• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp en vilsen nybörjare (Köp av plåtis)

F

F.d. 50700

Guest
Hej allesammans! :) Jag heter Rickard och bor i de nordligaste delarna av landet.

Jag och tjejen har länge fantiserat om att köpa en plåtis / mindre husbil / campervan så att vi kan färdas omkring på våren, sommaren och hösten.

Just nu har vi fastnat för Sunlight Cliff 600. Den är aningen billigare än konkurenterna och verkar vara en mycket prisvärd plåtis.

Finns det någon här som äger den modellen eller någon annan mindre husbil från Sunlight? Jag har försökt att hitta recensioner på Cliff-serien, men har inte hittat så värst mycket om den. Tror ni det är ett bra köp? Finns det någon här som har något annat att rekommendera?

Är det smartast att köpa ny bil eller begagnad? Jag är som sagt helt ny när det gäller husbilar, och det finns ingen i min bekantskapskrets som är intresserad eller kunnig, så alla tips uppskattas!
 
Senast redigerad av en moderator:

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Ett tips kan vara att spana på vad som finns till salu i Tyskland (mobile.de).
Söker du på t.ex "Adria" och "Kastenwagen", så hittar du säkert någon Sunlight.
Sen finns det ju massvis med andra modeller att jämföra med
och sen så försvinner lätt ett par timmar bakom skärmen...
Det finns ett större utbud och det är inte särskilt svårt att importera själv.

Bilar, äldre än ett halvår / > 600 mil s.k. "halbjahreswagen" brukar ligga bra till prismässigt.
De har i regel rullat på uthyrning under en säsong, men är oftast i mycket bra skick.

Å andra sidan finns det bra bilar hemmavid också och det blir självklart enklare att göra affär.

Finns väl inte så mycket att "klämma på" uppe i Jokkmokkstrakten, men annars är det ju alltid
bra att åka och titta på vad som finns att välja på och att känna efter på plats, om modellen verkar bra...

Själv var jag helt övertygad att jag skulle köpa mig en Bürstner, men sedan blev det en Adria istället
och jag har inte ångrat mig för en sekund.

Lycka till!
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Hej,

Sunlight Cliff är ju en rätt ny skapelse.
Klämde och kände på den på Elmia förra året, Sunlight kvaliteten kändes igen.

Har själv haft en T68, kan bar tala gott om Sunlight, enkelt men funktionellt och bra kvalitet tyckte jag.
Tyckte (kan ha gruvligt fel) att ex Knaus plåti såg förvillande lik ut som plåtisarna från Capron fabriken där bla annat Sunlight och Carado kommer från.

De flesta är väldigt lika, åk runt, kläm och känn så det blir som du vill ha det, hyra är ju ett alternativ.

Lycka till // Per
 
F

F.d. 50700

Guest
Tusen tack för svaren! :) Väldigt hjälpsamt av er.

Ska använda era tips och fortsätta att kolla runt. Jag har ganska gott om tid på mig, eftersom att köpet blir sommaren 2020.
 

AWFE

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22609
Medlemskap
2024
Jag var som du novis på husbilar. Jag hyrde en 10 år gammal i 1 vecka och insåg att det funkade att vara och bo i volymen, men strul med detaljer. Den var värd ca ca 350 000-400 000. Insåg att dom håller värdet mycket bättre än vanliga bilar. Så det blev en ny Pössl för 500 000. Pössl för att det är största tillverkaren.
+/- stort kylskåp som dom lagat. Dusch funkar men bökigt. I övrigt ok. Man lär sig.
Installerat fast gastub i Sverige för att kunna tanka gas smidigt "överallt" och solpanel i Portugal. Köpt 2016 våren i Sverige. Kört i mellansverige och runt Spanien - Portugal förra vintern. Kom iväg sent denna vintern kommit till Rosen NÖ Spanien. Kört knappt 2 000 mil. Nästa plåtis, om jag byter, blir med diesel värmare - mer oberoende.
Lycka till och berätta gärna om din väg till köpet i denna tråden.
 
