför inte ta av toppen och se om det bara är packningen verkar ju mindre kostsamt och mindre arbete än att byta motor. Du vet ju vad du har en begagnad motor som stått ett tag kan ju ha andra fel som du inte vet om.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp jag har fått topplocksras

Ville absolutt ta av toppen, 90% på at det er pakningen, klippes denne på rett sted så blir det som beskrevet.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp jag har fått topplocksras

Tack snälla för alla bra svar.
Lite mer info

Motor gick och går utmärkt. Men felet upptäcktes när jag skulle kolla oljan.
Såg att det droppade olja om bilen och den har aldrig läckt tidigare.
Då jag drog upp oljestickan såg det ut som kondensemulsion på den.
Tempen hade legat på normala straxt under 90 grader och gjorde så till vi kom hem.
När vi tog bort oljetråget så såg man kondens i oljan. Och om man tittar upp in i motorn så sipprade en liten rännil av glukolvatten ner på baksidan ini motorn på passargerarsidan.
Under ventilkåpan fanns det även emulgerad olja.

Tack för alla goda råd angående de lösa fodren.

Vet någon om en motor från en BX 16 TRS passar i min bil? Har en vän som har en sådan som jag kan få.
Så du upptäckte problemet då den läckte olja, men vad är kopplingen till kylvatten och om det droppar vatten inne i motorn ned till tråget så måste det saknas vatten i kylsystemet eller?

Menar du att det har runnit ned så mycket vatten att olja pressats ut genom oljestickan?

Att o-ringarna till fodren börjat läcka tror inte jag på, lyft toppen och rör inte vevaxeln när den är lyft utan att låsa fodren först!
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hjälp jag har fått topplocksras

Att o-ringarna till fodren börjat läcka tror inte jag på, lyft toppen och rör inte vevaxeln när den är lyft utan att låsa fodren först!
--------------------------------------------------------------------
Hejsan, det är tyvärr inte O-ringar som tätar i peugeotmotorn utan halvvägs ner på fodren är det en "hylla" och där sitter det en tunn platt tätningsring som samtidigt funkar som shims och finns i lite olika tjocklekar så man få upp fodren lite lagom över blockets plana yta innan man drar fast toppen.
Detta gör tyvärr att fodren är jättekänsliga om de rör sig det minsta när man tar bort toppen.

M.v.h. JANKRO
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hjälp jag har fått topplocksras

Hej, bara ritade bilder men ....

Först stoppar man ner fodret och mäter hur det ligger i höjd i förhållande till motorblocket.
Foder1.JPG

Sedan monterar man en tätning/shims av lämplig tjocklek på fodrets "hylla" så fodret hamnar något mer än 0,1m.m. över blockets yta.
("a" på bilden är uppåt på fodret och den lilla fasen är för att fodren skall passa mot varandra just där mätklockans avkännare är på övre bilden.)
Foder2.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 50044

Guest
Sv: Hjälp jag har fått topplocksras

Tack för fina bilder som tydligt visar det du menar.
Försöker att få bort alla skruvar som håller topplocket. Ganska svårt o komma åt på baksidan och de sitter ju inte precis löst efter 28 år:spinny:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp jag har fått topplocksras

Fina gamla ritningar innan CAD, topp :)

Bifogar några bilder på ett block med våta foder samt själva fodret(översta bilden tillsammans med sin kolv), detta är till en Alfa V6, helaluminium som man alltid ska sköta om map värme då stål och aluminium inte går hand i hand i temperaturhänseende.

Dessa foder är nedskjutna i blocket på som jag tror samma sätt dom peggans, sedan finns det en o-ring osm säkerhetsställer att det är tätt nedåt och möjlighet till chims(med det ska ej behövas original.

Behöver man röra veven så drar man fast fodren mha tex en bunt hylsor över pinnbultarna.

Meningen är att man drar toppen för att täta mot fodren sedan skall block och topp "mötas" perfekt vid arbetstemperatur både map olja och vattenkanaler, dvs fodren sticker upp ovanför blocket när den är kall.
 

Bilagor

  • DSC_0611.jpeg
    DSC_0611.jpeg
    2,8 MB · Visningar: 56
  • DSC_0610.jpeg
    DSC_0610.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 55
  • DSC_0609.jpeg
    DSC_0609.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 55
  • DSC_0608.jpeg
    DSC_0608.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 52
Toppen