F

F.d. 53814

Guest
Det är samma viktiga saker att hålla koll på med en plåtis som med en större husbil.
1. Kolla vikten. Hur mycket kan du lasta?
2. Kolla vikten. Hur mycket kan du lasta?
3. Kolla vikten. Hur mycket kan du lasta?
4. Trivs ni med layouten? En plåtis är lite som en mindre båt, man måste organisera sig lite.
Vi har blivit väldigt bra på att en i taget gör sitt.
5. Kolla många bilar oavsett prisläge, så får ni en känsla för vad ni vill ha.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Dieselvärmare, så du slipper köpa gas stup i kvarten.
Var beredd på extra isolering, men det räknar med att ni kan fixa själva.
 
F

F.d. 53814

Guest
Jupp, dieselvärmare, 2 bra batterier, solpanel på minst 100W så klarar man sig bra.
Vintertid får man förlita sig på extern el om man tänker ligga länge på samma plats. Men det är ju inte specifikt för en plåtis.
Vi har termostaten på läge 2 av 6 och även vid en del minusgrader orkar värmaren bra utan att gå för fullt hela tiden.
Efter att jag isolerade pumpen till värmaren så är ljudnivån acceptabel också, om än inte som en Alde vattenvärme.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Om du är nybörjare kan det vara på sin plats att tänka på annat än själva fordonet. Är handlaren stabil, vilken service finns i din närhet osv. Finns mycket runtomkring husbilsägandet som påverkar hur nöjd du blir totalt sett med din investering.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Har du/ni ingen erfarenhet av att campa med husbil eller husvagn är det svårt för er att veta vilka prylar ni VILL kunna ha med er och vilka ni tycker känns ok att lämna hemma. Denna erfarenheten är guld värd att skaffa sig/förstå innan valet av bil bör ske. Tänk vad trist om ni upptäcker EFTER köp att ni måste lämna saker hemma som ni absolut skulle vilja ha med er?

Ni kanske kommer fricampa så ofta ni bara kommer åt (inte stå på campingplatser) och vill ha bra förutsättningar för att:

1.) Vistas inne i bilen under en/ett par dagar om vädret är skit?

2.) Kunna klara vattentillgången samt använda toaletten en längre tid (fler än 2-3 dagar) innan fyllning/tömning måste ske?

3.) Klara elförsörjningen utan tillgång till el-stolpe alt. elverk att ladda vid eller behöva köra bilen var och varannan dag?

#1 ovan BLIR bekvämare med lite större inomhus.

#2 ovan kräver antingen lite större vattentank & dubbla toa-kasetter eller att man har tillgång till vatten från naturen samt göra sina behov utomhus (ex. i naturen). Oftast är vattentankarnas storlek i plåtisarna inte större än 100 liter. Vilket många klarar sig utmärkt på. Men skall man duscha går snabbt dessa litrar åt.

#3 ovan Solceller och gärna ett extra bodelsbatteri är här att föredra. Får det plats 2st bodelsbatterier i den plåtisen ni vill ha?

Slutligen:
Campa om våren/hösten i norra Sverige innebär ju, som du mycket väl vet, minusgrader allt som oftast. Kolla så vattentank och gråvattentank är vinterisolerad så slipper du/ni en obehaglig överraskning.

Med ovanstående sagt funderar jag lite på varför ni valt bort andra typer av husbilar än just plåtisar?
Det kan finnas många goda skäl till att välja det ena eller det andra så jag har här inga förutfattade meningar om vad som passar er bäst. Jag vet bara att ovanstående frågor var viktiga för oss är vi valde bil. Så vårt val föll inte på plåtis just idag. Hur livet ser ut i morgon återstår dock att se...

Lycka till!
// Niklas
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
1.) Vistas inne i bilen under en/ett par dagar om vädret är skit?

2.) Kunna klara vattentillgången samt använda toaletten en längre tid (fler än 2-3 dagar) innan fyllning/tömning måste ske?

3.) Klara elförsörjningen utan tillgång till el-stolpe alt. elverk att ladda vid eller behöva köra bilen var och varannan dag?

1. För två personer är det fullt tillräckligt med plats i en plåtis.

2. Problemet är i princip det samma även om du väljer en större bil. Storleken på vattentank skiljer sig inte mycket och toakassetten är densamma.

3. I de flesta plåtisar finns utrymme för två bodelsbatterier och det brukar finnas plats för solceller på taket.

Fundera däremot på varför det är just en plåtis ni vill ha. Det finns många lite mindre husbilar som är lika smidiga att köra. Kanske kan ni välja en som inte är lika bred som de stora husbilarna. I dessa bilar får man oftast både bättre utrymme inne och i garaget. Börja gärna med att hyra och känna efter vad just ni vill få ut av er bil!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Som sagt, eftersom ni bor långt norrut bör ni nog ta en liten fundering på om en plåtis är den rätta bilen. Om man jämför med en vanlig husbil är de trots allt betydligt sämre isolerade. Om ni skall ha dieselvärmare är också värt en fundering eftersom de drar betydligt mera ström än gasolvärmarna, och om ni vill fricampa i era trakter vid annan tid än högsommar gör ju eventuella solceller väldigt liten nytta, det kan alltså bli ont om ström, och det är ju är väldigt begränsande.
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
1. För två personer är det fullt tillräckligt med plats i en plåtis.

2. Problemet är i princip det samma även om du väljer en större bil. Storleken på vattentank skiljer sig inte mycket och toakassetten är densamma.

3. I de flesta plåtisar finns utrymme för två bodelsbatterier och det brukar finnas plats för solceller på taket.

Fundera däremot på varför det är just en plåtis ni vill ha. Det finns många lite mindre husbilar som är lika smidiga att köra. Kanske kan ni välja en som inte är lika bred som de stora husbilarna. I dessa bilar får man oftast både bättre utrymme inne och i garaget. Börja gärna med att hyra och känna efter vad just ni vill få ut av er bil!

1.) Absolut, det är till och med tillräckligt för 2 pers. i ett 2-manna fjälltält också om det kniper. Jag tänkte mer på bekvämligheten och där har vi alla olika önskemål och referenser. Vi människor är dock anpassningsbara (de flesta av oss) men det kan vara en god idé att testa innan man handlar för en massa pengar så slipper man bli besviken i efterhand.

2.) Vet inte vad för bilar du tänker på men volymen färskvatten ökade med 100% från 100 liter till 200 liter när vi bytte bil. Extra toakassett tar plats. Det vill till att ha extra plats vilket kanske kan bli lite knepigt i de minsta plåtisarna. sedan vet jag inte om jag skulle vilja ha en full kassett stående i boutrymmet (den 2:a sitter ju i toan). Fast åter igen, kniper det så visst...

// Niklas
 
F

F.d. 53814

Guest
Intressant med alla bekymmer vi tydligen har med vår plåtis, som vi bara inte fattat ännu.
"felet" med vår är att om man inte har ett draperi för skjutdörren så blir det fort utkylt på vintern.
Vi löser det genom att gå ut och in genom passagerardörren fram om det är riktigt skitväder.
Och så slår vi en skvätt spolarvätska i avloppet så fryser inte gråvattentanken.
Två vuxna och två 20Kg+ hundar funkar.
Visst skulle en "riktig" husbil vara bättre, utom till vårt specialintresse som tilldrar sig långt ut i skogen oftast.
Extra toakassett har jag inte ens tänkt att det skulle kunna behövas.
Liknelsen med fjälltält är inte helt tokig, när vi är samma besättning i tältet så får man också vara lite hänsynsfull o ordningssam.
Men det kanske är vanan från båt och tält som gör att vi tycker det är lyx i vår plåtis.

VI har visserligen inte bott mer än 2 dygn i sträck i den när det var 7-8 grader kallt men då har det varit helt OK med värme, ström och avlopp.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
1.) Absolut, det är till och med tillräckligt för 2 pers. i ett 2-manna fjälltält också om det kniper. Jag tänkte mer på bekvämligheten och där har vi alla olika önskemål och referenser. Vi människor är dock anpassningsbara (de flesta av oss) men det kan vara en god idé att testa innan man handlar för en massa pengar så slipper man bli besviken i efterhand.

2.) Vet inte vad för bilar du tänker på men volymen färskvatten ökade med 100% från 100 liter till 200 liter när vi bytte bil. Extra toakassett tar plats. Det vill till att ha extra plats vilket kanske kan bli lite knepigt i de minsta plåtisarna. sedan vet jag inte om jag skulle vilja ha en full kassett stående i boutrymmet (den 2:a sitter ju i toan). Fast åter igen, kniper det så visst...

// Niklas

1. Jag vet inte du lägger i ordet bekvämlighet. För mig handlar det om att kunna sitta och ligga bekvämt, fixa lite mat och dryck samt använda toa och dusch. Allt detta fungerar betydligt bättre i en plåtis än i ett 2-mans fjälltält. Faktisk blir jag ofta besviken på större bilar för att de inte erbjuder så mycket mer än en plåtis. Visst är avståndet mellan olika enheter lite större men det finns inte direkt något extra som inte finns i en plåtis.

2. Om man ska ha 200 l vattentank måste man allt flytta upp en bra bit både vad gäller storlek och vikt på bilen vilket jag knappast tror trådskaparen är intresserad av. Vad gäller en full kassett kan man lika väl förvara den i plåtisens lastutrymme som i husbilens garage.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Då får väl också jag, inbiten plåtisälskare, lämna ett litet avtryck i din tråd.

När vi var i blöjstadiet, utan att ha tillbringat en natt i en plåtis, husvagn, eller båt, det första vi redde ut var:
- hur och var vill vi använda vår fritid på "äldre" dar. Svaret blev: sydligare breddgrader i en husbil (ingen båt eller husvagn). Främst anledning: att klara av längre vistelser med den ekonomi som komma skall (ca 60% av dåvarande).
- Plastis eller plåtis var nästa fråga som vi ställde oss. Det blev plåtis tack vare alla (+) plus kommentarer vi läste här på forumet och vår böjelse för frikamping i "branta" och trånga Norge med Europas dyraste diesel! Bakhjulsdrift var att föredra efter allt vi läst här på forumet...
- Nu dök plötslig upp frågan om vilken utrustning vi måste ha för att kunna göra det vi vill, dvs. att kunna vara ute i en hel vecka utan att behöva elstolpe, vatten, eller tömning. Och så blev det: dieselvärmare (trots större elförbrukning), 135 liter färskvattentank och 85 liter restvattentank, lithium batterier och 2 x 100 W solceller (fler hade inte fått plats ändå). Vi har bara 75 liters dieseltank och får tanka lite oftare men det fungerar bra det också. Allt stämmer perfekt med en vecka i "vildmarken" (gäller ej vintertid med minusgrader).

Ovanstående fungerar väldigt bra för oss när vi strosar genom Europa's småbyar vintertid eller frikampar i Norge sommartid. Aldrig att vi skulle vilja ha större ytor eller tyngre husbil. Nu är vi så pass inkörda med alla tekniska detaljer och logistiken inne i plåtisen så att allt fungerar som det skall. Måste medge att husbilen har fått vissa "modifieringar" sen den byggdes och numera passar oss som handen i handsken.

Måste nämna också ATT våra goda vänner från Ängelholm trivs däremot hur bra som helst med sin 8 meters lång Adria-plastis med gasol, 2 toa-kassetter, ett AGM batteri, ingen SOG och inga solceller alls (dom gillar nämligen bekvämlighet med elstolpe).
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Syftet med att svara, och ge TS, min input/erfarenhet var att öppna upp sinnet och få TS att reflektera över vad som passar dem i stället för att i så här tidigt skede (2 år kvar till planerat inköp) låsa sig vid en viss typ av bil (plåtis).

Dit hör att lyfta för resp. nackdelar/begränsningar med såväl valet plåtis som övriga alternativ. TS bör ju, för att till slut köpa den bilen som passar honom/de bäst vända på alla stenarna.

Det finns självklart lösningar på allt (ex. har man begränsat med utrymme för last tar man med sig en vattensäck för att fylla vatten i stället för vattenkanna eller en kortare/mindre slang än om du har mer plats.

En annan kompromiss med mindre bil blir att placera cyklarna (om man nu vill ha med sig sådana) på en ställning bakom bilen, vilket då gör den längre vilket i sin tur gör den dyrare (om totallängden pga detta överstiger till nästa meter (5,99=>6m, 6=>7m osv.). Alternativet är ihopfällbara cyklar vilket om man jämför elcyklar med varandra har betydligt kortare räckvidd (på en laddning) än större och betydligt dyrare cykel. Å andra sidan kanske man väljer/kan köra hela vägen fram med en mindre/smidigare bil och därför lämnar cyklarna hemma (dvs. går, åker buss/taxi eller tar husbilen dit man skall).

I slutändan är det sämre med förvaringsutrymmen/plats för bagage i en mindre bil än en större. Om man upplever detta som problem eller inte kan ju bara var och en svara på, det beror ju på vad/hur mycket man vill ha med sig och vilka lösningar man väljer/anpassar sig.

När vi reser vill vi ha med oss 2st fullstora el-cyklar, 2st. bekväma fällbara stolar, 2st fullpackade vandringssäckar (för tältturer i fjällterräng), grill, reservhjul, lite verktyg, extra toakassett. Vintertid extra gasoltuber, elverk och 20lit bensindunk till detta (då lastas cyklarna ur men skidor/stavar/pjäxor in).
Var och varannan helg lastas motorcykeln in i garaget med tillhörande attiraljer (verktyg, extra fälgar/däck mm). El-cyklarna kostar 30 000kr/st (har räckvidd med hjälp, lägsta hjälpläget, upp till 10-11 mil) därför lastas de ogärna utanför fordonet. Hur mycket man än må gilla liten/smidig bil med dess fördelar får du inte plats med ovanstående i en plåtis.

Alla har vi olika behov/önskemål och det borde vara viktigt för alla köpare av husbilar att först bilda sig en uppfattning av vad VILL jag ha med mig där jag inte kan hitta en annan mindre utrymmeskrävande lösning.
Här finns självklart mängder med andra kriterier som också behöver utvärderas för att köpet i efterhand skall uppfattas som rätt. Tillgång till plats är EN av dem.

Fördelar mindre bil är också individuellt men några fördelar gäller alla ex. lägre bränsleförbrukning vid motsvarande hastighet jmf. en större/tyngre bil samt högre bro/färjekostnader tack vare kortare längd när/om man åker färja. Åker man mycket i mindre städer, sällan i Norden, och inte kan tänka sig att parkera och färdas på annat sätt in i byn då går givetvis alla fullbreda bilar bort och så även de längsta.

Det finns idag väldigt korta ICKE plåtisar så om längden är ett problem kanske sökandet efter rätta husbilen inte bör begränsa sig till plåtis eller plastis utan snarare till max-längd Xm.

// Niklas
P.S Vattentankar större än 90-100 liter är inte ovanligt även i bilar under 8m längd.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Faktisk kan en stor husbil bli kortere enn de fleste plåtisar. Hoved årsaken er at bredden på plåtisen er for liten til en tverrstillt seng, men det finnes plåtisar hvor en har laget utbuling for på begge sider for å få lang nok seng. Men her må en kontrollere at det er isolasjon i denne bulen, har sett biler med en tynn fiberglass bule.

For meg er en plåtis alltid med langsgående senger, enten bred dobbelseng eller to smale enkeltsenger. Løsninger hvor en selv kan velge frem å tilbake mellom disse er ganske vanlige. Samme er muligheten til å slå opp den ene sengen for å få plass til MC eller andre store saker.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har ingen "bula" på utsidan och därför ingen dinett, men om vi sänker bordet mellan våra långbäddar då får vi en sängbredd på ca 190 cm. Bredden är alltså samma som hemma och bjuder på fantastisk fin kroppskontakt (trots alla år)... Ingen risk att någon fryser även om Truma skulle strejka, vilket den också gjorde för inte så länge sen, tihi...

kroppskontakt.jpg
Bild: lån från nätet
 
Toppen